„Jak uczelnie mogą chronić środowisko” – to pytanie przyświeca twórcom wydawnictwa „ekoPOMYSŁY. Proekologiczne rozwiązania na wybranych polskich uczelniach, które zasługują na upowszechnienie”, które właśnie zostało udostępnione w internecie.
Okazuje się, że środowisku akademickiemu nie brakuje inwencji. W wydawnictwie opisano szereg proekologicznych rozwiązań, które od lat wprowadzają polskie uczelnie.
Zebrano przykłady zarówno z największych polskich akademii, jak i z niewielkich szkół w miastach znajdujących się poza głównymi szlakami i ośrodkami akademickimi. Wszystkie mogą stanowić inspirację dla innych.
W artykule otwierającym broszurę, Monika Helak pisze o uczelniach jako potencjalnych liderach zmian w zakresie ochrony środowiska. „Akademia jako instytucja ciesząca się społecznym poważaniem, prowadząca ważną edukacyjną i badawczą misję, mająca wielosetletnią tradycję, w wielu krajach staje się więc ważnym aktorem polityki ekologicznej” – czytamy.
Autorka prezentuje katalog ekoPOMYSŁÓW zgromadzonych w wyniku badania przeprowadzonego przez ekoKOALICJĘ na rzecz ekoUCZELNI (zapytania rozesłane do 358 szkół wyższych w ramach procedury dostępu do informacji publicznej o najważniejsze projekty odpowiadające na potrzebę ochrony środowiska naturalnego i wyzwania katastrofy klimatycznej). Po przeanalizowaniu odpowiedzi powstało zestawienie praktyk i rekomendacji. Badanie pokazuje dużą różnorodność i wszechstronność działań uczelni: od ustanowienia pełnomocników do spraw klimatu, poprzez budowanie strategii zarządczych i organizacyjnych, wprowadzenie ekologicznego myślenia do organizacji pracy i nauki na uczelni po działania edukacyjne i prowadzenie badań naukowych.
W broszurze znajdziemy także rozmowy z naukowcami i przedstawicielami środowiska akademickiego mocno zaangażowanymi w działania proekologiczne w swoich ośrodkach.
Prof. Katarzyna Jasikowska z Uniwersytetu Jagiellońskiego opowiada o klimatycznym aktywizmie akademickim na przykładzie ruchu KlimatUJ.
Prof. Dariusz Mikielewicz, prorektor ds. organizacji i rozwoju Politechniki Gdańskiej wyjaśnia, czemu jego uczelnia zawdzięcza wysoką pozycję w prestiżowym międzynarodowym rankingu Green Metric, który ogłasza listę najbardziej zielonych, prośrodowiskowych uczelni na świecie.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nysie może być inspiracją w zakresie działań proekologicznych dla wielu, także uznanych i dużych szkół w Polsce. O tym że sukces tkwi w prostocie rozwiązań i w konsekwencji przekonuje dr inż. Przemysław Malinowski, rektor uczelni.
Czwarty, pozytywny przykład pochodzi z Olsztyna. Dr Cezary Kurkowski, prezes Fundacji ŻAK Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, która zarządza domami studenckimi na terenie Kortowa (jednego z największych miasteczek akademickich w Polsce) opowiada o tym, jakie rozwiązania proekologiczne wprowadziła w Olsztynie jego fundacja.
O tym, czym jest zielona chemia i jakie może mieć zastosowanie pisze dr Mateusz Musiejuk z UWM.
Broszurę zamyka artykuł Klaudii Gołębiowskiej o jednej z najbardziej zielonych polskich uczelni – Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Publikację wydała Fundacja Fundusz Pomocy Studentom i udostępniła na stronie https://ekouczelnie.pl/.