Trzy czwarte Polaków nie potrafi rozpoznać linku, który powinien wzbudzić podejrzenia. Tymczasem wiedza, wyczulenie na próby manipulacji i odpowiednie zabezpieczenie komputera i swojego urządzenia mobilnego to najskuteczniejsze sposoby na ochronę przed utratą oszczędności bądź danych osobowych.
„Doświadczenia wielu krajów pokazują, że spowolnienie wzrostu gospodarczego zwykle pociąga za sobą skok liczby wyłudzeń i innego rodzaju oszustw. Spodziewam się, że z podobnym zjawiskiem będziemy mieć do czynienia również w Polsce” – przewiduje Bartosz Wójcicki, dyrektor Biura Usług Antyfraudowych w BIK.
Według niego, w kolejnych kwartałach szczególnie narażone na wzmożoną aktywność przestępców będą zarówno osoby prywatne, jak i małe oraz średnie firmy.
Oszuści podsuwają ofiarom aplikacje. Nie wolno ich pobierać i instalować!
Przekierowania na fałszywą stronę internetową banku w celu zalogowania, wysyłanie e-maili i SMS-ów o wygranej w konkursie bądź o niezapłaconej fakturze – to działania, których celem jest zwykle skłonienie ofiary do kliknięcia w link umożliwiający kradzież środków lub danych.
Eksperci BIK zwracają jednak uwagę, że coraz popularniejszy wśród cyberprzestępców staje się tzw. vishing. To wszelkiego rodzaju próby manipulacji wykorzystywane m.in. w trakcie rozmów telefonicznych, podczas których oszuści podszywają się zarówno pod numer infolinii danej firmy, jak również pod pracownika banku, przedstawiciela firmy inwestycyjnej czy policjanta.
Jednym ze sposobów na oszustwo jest np. skłonienie ofiary do samodzielnego uruchomienia na komputerze bądź smartfonie aplikacji, za pomocą której można obserwować pulpit urządzenia ofiary i z łatwością odczytać loginy i hasła, a nawet przejąć kontrolę nad urządzeniem.
Złudne poczucie bezpieczeństwa – każdy może paść ofiarą oszustów
„Aż jedna trzecia Polaków nie obawia się wyłudzenia swoich danych osobowych. Jednak to złudne poczucie bezpieczeństwa może okazać się bardzo kosztowne. Każdy może paść ofiarą złodziei. Nawet świadomość istnienia ryzyka, pilnowanie danych tożsamości czy haseł do logowania nie dają całkowitej pewności, że nie dojdzie do ich wycieku” – podkreśla Andrzej Karpiński, dyrektor ds. Bezpieczeństwa Grupy BIK.
Uwagę zwraca też niewielka wiedza Polaków na temat skutków kradzieży danych. Na pytanie o możliwe konsekwencje takiego zdarzenia
18% respondentów odpowiedziało: „nie wiem”, a 16% posługiwało się ogólnymi stwierdzeniami (np. „dużo złego”).
W specjalnym quizie o cyberbezpieczeństwie aż 75% ankietowanych nie potrafiło wskazać linku, który powinien wzbudzić niepokój i którego nie należy otwierać.
Tymczasem aktywność przestępców nie maleje, a skradzione przez nich dane mogą zostać wykorzystane m.in. podczas próby wyłudzenia kredytu.
Biuro Informacji Kredytowej jest inicjatorem programu edukacyjnego Nowoczesne Zarządzanie Biznesem i partnerem w module „Zarządzanie ryzykiem finansowym w biznesie i życiu osobistym”.
Więcej informacji: www.nzb.pl oraz www.facebook.com/NowoczesneZarzadzanieBiznesem.
Antywirus to za mało.
- Nie instaluj oprogramowania lub aplikacji pod wpływem rozmowy z rzekomym pracownikiem banku
czy policjantem;- Używaj programów antywirusowych i nie wyłączaj ich na prośbę nieznanych ci osób;
- Nie otwieraj linków pochodzących z niezweryfikowanego źródła;
- Nie ufaj prośbom od znajomego, który za pośrednictwem mediów społecznościowych prosi cię o pieniądze lub kod BLIK. Najpewniej doszło do włamania na jego profil;
- Przy logowaniu do różnych
serwisów stosuj mocne hasła;- Jeśli nie możesz zapamiętać
haseł, używaj dedykowanego managera haseł;- Korzystaj z 2FA (weryfikacji dwuetapowej, wykorzystującej np. dodatkowy kod przychodzący w wiadomości SMS);
- Miej aktywne Alerty BIK. Dzięki powiadomieniom poprzez SMS
lub e-mail szybko dowiesz się o możliwej próbie wyłudzenia
kredytu na twoje dane.Tak należy chronić siebie i swoje urządzenia:
Źródło: Raport Antyfraudowy BIK 2022 r.