Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Marka absolwenta na rynku pracy

Jak zbudować pozytywną relację z potencjalnym pracodawcą?

Marka pracodawcy jest niewątpliwie jednym z ważniejszych czynników decydujących o jego powodzeniu wśród kandydatów poszukujących pracy. Nie bez powodu firmy prześcigają się w coraz to bardziej oryginalnych działaniach ukierunkowanych na budowanie atrakcyjnego wizerunku pracodawcy na rynku. Obserwowane zjawisko jest potwierdzeniem faktu, że obecny rynek pracy jest bardziej rozwinięty i konkurencyjny aniżeli jeszcze kilka lat temu. Jednak wspomniana rywalizacja nie dotyczy tylko pracodawców, lecz także kandydatów.

 

Na polskim rynku pracy funkcjonuje ogromna liczba świetnie wykształconych osób ze znajomością języków obcych. O jedno stanowisko nierzadko ubiega się kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu kandydatów dysponujących niezbędnymi umiejętnościami i doświadczeniem. Dlatego budowanie swojej rozpoznawalności i atrakcyjnego wizerunku na rynku pracy jest wyzwaniem również dla profesjonalistów aktywnych na rynku pracy. Kandydaci powinni czynić dodatkowy wysiłek, aby zwiększyć swoje szanse na sukces. Personal branding, czyli budowanie swojej marki osobistej, jest doskonałym sposobem na zwrócenie uwagi pracodawcy lub rekrutera.

 

Zaplanowane działania budujące atrakcyjny wizerunek pracownika to pierwszy krok do świadomego pokierowania swoja karierą. Jednak jak to zrobić? Od czego należy zacząć?

 

1.      OKREŚL SWÓJ CEL

 

Przede wszystkim, określ swoje mocne strony oraz zainteresowania. Następnie porównaj to ze swoimi udokumentowanymi kwalifikacjami oraz posiadanymi kompetencjami. Stwórz listę stanowisk, których zakres obowiązków i charakter wykonywanej pracy połączy Twoje predyspozycje i zainteresowania z posiadanymi umiejętnościami. Dzięki temu w łatwy sposób zweryfikujesz obszary zawodowe, w których powinieneś poszukiwać zatrudnienia.

 

 

 

2.      DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

 

Ze stworzonej listy wybierz stanowisko, które jest dla Ciebie najbardziej interesujące. Postaraj się dowiedzieć o nim jak najwięcej, m. in. czytając prasę branżową lub rozmawiając z osobami, które pracują w tym zawodzie. Zweryfikuj też, które firmy proponują zatrudnienie na interesującym Cię stanowisku, np. wpisując na portalach pracy nazwę wybranego stanowiska i sprawdzając w jakich firmach trwa właśnie rekrutacja. Dobrym źródłem informacji są również profile firm w mediach społecznościowych.

 

 

 

3.      DAJ SIĘ POZNAĆ

 

Przygotuj odpowiednie CV − pamiętaj, że jest ono Twoją wizytówką. Pamiętaj, że forma dokumentów aplikacyjnych powinna być zwięzła i przejrzysta. Kolejny krok to aktywność w internecie. Jest on głównym narzędziem pracy rekruterów, dlatego warto zaznaczyć tam swoją obecność i dać się znaleźć osobom prowadzącym projekty rekrutacyjne. Założenie profili na portalach społecznościowych o charakterze zawodowym, takich jak LinkedIn czy GoldenLine szybko zaowocuje nawiązaniem wartościowych kontaktów z ludźmi z branży, która Cię interesuje.

 

 

 

4.      ZADBAJ O PROFESJONALIZM W SIECI

 

Każdy portal internetowy służy innemu rodzajowi aktywności i posiada inną grupę docelową. Nie musisz więc istnieć na każdym z nich – skoncentruj się na tych kanałach komunikacji, które pomogą Ci zapisać się w świadomości ludzi z branży. Postaw na jakość, nie na ilość. Możesz pisać artykułu, prowadzić bloga tematycznego lub udzielać się na forach branżowych. Pamiętaj, że każdy wpis powinien brzmieć profesjonalnie i przybliżać Cię do osiągnięcia założonego celu, tj. zdobycia wymarzonej pracy.

 

 

5.      BĄDŹ AKTYWNY

 

Nawiązuj kontakt z rekruterami i przedstawicielami firm, w których chciałbyś pracować. Nie ograniczaj się jedynie do relacji cyfrowych, lecz staraj się spotkać z nimi twarzą w twarz. Zbudowanie bezpośredniej więzi pozwoli Ci pozostać zapamiętanym jako osoba zmotywowana, która odważnie dąży do celu. Zweryfikuj, na których branżowych wydarzeniach i targach pracy będziesz mógł spotkać się z przedstawicielami firm i postaraj się zbudować z nimi bezpośrednie relacje.

 

 

 

6.      ZWRÓĆ SIĘ DO SPECJALISTÓW

 

Firmy rekrutacyjne łączą kandydatów z pracodawcami. Nie bój się skontaktować się bezpośrednio z profesjonalnymi rekruterami, którzy specjalizują się w rekrutacjach w interesującym Cię obszarze zawodowym. Odpowiedni rekruter pomoże znaleźć odpowiednią pracę dla Ciebie. Nawiązując współpracę z firmą zajmującą się rekrutacjami specjalistycznymi masz pewność, że oddajesz się w ręce ekspertów. Współpraca z firmami rekrutacyjnymi nic Cię nie kosztuje, więc możesz tylko zyskać.

 

Zakończenie studiów jest doskonałym momentem na rozpoczęcie budowania swojej marki personalnej. Od czegoś trzeba zacząć, później będziesz umacniał swój wizerunek kolejnymi doświadczeniami i sukcesami, które będziesz odnosić w obszarze zawodowym. Pamiętaj, w czasach wzmożonej konkurencji budowanie swojej marki jest niczym innym jak przybliżeniem Cię do sukcesu.

Agnieszka Cira / Hays

foto Shutterstock