Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Bankowość dobrym miejscem na rozwój

Sektor bankowy rozwija się bardzo dynamicznie, dzięki czemu branża ta jest atrakcyjna dla ludzi młodych – studentów i absolwentów. Planując rozwój zawodowy, warto wziąć pod uwagę branżę bankową. Różnorodne stanowiska, jasna, przejrzysta ścieżka kariery i szerokie możliwości rozwoju to tylko niektóre elementy, które wyróżniają oferty pracy w bankowości.

Bankowość to jedna z branż, w której zatrudnienie mogą znaleźć specjaliści z różnych dziedzin. M.in. z tego powodu oferty pracy w branży bankowej cieszą się niesłabnącą popularnością także wśród studentów, i to już od pierwszych lat studiów.

W branży bankowej można nabierać doświadczenia krok po kroku, stopniowo awansując na coraz bardziej odpowiedzialne stanowiska. Dobrym miejscem na start są działy contact center, w których większość zadań oparta jest na mailowym bądź telefonicznym kontakcie z klientem. Klienci nie zawsze mają czas, aby zjawić się osobiście w oddziale bankowym, i wówczas kontaktują się oni z bankiem telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej. Po drugiej stronie musi jednak znajdować się osoba kompetentna i właśnie w tym celu powstały działy contact center. To praca idealna dla osób, które lubią kontakt z klientem.

Obsługa klienta

Wachlarz spraw, którymi zajmują się pracownicy bankowych działów contact center, jest szeroki. Klienci potrzebują pomocy w realizacji transakcji, chcą zasięgnąć porady, dowiedzieć się czegoś na temat aktualnej oferty banku albo zapytać o kwestie związane z aplikacją mobilną czy bankowością internetową. Banki chcą ułatwić swoim klientom poruszanie się w świecie finansów i między innymi dlatego w branży bankowej dużą wagę przykłada się do obsługi klienta. Obecność wykwalifikowanej kadry, która jest
w stanie udzielić klientowi rzetelnych informacji, jest bardzo istotna. Instytucje finansowe często rekrutują kandydatów do działów związanych z obsługą klienta, ponieważ sektor finansowo-bankowy ciągle się rozwija. Wśród ważnych cech osobowościowych szczególnie cenionych wśród kandydatów do pracy w bankowych działach contact center wymienić należy przede wszystkim: pozytywne nastawienie, komunikatywność i otwartość. Praca w charakterze doradcy klienta to stanowisko idealne dla osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę z bankowością.

Analityczne myślenie jest w cenie

Praca w finansach i bankowości to nieustanny kontakt z danymi i wszelkiego rodzaju wskaźnikami odzwierciedlającymi np. stan realizowanych procesów. Pracę w bankowości znajdą zatem także osoby, które zajmują się analizą i przygotowywaniem raportów, na podstawie których podejmowane są następnie ważne strategiczne decyzje i które wpływają na usprawnianie procesów bankowych. Szeroko pojęte raportowanie ma liczne zalety, ponieważ pozwala optymalizować procesy oraz umożliwia wykrycie obszarów wymagających poprawy. Mówimy jednak o sytuacji, w których raporty są przygotowane w sposób poprawny i rzetelny. W sektorze finansowo-bankowym nie brakuje stanowisk przeznaczonych dla analityków, którzy poprzez swoją pracę pomagają usprawnić działanie instytucji finansowej. To praca dla osób, które lubią wyzwania i pracę w dynamicznym, szybko zmieniającym się środowisku.

Każdy znajdzie coś dla siebie

Mogłoby się wydawać, że sektor bankowy jest bardzo hermetyczny i otwarty tylko na wysoko wykwalifikowane osoby, legitymujące się dużym doświadczeniem na stanowiskach związanych z zarządzaniem, analizą czy raportowaniem. Nic bardziej mylnego, ponieważ dynamiczny rozwój branży finansowej wiąże się ze zwiększonym zapotrzebowaniem także na inne usługi. Działy rekrutacji oraz szeroko pojętego doradztwa dla klienta to bardzo ważne obszary, także w bankowości. Konieczna jest więc płynna i bezproblemowa komunikacja pomiędzy pracownikami i klientami na każdym szczeblu instytucji finansowej. Tylko w takim przypadku przedsiębiorstwo może się rozwijać i pozyskiwać nowych klientów. Nie jest to jednak możliwe bez pracowników, którzy są w stanie podjąć się wielu wzywań i zapewnić realizację założeń przy zachowaniu najwyższej jakości obsługi klienta.

Praca w bankowości jest niezwykle odpowiedzialna i daje wiele satysfakcji. Za znalezienie odpowiednich kandydatów do pracy w sektorze bankowym odpowiadają działy HR, gdzie także możemy znaleźć zatrudnienie, szczególnie jeśli lubimy kontakt z ludźmi. Praca na stanowisku rekrutera również niesie ze sobą wiele wyzwań i możliwości rozwoju. Nie jest to jednak zajęcie dla każdego, ponieważ trzeba wykazywać się kilkoma ważnymi umiejętnościami, m.in. znajomością prawa pracy oraz znajomością języków obcych. Idealny kandydat do pracy w dziale zajmującym się zarządzaniem zasobami ludzkimi powinien być komunikatywny i łatwo nawiązywać relacje z ludźmi. Dużym atutem będzie oczywiście kierunkowe wykształcenie – np. dyplom ukończenia studiów na kierunkach takich jak psychologia czy socjologia. Nie jest to jednak konieczność, ponieważ branża bankowa otwarta jest na absolwentów wielu kierunków i specjalistów z różnych dziedzin.

Autor: Kamil Milewski