Letnia Akademia Filmowa w Zwierzyńcu to ponad 300 filmów z całego świata wyświetlanych przez 10 dni na sześciu ekranach. Nasz jubileusz to nie tylko okazja do sentymentalnych wspomnień. Bardziej pretekst do filmowych podróży w czasie. Ale również do spotkań z tym, co oferuje dziś kino światowe.
Ponieważ jesteśmy Akademią zaproponujemy WARSZTATY KULTURY FILMOWEJ, a tam mnóstwo wykładów, seminariów, spotkań z twórcami i dyskusji. Uzupełnieniem oferty filmowej będą koncerty na SCENIE OTWARTEJ LAF oraz spektakle i monodramy.
Najmłodszych kinomanów zabierzemy natomiast w FILMOWE EKO-PODRÓŻE. Dla dzieci przewidzieliśmy opiekę wykwalifikowanych pedagogów, wycieczki, zabawy oraz oczywiście filmy.
Letnia Akademia Filmowa to także magia miejsca – Zwierzyńca – malowniczo położonego miasteczka leżącego w sercu Roztoczańskiego Parku Narodowego. Spacery, wycieczki rowerowe, piękne widoki, zabytkowa architektura, kąpiele wodne i słoneczne, spływy kajakowe, obcowanie z dziką przyrodą – to tylko część atrakcji dla osób, które poczują chwilową potrzebę odpoczynku od kina.
RETROSPEKTYWA FILMÓW PUPI AVATIEGO
Pierwszą z autorskich retrospektyw poświęcimy znakomitemu włoskiemu reżyserowi Pupi Avatiemu, który pozostaje u nas całkowicie nieznany (żaden jego film nie trafił dotąd do dystrybucji w Polsce!). Przegląd jego filmów, jaki przygotowujemy na LAF, ma przynajmniej po części naprawić ten błąd i niechybnie udowodnić, że autor „Bixa”, „Szkolnej wycieczki”, „Historii o chłopcach i dziewczętach” jest w prostej linii spadkobiercą i kontynuatorem najlepszych tradycji włoskiego kina.
POCIĄGI PRZEZNACZENIA
Cykl filmów o podróżowaniu, magii kolei i dworców kolejowych tworzących magiczny splot, za którym kryją się wyprawy w nieznane, rozstania i powroty, dramaty i sinusoidy uczuć.
KINO POD OKUPACJĄ
Pretekstem do powstania cyklu prezentującego repertuar filmowy z lat okupacji, jest 70. rocznica wybuchu II wojny światowej. Przybytki X Muzy znalazły się w tym czasie na cenzurowanym, przywódcy Polski Podziemnej nawoływali do ich bojkotu, a uczęszczanie do kina uchodziło za akt niepatriotyczny. Tym niemniej kina działały, a chętnych do ich odwiedzania mimo wszystko nie brakowało. Do filmów, które wówczas w Generalnej Guberni wyświetlano, po zakończeniu wojny praktycznie nie sięgano. Obłożone anatemą, spoczęły w przepastnych magazynach archiwów filmowych. To powód, dla którego chcemy rzucić trochę światła na „białą plamę”, jaką stanowi historia rozpowszechniania filmów w Polsce w latach 1939 – 1945.
STRONNICZA HISTORA POLSKIEGO KINA
100-lecie kina polskiego to dobra okazja do przedstawienia cyklu ukazującego mniej znane oblicze naszej kinematografii. Jako materiał ilustracyjny posłużą filmy zapomniane, odrzucone lub zlekceważone w momencie premiery przez widzów i krytyków, które nie trafiły w swój czas. Po latach ujawniły jednak nieprzeczuwalne walory i stały się ważnym przyczynkiem do nowego spojrzenia na twórczość wielu znakomitych autorów, jak też do odkrycia niesłusznie zepchniętych na margines pamięci reżyserów.
Cyklowi towarzyszyć będzie wystawa „100 LAT POLSKIEGO FILMU. 1908 – 2008” – krótka historia filmu polskiego opowiedziana za pomocą fotosów, fragmentów starych recenzji, dialogów z filmów, a nawet wierszy. Wystawę z okazji jubileuszu przygotował Polski Instytut Sztuki Filmowej wraz z Muzeum Kinematografii w Łodzi i Filmoteką Narodową.
Z TAMTEJ STRONY TATR
Kino ze Słowacji, geograficznie nam bliskiej, pozostaje u nas znacznie mniej znane niż sąsiednich Czech. Od politycznego rozwodu obu naszych południowych sąsiadów można było odnieść wrażenie, że kino słowackie nieśmiało się rozwija w cieniu bardziej ekspansywnej, czeskiej kinematografii. Ale to tylko złudzenie, wynikające z nieznajomości aktualnej produkcji słowackiego kina. A Słowacy ostatnie sezony mogą uznać za wyjątkowo udane, o czym świadczą międzynarodowe sukcesy „Ślepej miłości”, „Kucharzy historii” czy „Muzyki”, o czym będzie można przekonać się w Zwierzyńcu.
JUBILEUSZ 60-LECIA WYTWÓRNI FILMÓW DOKUMENTALNYCH I FABULARNYCH
Nie sposób przecenić znaczenia Jubilatki dla historii polskiego kina. Polska szkoła dokumentu powstała właśnie tutaj. Filmy Bossaka, Karabasza, Łomnickiego wprowadziły polski dokument na festiwalowe salony. Ich następcy – Piwowski, Kieślowski, Łoziński udowodnili, że film dokumentalny jest niezastąpionym narzędziem w opisie rzeczywistości. Jubileuszowa retrospektywa przypomni najwybitniejsze dokumenty zrealizowane w Wytwórni, które weszły na stałe do kanonu tego gatunku.
Ponadto w programie LAF:
W POLSKIM OBIEKTYWIE – przegląd najnowszych dokonań polskiej kinematografii
FILMY W SIECI – przegląd filmów przygotowany przez Sieć Kin Studyjnych
KLUBOWY KARNET – repertuarowe propozycje dla Dyskusyjnych Klubów Filmowych
FESTIWALOWE REMANENTY – repliki najważniejszych polskich festiwali filmów dokumentalnych (Planet Doc Review, Krakowski Festiwal Filmowy, Rozstaje Europy, Etiuda&Anima, Żydowskie Motywy)
KINO NOCNE – pokazy plenerowe na dziedzińcu zabytkowego zwierzynieckiego browaru
SCENA OTWARTA – imprezy towarzyszące (spektakle, koncerty)