Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Dynamiczna moda okularowa

Związek branży okularowej z branżą modową trwa od zawsze. Na przestrzeni ostatnich lat tendencja ta przybiera na sile, co napawa optymizmem poszczególne segmenty rynku mody okularowej. A moda i styl stają się najważniejszym czynnikiem, obok fizycznych i medycznych aspektów dobrego, zdrowego i komfortowego widzenia.

 

Od dawna już okulary to znacznie więcej niż tylko narzędzie korekcji wzroku. To modowa deklaracja, którą nasi klienci podejmują coraz bardziej świadomie. My możemy im pomóc w lepszym doborze, wykorzystując zarówno wiedzę stricte optyczną, jak i modową.

 

Globalny szkodnik o nazwie COVID-19 co prawda zweryfikował plany spotkań wszystkich branż, również optycznej, ale producenci okularów i na to znaleźli sposób, prezentując nowe fasony i kolekcje, podczas spotkań z klientami online.

 

Kolory roku w odpowiedzi na sytuację

 

W tym roku ton modzie nadają dwa kolory wybrane przez Instytut Pantone – żółty i szary. Jak mówi dyrektorka wykonawcza Instytutu Kolorów Pantone Leatrice Elseman, kolory, które określają konkretny rok, są nierozerwalnie związane z tym, co eksperci Instytutu uważają za optymistyczne.

Wybór poprzedzony jest analizami społeczno-ekonomicznymi, aby odpowiedzieć na potrzeby i nadzieje społeczeństwa. Jak mówi Leatrice Elseman, jeden kolor nie wyraziłby wszystkich emocji i potrzeb. Dwa kolory dają komunikat, że potrzebujemy siebie nawzajem.

 

Ultimate Grey jest symbolem siły i odporności. Eksperci odwołują się do kolorów natury, np. skał i kamieni, które trwają od milionów lat i nie znikną w najbliższym czasie. Szary oznacza też hart ducha, tak potrzebny w każdym czasie. A odnosząc się do obecnej mody – w home office najczęściej nosimy szare dresowe spodnie.

 

Drugi kolor – Illuminating Yellow – również czerpie z natury i kojarzy się ze słońcem. Jak dodaje Leatrice Elseman, żółty oznacza nadzieję i pozytywne emocje.

 

Dynamiczne zmiany

 

Moda okularowa, jako styl życia różnych społeczeństw, będzie ulegać dynamicznym zmianom, fluktuacjom i polaryzacji. Patrząc historycznie na modę i jej różnorakie aspekty, można domniemywać, że najszerszą grupą sprzedających się okularów będą te bardziej dramatyczne w swoim stylu, które wzbudzają najwięcej emocji, poprawiają nasze samopoczucie, pozwalają się uśmiechnąć. Doskonale wpisuje się w ten trend diagnoza i kolory Instytutu Pantone. Tutaj właśnie tworzy się przestrzeń dla nowych, dotąd nikomu nie znanych projektantów mody – bardziej szokujących, ekscentrycznych.

 

Eklektyzm na topie

 

W nowych projektach możemy spodziewać się połączenia różnych materiałów i form, nawiązujących do różnych stylów od dekadencji, poprzez secesję aż po lata dwudzieste XX wieku.

 

Drugą grupą okularów modnych w najbliższym czasie mogą być te bardziej podporządkowane użytkowości, stylowo powiązane przede wszystkim z protetyką okularową. Bez zbędnych dodatków. Ponadczasowe, lecz nie klasyczne. Pragmatyczne i uniwersalne, zawierające nowe przesłanie idei ekologii, gdzie forma, kształt, kolor, jak i materiał podporządkowane są ekologicznej modzie. Nowe idee mody i stylu życia są widoczne już dziś. Związane są bezpośrednio z takimi zagadnieniami jak: ślad węglowy, pandemie, zmiany klimatyczne oraz społeczne. Już dziś około 40% ludzi świadomie kupuje odzież „modną” sprzed lat w jedynym możliwym miejscu – second handzie. W ten sposób nadając modzie drugie życie i kreując modę na nowo, poprzez nietuzinkowe zestawienia, gdzie świadomość stylu i trendów staje się tak samo istotna jak moda.

 

W odpowiedzi na indywidualny styl i potrzeby klienta

 

Dziś względy estetyczne oraz odnoszenie się do indywidualnych cech, jak styl, temperament czy kolorystyka, stają się podstawą wyboru opraw przez i dla klienta. Choć rysy twarzy zawsze były istotne, to obecnie brak umiejętności prawidłowego rozróżniania i dopasowania okularów do kształtów twarzy może przesądzić o być albo nie być salonu optycznego, gdy niepostrzeżenie klienci zaczną odchodzić do konkurencji.

 

Zadbać o potrzeby pacjenta prezbiopijnego

 

Starzenie się społeczeństwa jest jednym z głównych globalnych czynników demograficznych. Ma on bezpośredni wpływ na rynek optyki okularowej. W 2017 roku odnotowano, że około 29% światowej populacji miało ponad 45 lat (prezbiopia). Szacuje się, że współczynnik ten do 2030 roku wzrośnie do około 33%. To oznacza niegasnące potrzeby społeczne nie tylko w zakresie potrzeb wzrokowych – czyli soczewek oraz opraw, ale całej infrastruktury wokół pacjenta prezbiopijnego. To profilaktyka, badania, leczenie, kliniki, szpitale, chirurgia, rehabilitacja i wiele innych.

 

 

Olaf Tabaczyński

Twórca zawodu i nazwy „Stylista Opraw Okularowych”. Mistrz Świata Makijażu Profesjonalnego i Stylizacji. Absolwent Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na wydziałach: wzornictwo przemysłowe, architektura wnętrz, rysunek. Juror Międzynarodowych Mistrzostw Makijażu Profesjonalnego, Permanentnego i Stylizacji Rzęs i Brwi. Dyrektor artystyczny Akademii Maestro. Od 1997 roku prowadzi szkolenia na podstawie autorskiego programu nauczania „Stylisty Opraw Okularowych”. Zdobywca wielu nagród, z ostatniej chwili „Złotej Perły Mody”, przyznanej przez Polską Akademię Mody.

 

Źródło: Optyk Polski, nr 59