Eurostudent

Perspektywy zawodowe. Piękno obroni się zawsze

Projektowanie brył samochodów to zadanie dla bardzo elitarnego kręgu specjalistów. Polscy designerzy wywalczyli sobie w tym towarzystwie wysoką renomę.

Jacek Froehlich, Tomasz Jara, Tadeusz Jelec, Janusz Kaniewski, Kamil Łabanowicz, Zbigniew Maurer, Justyn Norek, Tomasz Sycha – oto niektóre nazwiska z listy tych artystów, którzy pracują w prestiżowych pracowniach stylistycznych i tworzą (lub do niedawna tworzyli) projekty dla największych marek samochodowych. Niedawno otwarły się nowe, atrakcyjne widoki dla młodych polskich stylistów.

 

Matthew Weaver, szef europejskiego studia designu marki Infiniti w Londynie, przebywał z wizytą studialną we Wrocławiu. Piękno zawsze się obroni, nawet w sztuce użytkowej – mówił podczas spotkania ze studentami wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Spotkania ze środowiskiem akademickim stolicy Dolnego Śląska były najważniejszymi punktami wizyty Matta Weavera w Polsce. Podczas pobytu w ASP Weaver miał okazję zapozna


 się z dokonaniami Katedry Wzornictwa i z pracami studentów. Designer z osiągnięciami – współtwórca samochodu Nissan Qashqai, który zapoczątkował segment crossoverów – nie krył zaskoczenia i uznania dla projektów wrocławskich studentów i zapowiedział, że przynajmniej z dwojgiem z nich chce nawiązać współpracę. Na czym miałaby ona polegać, trudno jeszcze sprecyzować – powiedział Matt Weaver – ale na płaszczyźnie kreacji na pewno się porozumiemy.

Podczas drugiej części wrocławskiej wizyty, już w salonie samochodowym marki Infiniti, dziękował wykładowcom i studentom za twórczą dyskusję i za inspirację. Zwrócił uwagę, że piękno zawsze się obroni, nawet w sztuce użytkowej,   która przecież jest ograniczana kosztami. Marzcie i twórzcie,  żebyście mogli cieszyć się takim produktem finalnym, który my stworzyliśmy – powiedział wskazując na najnowsze dzieło Infiniti, jakim jest Project Black S. Przyznał, że trudno było stylistycznie redefiniować, praktycznie od nowa, tak piękny i klasyczny w liniach model coupe, jakim jest Infiniti Q60, ale to się udało i dziś on wraz z zespołem może być dumny z końcowego efektu i z poszczególnych elementów. Tym bardziej, że przecież podlegają one wyjątkowo ścisłemu reżimowi technologicznemu.


Właśnie podporządkowanie rygorom wynikającym zarówno z każdego aspektu projektowania funkcjonalnego obiektu (który jako samochód musi zapewniać i bezpieczeństwo, i odpowiednie własności aerodynamiczne), a do tego także uwarunkowania determinowane technologią produkcji stanowią – zdaniem Weavera – największe wyzwanie dla projektantów. Tu przecież każda linia, każda krzywizna ma swoją funkcję – mówił. Na szczęście nie mamy problemu definiowanego przez dziennikarzy słowem „księgowi”, ponieważ działy odpowiedzialne za koszty w Infiniti są w pełni przekonane do znaczenia stylu i piękna w DNA tej marki – podkreślił Weaver i życzył studentom, by w swej przyszłej pracy designerskiej mieli szczęście współpracować właśnie z takimi zespołami.

Rozmowy, jakie szef europejskiego studia designu Infiniti prowadził ze studentami jeszcze długo po zakończeniu oficjalnych spotkań potwierdzają, że nasz pomysł na zbliżenie sztuki z praktyką był trafiony – ocenił inicjator wizyty – Jacek Kurowski, dyrektor Centrum Infiniti Wrocław. – Jestem przekonany, że te spotkania nie tylko rozszerzyły horyzonty kreacyjne uczestników, ale także wskazały im bardzo kuszące perspektywy rozwoju zawodowego.


 

 

Komentarze

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Feniks Media Group nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Nikt jeszcze nie skomentował tego materiału.
Przepisz kod z obrazka