Stereotypowo branża motoryzacyjna jest uznawana za „męski świat”, nie jest również pierwszym wyborem kobiet pod kątem potencjalnego miejsca zatrudnienia. Jednak czy aby na pewno?
A co łączy wycieraczki, oznakowanie pasów ruchu, kierunkowskazy, światła hamowania i lusterka wsteczne? To, że są to wynalazki stworzone przez pionierki motoryzacji! O tym, że motoryzacja nie jest domeną wyłącznie mężczyzn, skutecznie przekonuje również jeden z liderów tej branży.
Kobiety siłą napędową branży automotive
Dziewięć zakładów produkcyjnych, dwa centra badawczo-rozwojowe, ponad 6000 osób zatrudnionych w Polsce, z czego 40% stanowią kobiety, które można spotkać praktycznie na każdym szczeblu organizacji – od pracownic produkcyjnych przez stażystki, specjalistki i inżynierki aż po kierowniczki działów i członkinie zarządu (dodajmy, że ponad 400 kobiet obejmuje stanowiska managerskie!). Tak właśnie prezentuje się Faurecia w liczbach.
Gdzie znaleźć oferty pracy?
Odwiedź naszą stronę karierową:
Zapraszamy także do śledzenia informacji na naszym profilu na Facebooku:
https://www.facebook.com/FaureciaPolska/
Kobiety od lat odgrywają w tej firmie ważną rolę i stanowią jej silny filar, ponieważ wprowadzają innowacyjne i skuteczne rozwiązania, zdobywają wiele prestiżowych nagród za swoje osiągnięcia, a przede wszystkim potrafią pogodzić kilka ról życiowych jednocześnie.
Różnorodność jest siłą!
Hasło „Różnorodność jest siłą” nie bez powodu jest jednym z flagowych przekonań Faurecii, które w ogromnym stopniu wpływa na zrównoważony rozwój firmy.
Pod słowem „różnorodność” kryje się nie tylko płeć, ale również wiek, rasa, narodowość, niepełnosprawność, tło społeczne i akademickie oraz inne kwestie. Faurecia stawia na zróżnicowanie poprzez rekrutację, zarządzanie karierą i tworzenie warunków pracy dostosowanych do indywidualnych potrzeb.
Dlaczego różnorodność jest tak ważna?
Wyniki badań mówią, że:
- 67% osób szukających pracy (na 1000 respondentów) zwraca uwagę na różnorodność zespołu już na etapie oceny oferty pracy,
- różnorodność to większa inspiracja, kreatywność i zaangażowanie,
- chociaż zespoły jednolite są skuteczne, te cechujące się większą różnorodnością mają wyższą efektywność.
Faurecia już od 2019 r. realizuje w Polsce założenia globalnego programu Gender Diversity, którego celem jest promowanie różnorodności płci. Jest on również wyrazem tego, że branża motoryzacyjna to odpowiednie miejsce dla kobiet. W ramach programu Faurecia organizuje wiele inicjatyw kierowanych w ich stronę. Są to m.in. Women Open House (globalne wydarzenie, w trakcie którego kobiety inżynierki, pracujące w Faurecii, mogły podzielić się swoimi historiami zawodowymi) czy Faurecia Women Summit (inicjatywa skierowana do liderek różnorodności – kobiet, które w swoich zakładach wykazują się szczególnym zaangażowaniem w działania na rzecz inkluzywnej kultury pracy).
Nasza firma zachęca również swoje pracownice do udziału w plebiscycie „Kobiece Twarze”. Organizowany od 2013 r. konkurs wspiera rozwój osobisty i zawodowy kobiet. To święto kobiecej przedsiębiorczości i równości w biznesie. Podczas tegorocznej edycji konkursu Katarzyna Jońca-Grzelak, mistrzyni produkcji w zakładzie Faurecia Wałbrzych Akcesoria, zajęła trzecie miejsce w kategorii „Profesjonalistka w dużym przedsiębiorstwie”, a firma Faurecia otrzymała nagrodę „Diversity Leader” za rok 2020.
Faurecia nieustannie stawia na rozwój osobisty pracowników: zapewnia spotkania z mentorami i psychologami oraz szkolenia z rozwoju umiejętności liderskich.
Kariera (nie)zależna od płci
Ogromnym wyzwaniem, z jakim mierzy się sektor automotive (a także inne branże, m.in. przemysłowa i techniczna), jest pozyskanie do pracy kobiet, które obejmą stanowiska inżynierskie lub techniczne. Wydaje się, że problem ten nie tkwi tylko w ugruntowanej przez stereotypy niechęci kobiet do pracy w branży motoryzacyjnej. Zgodnie z raportem „Kobiety na Politechnikach 2022”, źródłem tych trudności może być także fakt, że niewiele kobiet decyduje się na wybór uczelni technicznych. W 2021 r. stanowiły one ok. 35% studentów politechnik, a średnia na kierunkach związanych z branżą automotive była jeszcze niższa: inżynieria pojazdów elektrycznych i hybrydowych – 12%; automatyka przemysłowa i robotyka – 7%, pojazdy samochodowe – 4%.
Jako firma chcemy zmieniać taki stan rzeczy, dlatego współpracujemy z uczniami szkół średnich i techników, by od początku planowania przez nich drogi zawodowej promować kierunki techniczne wśród młodych kobiet.
Studentki, studentów i świeżo upieczonych absolwentów zachęcamy natomiast do udziału w naszym programie stażowym „Fabryka Młodych Talentów”. Poszukujemy osób chętnych do rozwijania swoich umiejętności i wiedzy w gronie branżowych specjalistów.
Staż „Fabryka Młodych Talentów”
– w jednym z wybranych działów badawczo-rozwojowych w centrach R & D (Research & Development), które mieszczą się w Grójcu i Wałbrzychu. Studenci i absolwenci kierunków technicznych mogą aplikować do działów Walidacji i Testów, Konstrukcji, Prototypowni, Inżynierii Produkcji oraz Projektowania i Rozwoju.
Podczas stażu w centrum R & D nasi podopieczni w praktyce nauczą się:
- przeprowadzać walidację i rozwijać dany produkt, np. fotel samochodowy;
- wykonywać w programie Catia konstrukcje elementów wnętrza samochodowego;
- przygotowywać i wykonywać projekt prototypów mechanizmów, struktur i kompletnych foteli samochodowych;
- realizować testy zderzeniowe w wirtualnej rzeczywistości, a także testy rzeczywiste na fotelach samochodowych i poduszkach powietrznych;
- współpracować z klientami marek premium z branży motoryzacyjnej.
– w jednym z dziewięciu zakładów produkcyjnych (w Grójcu, Wałbrzychu, Jelczu-Laskowicach, Gorzowie Wielkopolskim i Legnicy) w obszarze wytwarzania technologii produkcyjnej w działach Produkcji, Automatyki, Technologii, Logistyki, Jakości, FES i BHP. Na stażu w zakładzie produkcyjnym można poznać m.in. zagadnienia związane z automatyką i programowaniem robotów przemysłowych, doskonaleniem i monitorowaniem efektywności procesów produkcyjnych oraz wdrażaniem nowych produktów, maszyn i linii produkcyjnych.
– w obszarach wspierających pracę zakładów produkcyjnych, w tym
w działach: Prawnym, Transportu, Zakupów, Finansów lub HR.
„Korporacje powinny być otwarte na pracowników i nie narzucać z góry podziałów ze względu na płeć. Kobiety znakomicie radzą sobie na każdym polu. Branża motoryzacyjna chętnie zatrudnia panie z wykształceniem wyższym, technicznym i inżynieryjnym, które w niczym nie ustępują panom, a wręcz mają większą cierpliwość do wyjaśniania i tłumaczenia pewnych kwestii. Jest to wartość, którą do firmy wprowadzają kobiety”.
Urszula Maurice
lider zespołu planistów
„Faurecia ma wiele do zaoferowania i może pomóc nam obrać odpowiednią ścieżkę kariery. Nasza kadra zarządzająca jest otwarta na rozwój kompetencji pracowników, dlatego wewnątrz organizacji prowadzone są liczne szkolenia i warsztaty, które doskonalą nasze umiejętności”.
Barbara Jakubowska
młodsza planistka produkcji
„Praca w branży motoryzacyjnej daje mi dużo satysfakcji i radości. Jest przede wszystkim inspirująca, ponieważ produkty, które robimy, będą stosowane w przyszłości. Jako magister inżynier elektryk uznaję pojazdy użytkowe za bardzo interesujące produkty, zwłaszcza że rozwijają się one intensywnie pod względem elektryki i elektroniki, dlatego staram się stale dokształcać i być na bieżąco. Lubię swoją pracę, ponieważ mój pracodawca stawia na rozwój swoich pracowników”.
Magdalena Koprowska
inżynier elektryk
„Przez 11 lat pracowałam na produkcji i współpracę z mężczyznami oceniam bardzo dobrze. Na każdym etapie pracy zauważalne było ich odmienne podejście do wielu kwestii. To, jak inaczej reagują, postrzegają i wykonują powierzone im zadania. Różnorodność pozwala nam porównywać nasze doświadczenia i wypracowywać najlepsze rozwiązania z możliwych. Zwiększa naszą kreatywność i bezpośrednio wpływa na działalność firmy”.
Katarzyna Zborowska
supervisor produkcji prototypów
„W Faurecii najbardziej cenię to, że od przeszło 5 lat doświadczam w niej nowych, niełatwych wyzwań, przez co jest ona dla mnie niezwykle fascynująca. Ta różnorodność zadań, która pojawia się w mojej codziennej pracy, powoduje, że stale poszerzam swoją wiedzę na wielu płaszczyznach”.
Klaudia Bojemska
młodsza planistka produkcji