Eurostudent

Millenialsi na rynku pracy. Roszczeniowi młodzieńcy czy samoświadomi geniusze?

Millenialsi wchodzą szturmem na rynek pracy. Z kolei starsze pokolenie przewiduje im na zmianę rychły koniec, albo świetlaną przyszłość. Jak to jest naprawdę? Odpowie COO Grupy Absolvent.pl i organizatorka Absolvent Talent Days – największych targów pracy i praktyk w Polsce, Katarzyna Godlewska.

 

Studenci. Absolwenci. Millenialsi. Jak wygląda ich sytuacja rynku pracy?

Obecni dwudziestokilkulatkowie żyją w czasach bezprecedensowych. Nigdy wcześniej młodzi ludzie nie mieli tylu możliwości. Nigdy wcześniej nie mogli tak swobodnie zmienić ścieżki kariery. Osiągnięcie sukcesu zawodowego też wydaje się aktualnie bardziej dostępne dla młodych ludzi, niż kiedykolwiek wcześniej.

 

Po obserwacji rynku pracy widzimy jak wiele dróg się dla nich otwiera. Coraz mniej jest “szklanych sufitów”, a coraz więcej możliwości rozwoju. Wiemy to też z rozmów z przedstawicielami firm, z którymi współpracujemy. Na wysokich i odpowiedzialnych stanowiskach jest coraz więcej millenialsów.

 

Po wzroście popularności Absolvent Talent Days widzimy z kolei, że młodzi ludzie są gotowi stojące przed nimi szanse wykorzystać.

 

W porządku, ale jak ma się to do stereotypów, które krążą o millenialsach? Mówi się, że są roszczeniowi i mają nierealistyczne oczekiwania.

 

Tak, istnieją badania, z których można o nich wywnioskować same negatywy. Pojawia się w nich niecierpliwość, zbytnia pewność siebie i właśnie te nierealistyczne oczekiwania. Na pewno niektórzy młodzi ludzie faktycznie wnoszą takie “wartości” na rynek pracy. Jednak ogólny obraz, który rysuje się po szerszej obserwacji, jest zupełnie inny.

 

Czyli jaki?

           

Przede wszystkim młodym ludziom bardzo zależy na tym, żeby zdobywać wiedzę. Coraz więcej spośród nich regularnie inwestuje w siebie i swój rozwój. Coraz więcej pojawia się rozwojowych książek, warsztatów i spotkań.

 

Znów, na przykładzie Absolvent Talent Days widzimy to po rosnącej frekwencji w naszej strefie szkoleń. Regularnie zapraszamy prelegentów z najrozmaitszych dziedzin i specjalizacji. Od internetowych osobistości, po przedstawicieli HR, którzy zaznajamiają słuchaczy z tajnikami udanych rekrutacji. Prelekcje te cieszą się coraz większym zainteresowaniem.

 

Z drugiej strony jednak, przez ciągle mnożące się możliwości, część młodych ludzi przeżywa tzw. “paradoks wyboru” – jest im ciężko podjąć jakąkolwiek decyzję, bo opcji jest zwyczajnie zbyt dużo. Stąd też mogą wynikać mylne interpretacje postawy millenialsów jako niezdecydowanej lub niecierpliwej.

 

Pewne natomiast jest to, że ciągły rozwój jest dla nich niesamowicie ważny.

           

Jak się to przekłada na ich relację do pracy?

 

Po pierwsze, młodzi podchodzą do pracy bez kompleksów; zwłaszcza do zawodów, w których mocno wykorzystuje się technologię. Wiedzą, że nawet jeśli w danej chwili czegoś nie wiedzą, bardzo szybko mogą to nadrobić.

 

Po drugie, młodzi nie zadowolą się “ciepłą posadką”, jeśli czują, że przez nią stoją w miejscu. Są bardzo odważni i zdecydowanie sięgają po swoje.

 

Jak ta odwaga wpływa na rynek pracy w Polsce?

 

Przede wszystkim rosną wymagania wobec pracodawców. Młodzi ludzie oczekują od pracodawcy więcej, niż tylko wynagrodzenia i stabilności. Wymagają transparentności, wiedzy o firmie, do której zamierzają aplikować. Dlatego też wielką popularnością na naszych targach, Absolvent Talent Days, cieszy się możliwość bezpośredniej rozmowy z przedstawicielami firm. Z tego samego powodu w naszym serwisie Absolvent.pl znalazły się profile pracodawców z opiniami o firmach.

 

Ze zmiany oczekiwań wynika też potrzeba zmiany wizerunku. Wiele firm obecnie stara się uczynić miejsce pracy bardziej przyjaznym, zarówno dbając o przestrzeń biurową, jak i zadowolenie swoich pracowników. Chillout roomy, hulajnogi a także wewnętrzne rekrutacje i szkolenia dopasowane do zainteresowań pracowników stanowią coraz częstszą praktykę wielu pracodawców. Z tego samego powodu coraz więcej korporacji inwestuje w employer branding – czyli poprawę wizerunku firmy jako pracodawcy. Chcąc odpowiedzieć na tę potrzebę, stworzyliśmy Absolvent Consulting, agencję od zadań specjalnych, wspierającą firmy w doradztwie strategicznym w obszarach HR oraz EB.

 

Spośród pracodawców, z którymi współpracujemy, wielu podkreśla też, że młodym ludziom nie wystarcza już sama pensja. Bardzo zależy im na atmosferze pracy i na możliwościach rozwoju. Z pewnością w przyszłości pozapłacowe benefity będą miały coraz większe znaczenie.

 

Skoro już mówimy o przyszłości, jakie trendy na rynku pracy przewiduje Grupa Absolvent?

 

Chociaż bardzo się staramy, nie wszystkie trendy jesteśmy w stanie przewidzieć. Jednak wiemy jak ważne jest śledzenie i przewidywanie zmian. Stąd organizowane przez nas Absolvent Talent Days. Stanowią świetną okazję do zainspirowania się i zorientowania się w rynku pracy z pierwszej ręki: od pracodawców oraz młodych talentów.

 

Zmiany natomiast z pewnością będą dotyczyły nie tylko rynku pracy, ale też procesu rekrutacji. Już widzimy, że dzięki rozwojowi technologii, w tym serwisów rekrutacyjnych, szczegółowe informacje o kandydatach, pracodawcach, benefitach, rozmowach kwalifikacyjnych są znacznie bardziej dostępne dla obydwu stron rekrutacji niż wcześniej. Rynek staje się bardziej transparentny, co pozwala na lepsze dopasowywanie się pracowników i kandydatów.

 

Jak w takim razie pracodawcy mogą pozostać na bieżąco z tym, czego oczekują młodzi ludzie?

 

Najlepiej jest czerpać wiedzę u źródła – rozmawiając. Między innymi dlatego na naszych targach pojawia się tak wielu przedstawicieli największych firm w Polsce. Co ciekawe,  nie tylko działy HR są obecnie odpowiedzialne za rekrutację. Na Absolvent Talent Days uczestnicy spotkają przedstawicieli marketingu, finansów, a nawet IT, którzy samodzielnie poszukują ludzi do swoich zespołów. Dla kandydatów oraz pracodawców to świetna możliwość lepszego poznania siebie i swoich potrzeb.

 

Nieocenionym źródłem informacji są także wewnętrzne rekrutacje w firmie oraz różnego rodzaju raporty z rynku pracy. W pierwszym przypadku zaobserwować można z jakimi umiejętnościami i oczekiwaniami do pracy przychodzą młodzi ludzie. W drugim zaś, na podstawie danych, można dowiedzieć się więcej o panujących trendach. W obydwu sytuacjach są to bardzo wartościowe informacje.

 

Wygląda więc na to, że z Absolvent Talent Days tak samo bardzo mogą skorzystać studenci i pracodawcy.

 

Dokładnie. Dlatego też z roku na rok i z edycji na edycję notujemy coraz większą liczbę uczestników… po obu stronach CV.

 

Dowiedz się więcej o Absolvent Talent Days i pobierz bezpłatny bilet na: absolvent.pl/talentdays

 

Absolvent Talent Days odbędą się w 8 miastach:

10 października – Katowice – Międzynarodowe Centrum Kongresowe

12 października – Wrocław – Wrocławskie Centrum Kongresowe, Hala Stulecia

17 października – Warszawa – PGE Narodowy

19 października – Kraków – ICE Kraków Congress Centre

26 października – Łódź – EXPO Łódź

7 listopada – Poznań – Międzynarodowe Targi Poznańskie, Pawilon 3

9 listopada – Gdańsk / Sopot – ERGO ARENA Gdańsk / Sopot

14 listopada – Rzeszów – Uniwersytet Rzeszowski

 

Patroni Medialni: Eurostudent, infoKatowice.pl, Kampus TV, Kraków.pl, Młodzi w Łodzi, Plaster Łódzki, Radio17, Tu Wrocław

Patronat honorowy: Ministerstwo Rozwoju

Partner strategiczny: Jeronimo Martins

Partner merytoryczny: Adecco, EY, Nestle

Partner technologiczny: Deloitte

Partner wspierający: BZ WBK, Ferrero, Lidl

Partner naukowy: AWF Kraków, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, Lingwistyczna Szkoła Wyższa w Warszawie, Sopocka Szkoła Wyższa, Wyższa Szkoła Informatyki i Umiejętności w Łodzi, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Wyższa Szkoła Prawa im. Heleny Chodkowskiej