Jak zadbać o swój wizerunek i przedstawić się jako profesjonalista?
Na rozmowach kwalifikacyjnych często pada zdanie: „Opowiedz o sobie”. Sposób, w jaki odpowie się na to pytanie, nadaje ton całej rozmowie kwalifikacyjnej i w zależności od tego, co się zaprezentuje,
można wywrzeć bądź zepsuć dobre pierwsze wrażenie.
Martyna Petrus, Junior PR Specialist Antal
Autoprezentacja jest tym istotniejsza w świecie pandemii zdominowanym przez rekrutacje zdalne. Współcześnie pozytywny e-wizerunek stał się nieodzownym elementem budowania swojej marki w sieci. To nie tylko ogrom pracy – konsekwencja w działaniu, systematyczność oraz zaangażowanie, ale przede wszystkim długotrwały proces, który przyniesie spodziewane rezultaty, jeśli będzie odpowiednio zaplanowany i świadomie prowadzony. Obserwowana już w roku 2019 i na początku 2020 roku digitalizacja przyśpiesza coraz bardziej. Upowszechnienie pracy zdalnej i rozwój procesów automatyzacji poprzez wprowadzanie do firm nowych technologii to efekt zmian wywołanych pandemią COVID-19. Jednocześnie są to dwa główne trendy, jakie będą nam towarzyszyć w najbliższych miesiącach na rynku pracy.
Dobre wykorzystanie eksperckiej wiedzy
Pandemia koronawirusa nie tylko wyznaczyła nowy kierunek w funkcjonowaniu organizacji online, ale także w większej mierze skupiła wzrok wszystkich na treściach zamieszczanych w Internecie. Maksyma „jak cię widzą, tak cię piszą” zyskała na znaczeniu i wciąż ewoluuje, adoptując się do aktualnych trendów.
– Choć na wizerunek – nie tylko biznesowy – składa się wiele czynników, autoprezentacja to część, za którą odpowiadamy sami. Nie wystarczy być ekspertem, trzeba pokazać swój zasób eksperckiej wiedzy. Warto w tym celu zastosować zasadę 90/10. Krótko mówiąc, 90% udostępnianych treści powinno pochodzić ze źródeł już uznanych za eksperckie — publikacji branżowych, popularnych stron internetowych, blogów itp. Pozostałe 10% powinno pochodzić bezpośrednio od zainteresowanego – komentuje Barbara Makuła, Senior Consultant, Antal SSC/BPO.
Networking zbliża nawet w digitalu
Kolejnym ważnym aspektem kreowania profesjonalnego wizerunku online jest budowanie zawodowej sieci kontaktów. Znaczące dla rozwoju eksperckiego wizerunku kontakty najlepiej zdobywa się poprzez udział w licznych eventach, konferencjach czy webinarach. W formie digital wydarzenia networkingowe również oferują wiele możliwości.
– Biorąc udział w konferencji bądź wydarzeniu biznesowym, warto pamiętać, co należy z nich wynieść. Precyzyjne treści, duża liczba materiałów prasowych, a także należyta biznesowa fotorelacja z eventu kształtują wizerunek ekspercki wszystkich występujących prelegentów, co z kolei przekłada się na nowe kontrakty i kontakty biznesowe w regionie. Jeżeli zaś chodzi o uczestników spotkań, to ważne jest, aby dać się zapamiętać. W formie eventów online jest to możliwe poprzez aktywne uczestnictwo, zadawanie pytań i przedstawianie się przed każdym zabraniem głosu na forum. Po zakończeniu wydarzenia dobrze byłoby sporządzić listę profesjonalistów, z którymi chciałoby się pozostać w kontakcie. Następnie należy wysłać e-mail do tych osób lub skontaktować się za pośrednictwem LinkedIn, aby pokazać, że jest się naprawdę zainteresowanym nawiązaniem profesjonalnej relacji. Odwołując się do poprzednich dyskusji, można pomóc ożywić wspomnienia u profesjonalistów, do których wysyła się e-maile – dodaje Barbara Makuła, Senior Consultant, Antal SSC/BPO.
Nowa rzeczywistość zdalnych rekrutacji
Nowoczesny HR uwzględnia rozwój pracy zdalnej dzięki zastosowaniu specjalistycznych narzędzi. Jednym z nich jest automatyzacja procesów rekrutacyjnych. Wraz z rozwojem technologii dla pracodawców coraz wygodniejsze i bardziej opłacalne staje się przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych online. Wirtualne rozmowy zmniejszają koszty transportu, przyspieszają proces rozmowy kwalifikacyjnej i pozwalają menedżerom do spraw rekrutacji na rozmowę z kandydatami spoza
danego kraju.
– Pracodawcy mogą przeprowadzać rekrutacje online różnymi metodami. Warto upewnić się, jakiego rodzaju rozmowy kwalifikacyjnej można się spodziewać. Najpopularniejszym rodzajem jest rozmowa wideo. Nawet jeśli spotkanie jest zdalne, nadal ważne jest, by wyglądać profesjonalnie. Warto zadbać o ubiór w stylu business casual. Jeśli istnieje taka opcja, dobrze jest się wcześniej zapoznać z kodeksem ubioru firmy. Ważne jest też, by wykazać się aktywnym słuchaniem i proaktywnym budowaniem relacji z rozmówcą. Przyszły pracodawca – na podstawie analizy mikroekspresji (często oczywiście kompletnie nieświadomie) – może wziąć pod uwagę to, czy słucha się go z zainteresowaniem, czy kiedy mówi się o ekscytacji, ma się ją wypisaną na twarzy, i wreszcie – czy podczas rozmowy panuje się nad stresem – doradza Marta Kozieł, Antal
Senior HR Specialist.
Autoprezentacja a branża
To, w jakiej branży chce się budować swój ekspercki wizerunek, ma znaczenie. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na tworzone i udostępniane przez siebie treści – w im większym stopniu są to rzeczy powiązane z wykonywanym zawodem, tym lepiej. Materiały okołobranżowe powinny tworzyć „tło” do wiedzy, którą chce się promować jako tę kluczową.
– Dla inżyniera ważną metodą autoprezentacji jest portfolio. Posiadanie portfela projektów pod ręką zwiększa możliwości uzyskania pracy. Przywołanie niekoniecznie każdego projektu, ale tych najważniejszych, zaowocuje postrzeganiem kandydata jako profesjonalisty. Dobrą metodą jest też dziennik projektowy. Może on pomóc inżynierom wyjaśnić szczegóły ich pracy. Dzienniki mają za zadanie wytłumaczyć, ile wysiłku zostało włożone w każdy projekt, i dostarczyć najważniejszych informacji na temat: spotkań, dyskusji, w których się uczestniczyło, ważnych decyzji i „kamieni milowych”, które udało się rozwiązać. W dobie rozwiązań digital warto do takich zadań używać narzędzi typu Word, Excel lub Evernote, aby udokumentować swoje projekty – komentuje Roman Zabłocki, Business Unit Director, Antal Engineering & Operations.
– W IT wielu pracodawców przeprowadza szczegółową analizę kompetencji technicznych u kandydatów. Niektóre organizacje robią tego typu analizy po zakończeniu wstępnego wywiadu. W takim przypadku dobrze jest być zorientowanym na problemy i potencjalne możliwości ich rozwiązywania. Można wypróbować internetowe wyzwania kodowe lub łamigłówki jako ćwiczenie na rozgrzewkę w czasie wolnym i pochwalić się dobrymi wynikami w sieci. Warto też zademonstrować próbkę kodów bądź projektów, które wykonało się wcześniej – mówi Martyna Grunt-Mejer, Senior Consultant, Antal IT Services.
Antal jest liderem rekrutacji specjalistów i menedżerów oraz doradztwa HR. Marka Antal jest obecna w Polsce od 1996 roku. Obecnie w Antal działa 10 dywizji rekrutacyjnych oraz zespoły doradzające firmom w zakresie oceny i rozwoju pracowników, employer brandingu oraz analiz