Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

10 kroków do biznesu

Biznes to mix wielu składników. Spotykają się w nim ludzie i marzenia, pomysły i pasje, odrobina ryzyka z rozsądkiem i doświadczeniem. Aby osiągnąć sukces, przedsiębiorca powinien je połączyć.

Jeśli chcesz realizować swoje biznesowe marzenia, posłuchaj rad doświadczonych biznesmenów, którzy biorą udział w spotkaniach „Johnnie Walker Biznes Mixer – 10 kroków do biznesu”.
 
Program „Johnnie Walker Biznes Mixer – 10 kroków do biznesu” – organizowany po raz drugi przez Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości wraz z marką Johnnie Walker Red Label – ma w nowatorski sposób odpowiedzieć na potrzeby młodych ludzi, zainspirować ich do działania i stworzyć nowe możliwości rozwoju. Oto rady, których udzielili młodym przedsiębiorcom znani ludzie biznesu podczas II cyklu spotkań.
 
Krok 1: Znajdź niszę w biznesie
Pierwszy gość cyklu Maciej Grabski – zaczynał od handlowania częściami samochodowymi, a stał się pierwszym inwestorem i współtwórcą portalu Wirtualna Polska. Jego zdaniem, dobry przedsiębiorca akceptuje ryzyko związane z prowadzeniem własnej firmy i nie może bać się ewentualnej porażki. – Twórcy Skype’a kilkakrotnie próbowali i kilkakrotnie bankrutowali, zanim udało im się stworzyć jeden z najpopularniejszych komunikatorów internetowych – mówi Maciej Grabski. Podstawą w biznesie jest zatem odnalezienie własnego pomysłu na biznes i dopasowanie produktu do oczekiwań potencjalnych nabywców.
 
Krok 2: Zarządzaj jakością
Dobry przedsiębiorca powinien umiejętnie zarządzać firmą. Prof. Blikle, z wykształcenia matematyk i twórca najsłynniejszych cukierni twierdzi, że błędem w prowadzeniu własnego biznesu jest mylenie jakości z wartością. Nie każdy luksusowy produkt ma przecież wysoką jakość! Zdaniem profesora główne przeszkody, jakie napotykają przedsiębiorcy w prowadzeniu firmy to dążenie do perfekcji oraz pracoholizm. Najważniejsze, aby każdego dnia wykonywać powierzone zadania nie idealnie, ale lepiej niż dnia poprzedniego. Zasada doskonalenia, zasada jedności zespołu oraz zasada racjonalności, to zdaniem profesora fundamenty dobrego zarządzania firmą.
 
Krok 3: Edukuj się
Kolejnym krokiem w realizowaniu biznesowych marzeń jest edukacja. Zdaniem Krzysztofa Pawłowskiego, Rektora Wyższej Szkoły Biznesu w Nowym Sączu, kluczem do sukcesu jest znalezienie odpowiedniego miejsca i czasu na kształcenie. Wśród wielu kierunków biznesowych oferowanych przez uczelnie warto wybierać te, które łączą praktykę z teorią: – Źle zaprogramowane studia mogą zniszczyć instynkt przedsiębiorczy – komentuje Krzysztof Pawłowski. Nie tylko biznesowe kierunki dają przedsiębiorcy dobrą wiedzę: nie mniej ważna jest umiejętność kojarzenia faktów i wyznaczania priorytetów. Jeśli istnieje konkretny pomysł na biznes, to nie warto odkładać go na później. Własny interes to wyraz ludzkiej wolności. Młody przedsiębiorca powinien kierować się własną intuicją oraz nie ulegać schematom.
 
Krok 4: Zdobądź pierwszy milion
Jak zarobić pierwszy milion? Tomasz Czechowicz, współzałożyciel i prezes MCI Management, radzi by korzystając z dostępnych funduszy, przełamywać bariery związane z brakiem środków finansowych. – Fundusz to fabryka produkcji wartości, która ma duże zapasy i przetwarza produkt przez trzy do siedmiu lat. Fundusz to podmiot, który buduje przedsiębiorstwo, to developer firmy. Rolą funduszu jest pomnożyć wartość inwestycji razy dziesięć. Fundusz nie zarabia na kapitale, ale na pracy – definiuje Czechowicz. W budowaniu wartości firmy zawsze najważniejszy jest zespół. To ludzie tworzą wartość firmy. A potencjalny inwestor na pewno zwróci uwagę, kto realizuje pomysł.
 
Krok 5: Zbuduj silną markę
W prowadzeniu działalności bardzo ważnym elementem jest budowanie silnej marki. Jeśli chcesz to robić skutecznie posłuchaj porad wiceprezesa Euro Bank S.A., Macieja Szczechury. Zdaniem współtwórcy sukcesu marketingowego Lukas Banku oraz eurobanku, marka firmy czy produktu to w pierwszej kolejności rozpoznawalność, a w drugiej skojarzenia Klienta z produktem, jakie ona za sobą niesie – pozytywne, które mogą zadecydować o zakupie, lub negatywne. W przypadku firm usługowych, takich jak banki, ale także większość firm działających w AIP, ważna będzie zatem z jednej strony znajomość firmy, a z drugiej – jak najlepsze skojarzenia z oferowanymi usługami. Na obu tych polach kluczowe jest zaś silne wyróżnienie się spośród konkurencji. Należy więc „Znaleźć jedną cechę wyróżniającą dla marki, która pozwoli nam na odróżnienie się od całości i pozwoli zachować spójność działania” – doradzał Pan Maciej Szczechura.
 
Krok 6: Uwierz w siebie
Realizowanie biznesowych marzeń nie uda się jeśli nie uwierzymy w swoje możliwości. Najlepszą strategią według prof. Rafała Ohme jest brak kompleksów oraz przełamywanie barier. Dobry przedsiębiorca wysoko stawia sobie poprzeczkę, nie ulega negatywnej propagandzie, nie pielęgnuje w sobie kompleksów ale śmiałym krokiem prze do przodu i realizuje własne marzenia. „Warto przełamywać bariery realizując własne marzenia – zachęcał profesor – warto iść konsekwentnie do przodu w myśl filozofii „Keep Walking”, która od lat przyświeca marce Johnnie Walker Red Label“. Zdaniem prof. Ohme, każdy młody przedsiębiorca, który chce wystartować z własnym biznesem powinien kierować się tą ideą. 
 
Następne kroki
W ramach II cyklu programu „Johnnie Walker Biznes Mixer” odbędą się jeszcze cztery spotkania. Razem ze studentami I młodymi przedsiębiorcami Marek Zuber będzie zastanawiał się nad tym jak wprowadzić firmę na giełdę. Ekspert z pewnością zdradzi studentom tajniki emisji papierów wartościowych, podpowie jak prowadzić relacje z inwestorami oraz jak budować zaufanie do firmy. Kolejnym krokiem będzie spotkanie w Białymstoku z Panem Szymon Gutkowski, dyrektorem generalnym agencji reklamowej DDB Warszawa, który postara się przekazać uczestnikom spotkania tajniki prowadzenia własnego biznesu. Przedostatnie spotkanie zostanie natomiast poświęcone wprowadzaniu firmy na rynki zagraniczne. Wszystkie rady i złote recepty mają sens jedynie wtedy, gdy prowadzimy biznes, który sprawia przyjemność i daje satysfakcję. Dlatego finałowy panel dyskusyjny w Warszawie poświęcony będzie poszukiwaniu pasji w biznesie.
 
Każde spotkanie „JWBM – 10 kroków do biznesu” cieszyło się ogromnym zainteresowaniem. Liczną grupę wśród zaproszonych gości stanowili młodzi przedsiębiorcy i współpracownicy AIP. Obecni byli również laureaci konkursu pod hasłem „Co znaczy dla Ciebie idea Keep Walking?”, w ramach której Johnnie Walker Red Label od lat wspiera młodych ludzi dążących z pasją do realizacji marzeń.
 
***
Spotkania z serii JWBM odbywają się w dziewięciu największych ośrodkach akademickich w Polsce. Dotychczas program odwiedził takie miasta jak: Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań oraz Lublin. Kolejne kroki do biznesu zostaną postawione w Trójmieście, Toruniu, Białymstoku oraz ponownie w Warszawie. Każde spotkanie jest poświęcone innemu tematowi z zakresu budowania własnej firmy – razem utworzą cykl „10 kroków do biznesu”. Wśród dyskutowanych obszarów znajdują się m.in. tworzenie biznesplanu, angażowanie inwestorów, wprowadzenie firmy na rynek zagraniczny oraz budowanie marki.
Okładka dla Eurostudent Magazyn Akademicki
8,568
Eurostudent Magazyn Akademicki

Eurostudent Magazyn Akademicki

Aktualne e-wydanie Eurostudenta dostępne na portalu dla studentów i absolwentów: www.eurostudent.pl - oferty staży i pracy, inicjatywy studenckie oraz konkursy.


Wydawca: FENIKS MEDIA GROUP