Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Branża przyszłości. Sektor nowoczesnych usług biznesowych

Jak wynika z licznych badań, perspektywy rozwoju branży BPO/SSC w Polsce są niezwykle obiecujące. Sektor ten charakteryzuje się dużą chłonnością pracowników bez większego doświadczenia zawodowego, którym oferuje nie tylko liczne benefity, ale przede wszystkim możliwość wejścia do świata wielkiego biznesu.

Związek liderów Sektora Usług Biznesowych (Association of Business Service leaders in Poland, ABSl) szacuje, że w 2020 roku zagraniczne centra usług biznesowych w Polsce będą zatrudniać co najmniej 250 tys. osób. – Działający od blisko 10 lat w Polsce sektor BPO/SSC tworzony jest przez outsourcingowe centra obsługi, oferujące wsparcie firmom w kraju, jak i klientom na całym świecie. To branża, która z roku na rok bardzo dynamicznie się rozwija, oferując wiele nowych miejsc pracy. Wszystko wskazuje na to, że dobra passa sektora będzie trwać nadal, oferując pracę wielu młodym osobom z różnych kierunków i uczelni, bo głównym warunkiem zatrudnienia jest tu znajomość języków obcych – mówi Małgorzata Sacewicz-Górska, koordynator ds. public relations w firmie doradztwa personalnego ManpowerGroup. Biorąc pod uwagę pozytywny klimat biznesowy, gospodarczy i polityczny, ABSL szacuje, że właśnie w ramach tego sektora Polska może osiągnąć pozycję globalnego lidera. Już dziś nasz kraj jest w czołówce międzynarodowego sektora usług w Europie i zajmuje trzecią pozycję na świecie.

Specyfika branży

Sektor nowoczesnych usług biznesowych to pojęcie szerokie, obejmujące wiele outsourcingowych firm różnego typu. Zaliczyć do niego możemy zarówno centra usług wspólnych (Shared Service Centers, SSC), outsourcing procesów biznesowych (Business Process Outsourcing, BPO), outsourcing IT (Information Technology Outsourcing, ITO), centra badawczo-rozwojowe (Research&Development, R&D) jak i firmy wspierające rozwój tego sektora. – Największy udział rynku stanowią usługi IT – 33% pracowników, finansowo-księgowe – 22% zatrudnienia, usługi kontaktu z klientem – 15%, usługi finansowe – 13%. Najczęściej spotykane obszary w centrach usług wspólnych to: księgowość, sprzedaż, obsługa kadr i płac, IT i zarządzanie obiegiem dokumentów – komentuje Artur Ragan z Work Service Express. firmy zagraniczne już od blisko 10 lat poszukują w naszym kraju wsparcia w postaci kapitału ludzkiego. Dzięki dynamicznemu rozwojowi polski sektor nowoczesnych usług biznesowych charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem pod względem świadczonych procesów. – Tworzą go w największej mierze duże korporacje o uznanej na świecie reputacji, które świadczą usługi klientom biznesowym z różnych stron świata, kręgów kulturowych, a także branż. Dla zatrudnionych oznacza to pracę w jednym z obszarów, na które składają się zwykle IT, księgowość, finanse, zakupy, usługi prawne, farmaceutyka, HR czy też konsulting – dodaje Małgorzata Sacewicz-Górska.

Nowoczesna kariera

Praca w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu czeka w dziesięciu największych ośrodkach usług tego typu, które mieszczą się w następujących miastach: Kraków, Warszawa, Wrocław, Trójmiasto, Łódź, aglomeracja katowicka, Poznań, Bydgoszcz, Szczecin, lublin. We wszystkich tych miejscach zatrudnionych jest łącznie 95% wszystkich pracowników centrów usług z kapitałem zagranicznym w Polsce. Najwięcej w Krakowie, gdzie zagraniczne centra usług zatrudniają 35,7 tys. osób, co stanowi 24% ogółu pracowników w Polsce. Ponieważ ogłoszeń o pracę w tych firmach nie brakuje, wielu studentów zadaje sobie pytanie, czy warto swoją karierę wiązać z tą branżą. Na tak postawione pytanie odpowiada Tomasz Polikowski, dyrektor ds. kluczowych klientów w LeasingTeam Group. – Nowoczesne usługi dla biznesu to bardzo dobra branża do rozpoczęcia kariery zawodowej, co potwierdza fakt, że aż 75% wszystkich zatrudnionych w tym sektorze stanowią studenci lub absolwenci. Z do-świadczenia LeasingTeam Group wynika, że osoby, które karierę rozpoczynały właśnie w tym sektorze, są pożądanymi pracownikami, mają szerokie możliwości na rynku pracy oraz świetnie odnajdują się w każdej organizacji – podkreśla.

Oczekiwania i wymagania

Każdy, kto zdecyduje się na karierę w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu, może liczyć na korzystne warunki zatrudnienia, zwłaszcza w porównaniu z ofertami firm z sektora MŚP, które nie mają najczęściej tak bogatej oferty benefitów pozapłacowych oraz nie dają tak dużych możliwości rozwoju zawodowego. – Pracodawcy z tego sektora oferują kandydatom szkolenia wstępne, możliwość nauki i rozwoju kompetencji oraz stabilność zatrudnienia. Ponadto, co warto podkreślić, miejsca pracy zwykle znajdują się w dogodnych lokalizacjach, a praca odbywa się w komfortowych warunkach, w stałych godzinach oraz wiąże się z atrakcyjnym wynagrodzeniem – wylicza Artur Ragan z Work Service Express. Dodatkowo, firmy z tego sektora oferują swoim pracownikom bogate pakiety pozapłacowe, takie jak: karty sportowe, pakiety medyczne, ubezpieczenie na życie, wyjazdy i imprezy integracyjne lub dofinansowanie do posiłków. – W zamian pracodawcy oczekują od pracowników zaangażowania, chęci podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia zawodowego. W sektorze tym język angielski jest już standardowym wymogiem, natomiast dodatkowo ceni się znajomość języków skandynawskich, chińskiego, japońskiego i holenderskiego. W firmach z tej branży pracuje się w dużym tempie i często pod presją czasu, jednak najlepsi pracownicy mogą stosunkowo szybko awansować na stanowiska menedżerskie – podsumowuje Tomasz Polikowski.

Sektor nowoczesnych usług dla biznesu to znakomity wybór dla każdej osoby, której zależy na tym, by rozwijać swoje kompetencje zawodowe w ramach jasno określonej ścieżki kariery, posiadać stabilne zatrudnienie oraz mieć możliwość współpracy z międzynarodowym zespołem specjalistów. Jak podkreśla Tomasz Polikowski, zdecydowana większość firm z tej branży oferuje dedykowane studentom i absolwentom staże lub praktyki zawodowe, współtworzy giełdy pracy, programy pozyskiwania talentów, warsztaty, konferencje, a coraz częściej także wspólne kierunki studiów i projekty badawcze. Każdy znajdzie coś dla siebie – wystarczy dać się znaleźć rekruterom.

Autor: Beata Pałac