Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Bankowość – skuteczna aplikacja

Bankowość to jeden z najbardziej atrakcyjnych sektorów na rynku pracy. Jasno wytyczona ścieżka rozwoju i różnorodne obszary, w których mogą się specjalizować studenci wielu kierunków studiów, sprawiają, że warto wziąć ją pod uwagę, gdy stoi się u progu zawodowej drogi.

 

Swoje miejsce w bankowości mogą znaleźć studenci różnorodnych kierunków. Firmy z tego sektora stale rekrutują pracowników do wszystkich działów. Karierę można rozwijać nie tylko w bankach, ale i firmach świadczących usługi doradcze czy finansowe.

Rekrutacja w sektorze bankowości jest kilkuetapowa. Możemy zostać poproszeni o dostarczenie CV w języku angielskim. Po pozytywnej weryfikacji zgłoszenia następuje wstępna telefoniczna rozmowa kwalifikacyjna z przedstawicielem firmy. Po niej kandydat zostaje zaproszony na spotkanie do siedziby firmy. Podczas niej ocenia się motywację, predyspozycje interpersonalne oraz umiejętności, których pracodawca oczekuje na danym stanowisku.

Nie bój się assessment center

W wielu firmach jeden z etapów rekrutacji jest oparty na metodzie assessment center (AC). Rekruterzy badają kompetencje kandydatów w różnorodnych zadaniach, często odzwierciedlających sytuacje, z którymi mogą zetknąć się w pracy. Są to m.in.: testy osobowości, wywiady kompetencyjne, gry biznesowe, testy kompetencji czy testy psychologiczne.

 

W BGK mamy bogatą ofertę rozwojową dla osób na wszystkich poziomach stanowisk – od praktykanta po menedżera. Tym, którzy rozpoczynają swoją karierę, możemy zaproponować Letnią Akademię BGK – niezwykły program praktyk dla studentów. W ramach programu, poza możliwością zaangażowania w ciekawe projekty bankowe, praktykanci mogą wziąć udział w trzech szkoleniach merytorycznych oraz dwóch szkoleniach z umiejętności miękkich, które z pewnością przydadzą się w dalszej karierze zawodowej. Szkolenia i warsztaty prowadzone są przez praktyków – wysokiej klasy ekspertów z wieloletnim doświadczeniem zdobywanym w różnych organizacjach. Program przygotowywany jest przez różne jednostki banku, dlatego uwzględnia potrzeby każdej z nich. Praktykant otrzymuje opiekuna, który wprowadza go do zespołu i zapoznaje z wszystkimi zadaniami. Dodatkowo specjalne szkolenie adaptacyjne pozwala poznać kulturę organizacyjną oraz wdrożyć się w specyfikę pracy w banku. Eksperci i specjaliści mogą korzystać u nas z bogatej kafeterii szkoleń miękkich i dedykowanych danym obszarom szkoleń specjalistycznych. Z kolei menadżerowie zaczynają swoją przygodę z zarządzaniem od ABC Menedżera, Vademecum Menedżera, by wreszcie zdobywać profesjonalne szlify na Akademii Przywództwa Maxwella czy Seminarium Lidershipu GridaAgnieszka Stasinowska, Menedżer Zespołu Rekrutacji i Employer Brandingu Departament HR, Bank Gospodarstwa Krajowego.

 

Zadbaj o dobre dokumenty aplikacyjne

Pozytywne przejście procesu rekrutacji w bankowości nie należy do najłatwiejszych zadań, ale tę drogę można sobie uprościć, odpowiednio przygotowując dokumenty rekrutacyjne. W bankowości zwraca się dużą uwagę na wykształcenie i doświadczenie, które powinno obejmować nie tylko staże czy praktyki, ale także udział w kołach naukowych lub innych inicjatywach podejmowanych na uczelni. Należy także wspomnieć o poprzednio zajmowanych stanowiskach, nawet jeśli były związane z inną branżą, szczególnie jeśli nasza wcześniejsza praca rozwijała tzw. kompetencje miękkie. Wykazanie się umiejętnością pracy w grupie, postępowania z wymagającym klientem, odpornością na stres czy dobrym zarządzaniem sobą w czasie może zwiększyć szansę na zatrudnienie.

Język – ważna sprawa

W wielu sektorach bankowości, takich jak np. obsługa klienta czy contact center, głównym językiem komunikacji jest język polski, gdyż są one nastawione na bezpośredni kontakt z interesantami. Jednak nawet jeśli pracujemy w firmie, której centrala znajduje się w Polsce, nierzadko znajomość języka angielskiego może okazać się niezbędna, np. w komunikacji z zagranicznymi kontrahentami. Jeśli posiadamy certyfikaty poświadczające poziom biegłości w danym języku obcym, należy te informacje zawrzeć w CV. Wyszczególnijmy stopnie zaawansowania znajomości wszystkich języków obcych, ponieważ umiejętność posługiwania się nimi działa na korzyść kandydatów. W bankowości ceni się także kwalifikacje zawodowe. Dla finansistów najbardziej miarodajnymi certyfikatami są: ACCA, CFA, CIMA czy CIA.

Klucz do pozytywnego finału rekrutacji

Na niemal każdym stanowisku ceni się również kompetencje miękkie. Pracodawcy poszukują u kandydatów takich umiejętności jak: dobre zarządzanie czasem, odpowiedzialność, umiejętność pracy w grupie i pod presją czasu, komunikatywność, otwartość, skrupulatność i cierpliwość. Należy jednak pamiętać, żeby wymieniać te cechy w naszych dokumentach aplikacyjnych tylko wtedy, jeśli mają potwierdzenie w rzeczywistości. Testy i zadania w ramach assessment center szybko zweryfikują nasze umiejętności.

Justyna Sobolak