Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Najlepsi pracodawcy. Najlepsze miejsca pracy.

Szukacie ciekawych praktyk, stażu, pracy? Nie wiecie jakiego pracodawcę wybrać? Pomocne mogą być rankingi pracodawców i badania trendów obowiązujących na rynku pracy.

Przedstawiamy najciekawsze, przeprowadzone ostatnio, badania, w których to właśnie studenci wskazywali pracodawców z różnych branż, u których chcieliby pracować i pokazywali swoje oczekiwania i preferencje. Sprawdziliśmy także, w których firmach pracuje się najlepiej.

 

Badanie Pracodawca Roku® AIESEC Polska

Od 25 lat AIESEC Polska realizuje ankietowe Badanie Pracodawca Roku®. Prezentuje ono opinię studentów na temat rynku pracy, a także wskazania najlepszego pracodawcy. – Istotą badania jest szeroka analiza środowiska studenckiego zapatrującego się na rynek pracy. Staramy się poznać opinie i oczekiwania wobec pracy zawodowej tej grupy. Nasza organizacja, jako globalny głos młodych ludzi, pragnie przybliżyć wyniki badań potencjalnym pracodawcom, pełniąc rolę łącznika między studentami, a światem biznesu – piszą na stronie badania organizatorzy. Sprawdźmy zatem, kto według studentów jest najbardziej pożądanym pracodawcą.


W pierwszej trójce znalazły się firmy: Google, EY i Deloitte. Na kolejnych miejscach: ING Bank Śląski, PKO BP, PZU, PwC, mBank, Pekao SA i zamykający pierwszą dziesiątkę Apple.


Z badania wynika, że studenci najbardziej są zainteresowani pracą w obszarze konsultingu i finansów. W porównaniu do rankingów z ubiegłych lat, wzrosła atrakcyjność sektorów związanych z obszarem bankowości.


Najwięcej osób chciałaby pracować w obszarze: bankowość – 33%, finanse – 29%, audyt/księgowość – 23%.


Na jakie czynniki zwracali uwagę studenci typując pracodawcę, u którego chcieliby pracować? Badania pokazały, że kierowali się przede wszystkim aktywnością firmy na rynku, wizerunkiem i popularnością firmy, oraz branżą, w której chcieliby rozwijać karierę, a także wynagrodzeniem, które firma może zaoferować. Nie miały już tak dużego znaczenia, jak w ubiegłym roku, świadczenia pozapłacowe, opinia znajomych i prestiż pracy.


 

Studenci o sobie – doświadczenie, języki, finanse

Jak w badaniu AIESEC wypadli sami studenci? Przede wszystkim są aktywni: zawodowo (40% badanych) bądź działają w organizacjach studenckich (23% ankietowanych). Zdecydowana większość posiada do świadczenie zawodowe, jednak najczęściej jest ono dość niewielkie – poniżej 3 miesięcy. Około ¼ badanych nie ma żadnego doświadczenia zawodowego. Duże znaczenie ma także działalność w organizacjach studenckich, przede wszystkim zwiększa szanse na rynku pracy. Wyniki ankiety pokazują także, że wśród studentów nie zaangażowanych w tego typu działalność, wyższy jest odsetek tych, którzy nie mają żadnego doświadczenia zawodowego. Również w tym roku pytano w ankiecie o mocne strony w kontekście podjęcia pracy. Najczęściej wskazywane były: pracowitość, łatwość nawiązywania kontaktów oraz kreatywność i ciekawe pomysły. 


Dzisiaj znajomość języków obcych jest niezbędna na rynku pracy. Z tym trendem idą także studenci. Prawie wszyscy deklarują znajomość przynajmniej jednego języka obcego, 96% zna angielski na poziomie przynajmniej średnim. Drugim, co do popularności jest język niemiecki i zna go 36% studentów. Zagadnieniem interesującym studentów, rozpoczynających swoją karierę, są także oczekiwania finansowe. Jak podaje raport AIESEC, oczekiwania wobec pierwszego wynagrodzenia mieszczą się w przedziale 2000–2999 zł brutto. Po roku pracy wzrastają do 3000–3999 zł brutto.

 

Plebiscyt „Pracodawca Dla Inżyniera” Stowarzyszenie Studentów BEST

Także inżynierowie mieli szanse na wskazanie pracodawców, u których chcieliby pracować. „Pracodawca Dla Inżyniera”, bo o tym badaniu mowa, to Plebiscyt prowadzony przez Stowarzyszenie Studentów BEST we współpracy z portalem badawczym SW Research na uczelniach technicznych.


Jak podają organizatorzy: – Badanie ma na celu wyłonienie firmy, która zdaniem studentów uczelni technicznych oferuje najlepsze warunki zatrudnienia oraz pokazanie innym na czym warto się skupić, by lepiej dotrzeć do nowego pokolenia osób wchodzących na rynek pracy. Najlepsze w tym roku okazały się firmy firmy: Orange, Samsung i P&G, na kolejnych miejscach Reckitt Benckiser, Schneider Electric Polska, Volkswagen Poznań, Robert Bosch, Grupa Żywiec, Hewlett Packard Enterprise i ING Bank Śląski.

 

Rynek pracy okiem inżynierów

Pytano także o to, jak inżynierowie widzą rynek pracy i na co zwracają uwagę podczas wyboru pracodawcy. 94% badanych wskazywała na wysokość zarobków, 75,7% na możliwość rozwoju zawodowego, a 55,2% szanse na awans. Dla 54,5% duże znaczenie ma atmosfera i kultura firmy. Wybierając pracodawcę, 42% chce pracować w branży, w której aktualnie się kształci.


Inżynierowie (54,8%) chcieliby na dłużej związać się z firmą, licząc (95,1%) na umowę o pracę. W badaniu pytano także o to, co jest najważniejsze w pracy. Najczęściej (60,1%) wskazywano, że integracja pracowników i atmosfera między nimi wpływa na wyniki ich pracy. 40,9% chciałoby także, aby w miejscu pracy istniał system mentoringu, wspierający rozwój kariery.

 

Najlepsze Miejsca Pracy Polska 2017

Szukając praktyk, staży lub pracy warto zwrócić uwagę także na marcowe badanie Great Place to Work®, w którym znajduje się Lista Najlepszych Miejsc Pracy Polska 2017. Wyróżniono w nim firmy w 3 kategoriach zależnych od wielkości zatrudnienia.


W kategorii firm zatrudniających poniżej 50 osób pierwsze miejsce zajęła firma Demant Technology Centre, w kategorii firm średnich, zatrudniających poniżej 500 osób, liderem została firma Objectivity Bespoke Software Specialists, a wśród firm dużych, zatrudniających powyżej 500 osób, pierwsze miejsce zajął Microsoft i kolejno: Cisco Poland, Sii Polska, EY, s.c.Johnson Bama oraz DOZ S.A.


Jak piszą organizatorzy na stronie badania: Wszyscy laureaci konkursu zasługują na ogromne uznanie. Mamy świadomość, że nie jest łatwo zakwalifikować się do tego grona, bo konkurs nie należy do łatwych. W procesie oceny trzymamy się twardych kryteriów, a na końcowy wynik największy wpływ ma opinia samych pracowników o firmie – mówi Maria Zakrzewski, Prezes Zarządu Great Place to Work® w Polsce.


Warto śledzić badania i rankingi pracodawców w ciągu całego roku akademickiego, dają one sporą wiedzę na temat rynku racy, panujących na nim trendów, oczekiwań zarówno po stronie pracowników, jak i pracodawców.

 

gj

foto Shutterstock / mat.red.