Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Automotive – kariera poparta szkoleniami

Międzynarodowa Organizacja Producentów Pojazdów Samochodowych szacuje,
że obecnie przychody branży automotive przekraczają 2,7 biliona euro, a przy produkcji aut, wynoszącej rocznie prawie 90 mln, oraz wytwarzaniu części samochodowych pracuje blisko 12 mln ludzi. Dynamiczny rozwój tego sektora także w naszym kraju przekłada się na szerokie możliwości rozwoju zawodowego dla studentów i absolwentów.

 

Motoryzacja jest jednym z największych sektorów przemysłu w Polsce (ustępuje miejsca jedynie branży spożywczej), którego najbardziej charakterystyczną cechą jest nastawienie na innowacyjne rozwiązania. – Branża automotive jest drugą co do wielkości obrotów branżą w Polsce i jednym z najlepiej rozwijających się sektorów naszej gospodarki. Niemal 10% wartości polskiej produkcji przemysłowej pochodzi z motoryzacji, a w całym kraju istnieją tysiące powiązanych z nią podmiotów – zauważa Katarzyna Leśniewska, Team Leader, LeasingTeam Professional. W firmach z sektora automotive pracownicy codziennie biorą udział w rozwoju techniki wykraczającej poza aktualnie wyznaczone granice. Wiodący pracodawcy operujący w tej branży w Polsce najczęściej oferują atrakcyjne warunki pracy, pozwalające zapoznać się z osiągnięciami światowych liderów rozwiązań technologicznych w zakresie motoryzacji. Z drugiej strony oczekują oni od swoich pracowników przejęcia dużej odpowiedzialności. Dynamiczne środowisko, jakie cechuje pracę w obszarze motoryzacji, daje wiele możliwości rozwoju osobistego i zawodowego (zarówno dla studentów i absolwentów, jak i dla osób doświadczonych zawodowo), lecz jednocześnie każdego dnia stawia przed pracownikami duże wyzwania, którym sprostać mogą tylko osoby bardzo kreatywne, potrafiące korzystać z innowacyjnych rozwiązań.

Pierwsze kroki w automotive

Automotive to branża nie tylko dla tych, którzy interesują się motoryzacją, ale być może przede wszystkim tych, którym zależy na ciekawej, pełnej wyzwań pracy. Ze względu na wysoki poziom rozwoju organizacyjnego i technologicznego firmy z tego sektora oferują swoim pracownikom szerokie spektrum potencjalnych opcji rozwoju. Choćby dlatego swoją ścieżkę kariery w tym obszarze warto rozpocząć już w trakcie studiów. – Dzięki praktykom czy stażowi w renomowanej firmie z branży automotive mamy możliwość zebrania informacji o kulturze organizacyjnej o międzynarodowym charakterze, zdobyć pierwsze cenne doświadczenia zawodowe oraz poznawać i rozwijać swoje kompetencje. Dodatkową zaletą jest możliwość bycia zauważonym przez dział HR, który „wyławia perły” spośród własnych zasobów oraz ogranicza w ten sposób koszty rekrutacji i adaptacji pracowników z zewnątrz. Gdy w takich firmach pojawia się wakat, powszechną praktyką jest rekrutacja wewnętrzna – wyjaśnia Ewa Kluczek-Woźniak, doradca ds. rozwoju kariery, coach i psycholog z Biura Karier Politechniki Warszawskiej.

Spektrum stanowisk i możliwości

Stawiając pierwsze kroki na rynku pracy, warto rozglądać się za ciekawymi ofertami pracy w firmach z branży automotive również ze względu na fakt, że wielu znanych producentów aut posiada swoje fabryki w Polsce i regularnie rekrutuje nowych pracowników. Firmy z tego obszaru zajmują się zarówno projektowaniem, produkcją, jak i dystrybucją pojazdów i ich części, a także logistyką. – Pracę w motoryzacji znajdą nie tylko inżynierowie, ale także osoby o wykształceniu humanistycznym, ekonomicznym czy administracyjnym. Branża automotive docenia lojalnych pracowników, dba o ich rozwój. W firmach związanych z motoryzacją częstą praktyką są awanse wewnętrzne. Jasno określona ścieżka rozwoju oraz sprecyzowane cele dają duże możliwości, a pensje w motoryzacji stale rosną – podkreśla Katarzyna Leśniewska z LeasingTeam Professional. Potwierdza to Ewa Kluczek-Woźniak z Biura Karier Politechniki Warszawskiej: – To, co oferują swoim pracownikom pracodawcy z tego sektora, to szkolenia techniczne, pakiet socjalny, przejrzysta ścieżka kariery, często zakładająca rozwój pionowy oraz mobilność wewnętrzną, tj. zmianę działu zgodnie z kompetencjami i kierunkiem rozwoju –dodaje. Branża ta daje szerokie możliwości rozwoju z uwagi na rozbudowane struktury organizacyjne większości firm motoryzacyjnych. – Wśród ofert pracy znaleźć można całe spektrum stanowisk: od specjalistów ds. handlu, pracowników działu jakości, przez konstruktorów, specjalistów ds. technicznych, po tych zajmujących się kontrolą jakości – wymienia Ewa Kluczek-Woźniak.

 

Firma MAN Bus sp. z o.o. w Starachowicach jest wiodącym producentem niskopodłogowych autobusów miejskich na świecie. Wyzwania związane z rozwojem produktów sprawiają, że poszukujemy specjalistów, głównie z zakresu nauk technicznych. Stawiamy na młodych ludzi, którzy wnoszą do firmy nie tylko wiedzę zdobytą podczas studiów, ale także entuzjazm i kreatywność. Realizujemy dwa programy: „Studiuj i pracuj z MAN” oraz „Absolwenci na start”. Pierwszy z nich pozwala łączyć naukę z pracą, podczas której studenci pod opieką mentora realizują konkretne projekty związane z działalnością naszej firmy, a także mają możliwość pisania prac dyplomowych w oparciu o zdobyte doświadczenia. Drugi to dwuletni płatny staż, który pozwala absolwentom podjąć pierwsze profesjonalne wyzwania zawodowe w wybranym przez siebie obszarze. Do współpracy zapraszamy osoby, które cechuje entuzjazm, zaangażowanie oraz dobra znajomość języka niemieckiego lub angielskiego – Marta Kostecka, Kierownik Działu Personalnego, MAN Bus Sp. z o.o. 

 

Oczekiwania pracodawców

Wielu studentów i absolwentów zadaje sobie pytanie, jakie oczekiwania mają pracodawcy z branży automotive względem osób starających się o pracę w tym obszarze. Jakie kompetencje i kwalifikacje są dziś szczególnie w cenie w sektorze motoryzacyjnym? Dla pracodawców, którzy poszukują pracowników na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie, kluczowa jest znajomość języków obcych oraz rozwiązań technologicznych. – Na wszystkich stanowiskach, niezależnie od poziomu zaawansowania, niezwykle istotne są kompetencje miękkie – umiejętność pracy w zespole, dobra organizacja czasu pracy, a także zdolności interpersonalne i komunikacyjne, pozwalające swobodnie poruszać się w środowisku biznesowym. Bardzo pożądane są kreatywność oraz otwartość na wiedzę – zaznacza Katarzyna Leśniewska z LeasingTeam Professional. Dlatego pracodawcy z tego obszaru inwestują w młodych ludzi, oferując ciekawe programy stażowe czy praktyki studenckie, podczas których nabywają oni tak pożądanych kompetencji interpersonalnych i przekładają wiedzę teoretyczną na praktykę. Aby pozostać konkurencyjnymi na rynku, firmy motoryzacyjne muszą stale pracować nad innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi. Z uwagi na ten fakt stale otwarte są one na młodych pracowników, którzy potrafią myśleć nieszablonowo i są otwarci na kreatywne rozwiązania. – Właśnie dlatego firmy z sektora automotive mogą być atrakcyjną ścieżką rozwoju kariery dla studentów i absolwentów rozmaitych kierunków technicznych, m.in. mechaniki i budowy maszyn, automatyki i robotyki, samochodów i maszyn roboczych czy logistyki. W branży automotive mniej istotny jest ukończony kierunek, większe znaczenie ma konkretna wiedza, taka jak znajomość podstaw budowy maszyn i pojazdów, umiejętność przygotowywania raportów i analiz czy umiejętność rozwiązywania problemów – podsumowuje Ewa Kluczek-Woźniak z Biura Karier Politechniki Warszawskiej.
Analizując oferty praktyk i pracy dostępne na portalach biur karier oraz innych specjalistycznych stronach publikujących oferty pracy, można zaobserwować, że dzisiejsi pracodawcy najczęściej oczekują od kandydatów umiejętności analitycznego myślenia, znajomości rysunku technicznego oraz specjalistycznych programów komputerowych, a także biegłej znajomości języka angielskiego. – W cenie jest także orientacja na cel, komunikatywność i umiejętność pracy w zespole. Wymagania te różnią się w zależności od konkretnego działu i realizowanych zadań – podsumowuje Ewa Kluczek-Woźniak.

Beata Pałac