Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Branża FMCG i sieci handlowe na start

Branża dóbr szybko zbywalnych, jako jeden z najszybciej rozwijających się obszarów gospodarki, oferuje swoim pracownikom nie tylko szerokie możliwości rozwoju zawodowego oraz interesujące projekty o międzynarodowym zasięgu. To także sektor, w którym są jedne z najwyższych wynagrodzeń na rynku. Dotyczy to również stanowisk juniorskich. Jak zwiększyć swoje szanse na otrzymanie pracy w tym rokującym obszarze?

Atrakcyjne warunki zatrudnienia w branży FMCG, oprócz relatywnie wysokiego wynagrodzenia, oferowanego osobom na stanowiskach typu entry level (stanowiska juniorskie), wiążą się także z szeregiem benefitów (w tym zniżkami na produkty oferowane przez firmę) oraz możliwościami rozwoju zawodowego. ̶ Wynagrodzenie w sektorze FMCG jest bardzo zróżnicowane. Wiele zależy od regionu oraz wielkości firmy, jej lokalnego lub międzynarodowego charakteru oraz oczywiście działu i specjalizacji. Absolwenci w województwie mazowieckim w pierwszych  3 latach pracy zarabiają o ponad
1000 zł brutto więcej niż ich koledzy z województwa warmińsko-mazurskiego czy podkarpackiego. Podobne rozbieżności mogą występować w przypadku poszczególnych stanowisk – komentuje Artur Mańka-Chrzanowski, Key Account Manager w firmie Professional, wchodzącej w skład Grupy Kapitałowej LeasingTeam.

Wiele ścieżek rozwoju

Dzięki rozbudowanej strukturze organizacje z tej branży pozwalają pracownikom na rozwój kompetencji w różnych obszarach, zatem jeśli w trakcie stażu czy pracy dojdziemy do wniosku, że bardziej niż marketing interesuje nas sprzedaż, najczęściej nie stanowi problemu, by zmienić dział, w którym obecnie pracujemy. O ile pojawi się wakat w danym dziale, osoby z tzw. rekrutacji wewnętrznej mają pierwszeństwo w prowadzonym procesie wyboru kandydatów. Jak zauważa Artur Mańka-Chrzanowski z firmy Professional, FMCG, czyli fast-moving consumer goods, jest sektorem bardzo chłonnym i obiecującym dla młodych ludzi, którzy stawiają pierwsze kroki na rynku pracy. Różnorodność tej branży (należą do niej: chemia gospodarcza, środki higieny osobistej, produkty spożywcze, napoje, leki OTC i suplementy diety) wpływa na dynamikę zatrudnienia. – Sektor ten młodemu pracownikowi może kojarzyć się ze sprzedażą gotowego produktu w markecie, lecz to tylko wycinek drogi tego szybko rotującego towaru. W branży FMCG poszukiwane są osoby do działów handlowych, marketingu, HR, IT, finansów, controllingu, komunikacji czy produkcji. Produkt, który kupowany jest codziennie i pod wpływem chwili, dyktuje dynamikę, na którą trzeba szybko reagować. Kreatywność, wychodzenie z inicjatywą, dobra organizacja pracy to cechy pożądane przez pracodawców w FMCG. Jest to jeden z nielicznych sektorów na rynku pracy, gdzie kompetencje miękkie młodego człowieka są tak samo cenione jak jego doświadczenie, znajomość języków obcych czy dyplom
– dodaje.

Kluczowe kompetencje

Czego zatem oczekują pracodawcy od młodych osób, pragnących rozpocząć pracę w firmie z sektora FMCG? – Dla pracodawców zatrudniających pracowników na stanowiskach juniorskich ważne jest przede wszystkim zaangażowanie w wykonywane obowiązki oraz optymizm i duża motywacja w podchodzeniu do zadań. Liczy się również otwartość na wyzwania i rozwój, wielozadaniowość, odpowiedzialność, samodzielność, zorientowanie na klienta oraz znajomość języków obcych
– odpowiada Karolina Drewniak, ekspert rynku pracy z agencji zatrudnienia Manpower. Z doświadczeń Biura Karier Politechniki Łódzkiej wynika, że pracodawcy w branży FMCG oczekują od absolwentów, poza twardą wiedzą zawodową, dobrze rozwiniętych umiejętności miękkich, w szczególności komunikacji i pracy w grupie. – Dlatego warto inwestować w rozwój tych umiejętności, np. poprzez szkolenia oferowane przez uczelniane biura karier, czy też członkostwo w kołach naukowych, organizacjach studenckich itp. Pracodawcy nadal zwracają uwagę na motywację kandydatów i chęć rozwoju. Nie warto również prezentować w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej postawy roszczeniowej – radzi Małgorzata Skomiał, kierownik Biura Karier Politechniki Łódzkiej.

Autopromocja

Starając się o staż, praktykę bądź pierwszą pracę, warto wiedzieć, jakich błędów wystrzegać się na spotkaniu rekrutacyjnym. – W ramach przygotowań do rozmowy powinniśmy zapoznać się z profilem firmy, do której aplikujemy. Przemyśleć powody, dla których dana oferta jest dla nas odpowiednia i co jesteśmy w stanie zaoferować przyszłemu pracodawcy. Istotne jest również dokładne zapoznanie się z ogłoszeniem: wymagania, zakres obowiązków – radzi Karolina Drewniak z agencji zatrudnienia Manpower. Wśród wskazówek dla osób nieposiadających dużego doświadczenia w procesach rekrutacji,
dr Monika Kućmierczyk, starszy specjalista ds. komunikacji i doradztwa w Biurze Współpracy z Gospodarką i Absolwentami Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, wymienia konieczność zachowania pewności siebie oraz okazania potencjalnemu pracodawcy swojego zaangażowania podczas rozmowy kwalifikacyjnej. – Bardzo ważne jest pozytywne nastawienie – zarówno do swoich kompetencji, jak i pracodawcy. Mówiąc o swoich dokonaniach, starajmy się używać pozytywnych zwrotów. Unikać takich sformułowań jak „prawdopodobnie”, „może” itp. Używajmy trybu dokonanego, np. „przygotowałam/em”, „zaproponowałam/em”, zrealizowałam/em”. Starajmy się pokazać zainteresowanie pracą, o którą się ubiegamy. Można to zrobić, np. zadając swojemu rozmówcy pytania, dotyczące zakresu obowiązków, przebiegu procesu rekrutacyjnego itp. Po rozmowie podziękujmy za spotkanie – poleca.

Z uwagi na fakt, że kariera w branży FMCG wiąże się z wieloma przywilejami (to nie tylko szerokie możliwości rozwoju oraz szansa na pracę w międzynarodowym środowisku, lecz także atrakcyjne zarobki oraz benefity), konkurencja w obrębie pozycji juniorskich jest duża. Jak zauważa jednak Artur Mańka-Chrzanowski z firmy Professional, młodzi ludzie powinni mieć świadomość, że pracodawcy, rekrutując na tego typu stanowiska, nie oczekują od nich wieloletniego doświadczenia i rozległej wiedzy. – Najważniejsze są predyspozycje i potencjał kandydata. Warto zatem zastanowić się, dlaczego chcemy pracować na danym stanowisku, w tej, a nie innej firmie czy branży, a także co nas zmotywowało do wysłania CV. Pokażmy na rozmowie kwalifikacyjnej zapał i chęć do pracy, reszta wówczas obroni się sama – podsumowuje.

Autor: Beata Pałac