Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

CV, KARIERA, www.eurostudent.pl

Czy warto wysyłać CV na początku roku?

Początek roku wiąże się z nowymi postanowieniami, także w kwestiach zawodowych. Chęć wyższych zarobków, rozwoju kompetencji czy awansu, mobilizuje pracowników do poszukiwania ciekawych ogłoszeń. Czy styczeń i luty to dobry czas na wysyłanie CV? Ekspertka ds. doradztwa personalnego w HRK wyjaśnia, w jakim okresie firmy odnotowują największe zapotrzebowanie na pracowników.

Pierwsze miesiące roku to gorący czas dla rekruterów. Często noworoczne postanowienia są przełomowym momentem w podjęciu decyzji o zmianie pracodawcy, a rotacje personalne w firmach przekładają się na zwiększoną ilość ofert pracy. Pomimo tego, że rynek obfituje w atrakcyjne ogłoszenia, część osób rezygnuje ze zgłaszania swojej kandydatury w procesach rekrutacyjnych, ze względu na dużą konkurencję. Czy zaniechanie wysłania CV jest dobrą praktyką? Z doświadczenia konsultantów zajmujących się doradztwem personalnym nie ma powodów, aby wstrzymywać się z aplikacją.

 

Kiedy warto wysyłać CV?

 Zdaniem Marty Androsiuk, konsultantki w firmie HRK, wyróżnia się trzy momenty w roku, w których organizacje odnotowują największe zapotrzebowanie na pracowników – przełom stycznia i lutego, marca i kwietnia oraz września i października. Na początku roku, pracodawcy posiadają zwiększone budżety na procesy rekrutacyjne. Jest to także czas, w którym firmy dążą do nowych celów biznesowych, podejmują się kolejnych projektów, z którymi  wzrasta zapotrzebowanie na odpowiednio wykwalifikowane osoby.

W wielu firmach, na przełomie marca i kwietnia kończy się podsumowanie poprzedniego roku. Kiedy zespoły zweryfikują swoje efekty oraz przeprowadzą już wszystkie oceny pracownicze, zazwyczaj dostrzegają zwiększone zapotrzebowanie w poszczególnych obszarach. Warto wtedy rozpocząć składanie aplikacji i być „pierwszą odpowiedzią” na zapytanie pracodawcówprzyznaje ekspertka, Marta Androsiuk z firmy HRK.

Powakacyjny okres – wrzesień i październik – wiąże się z powrotem do zwiększonego natężenia obowiązków w pracy. W wielu firmach zauważa się wtedy luki personalne, które uniemożliwiają osiągnięcie biznesowego celu. Pracodawcy wykorzystują ten ostatni moment na ponowne uruchomienie poszukiwań specjalistów na poszczególne stanowiska.

 

Uśpienie procesów rekrutacyjnych

Utrudnieniem w znalezieniu nowej pracy może być czas, w którym większość zatrudnionych osób przebywa na urlopach. Lipiec, sierpień oraz listopad i grudzień nie są sprzyjającym czasem na rozpoczynanie nowych rekrutacji czy podejmowanie decyzji w toczących się już procesach. Zastój w święta i wakacje powodują niższe zapotrzebowanie na pracowników, a co za tym idzie, znacznie utrudniają znalezienie wymarzonej posady. Warto jednak pamiętać, że istnieją wyjątki od reguły.

Aktualnie mamy rynek pracownika, więc jeśli jesteśmy dobrze wykwalifikowanymi specjalistami , to nawet w najmniej aktywnym okresie roku nie powinno być większego problemu ze znalezieniem zatrudnienia.  Nie ma ściśle określonych zasad, kiedy najlepiej wysyłać CV. W momencie, gdy szukamy nowych wyzwań zawodowych, nie powinniśmy zwlekać ani czekać na największy ruch na rynku. Warto aplikować od razu, gdy pojawia się oferta pracyprzypomina konsultantka Marta Androsiuk.

 

Niejawne oferty pracy

Zdaniem ekspertki, warto złożyć CV do wybranej firmy, nawet jeśli ta nie zamieściła ogłoszenia o pracę. Taka aplikacja może być odpowiedzią na nieuświadomioną potrzebę pracodawcy. Jeśli jednak pracodawca nie poszukuje w danym momencie osoby do pracy, zazwyczaj przechowuje zgłoszenie w bazie, która w późniejszym czasie jest wykorzystywana podczas uruchomienia nowych rekrutacji. Zdarza się , że firmy pomimo zapotrzebowania na pracownika, nie od razu publikują ofertę pracy, a  ogłaszają ją najpierw w wewnętrznych strukturach organizacji. Dlatego, nawet jeśli nie znajdziemy interesującej oferty, warto wysłać CV na ogólny adres mailowy firmy. Nasze zgłoszenie zostanie przekazane do pracowników wewnętrznego działu HR, którzy będą pamiętać o naszej kandydaturze w przyszłości – komentuje Marta Androsiuk.  

Obecny rynek pracy kusi mnogością ofert. Oprócz standardowych portali z ogłoszeniami, pracodawcy wykorzystują platformy społecznościowe, typu LinkedIn czy Facebook do zamieszczania informacji o rozpoczęciu nowych procesów rekrutacyjnych. Warto, by współczesny kandydat był dobrze zorientowany w wymaganiach, które są zamieszczone w ogłoszeniach danej branży, aby obrać odpowiedni kierunek rozwoju kariery. Początek roku to szczególny czas – nowe budżety, inwestycje i projekty wzmacniają rotacje personalne w wielu firmach. Jest to także okres zwiększonego prawdopodobieństwa znalezienia wymarzonej pracy.  

Źródło: HRK, HRK jest jedną z największych organizacji doradczych w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi w Polsce.

Foto: Shutterstock