W branży SSC/BPO niezmiennie notowany jest większy popyt niż podaż kandydatów. Dynamika wzrostu wynagrodzeń w centrach usług wspólnych rośnie – ostatni rok przyniósł wzrost o 22% dzięki średniemu miesięcznemu wynagrodzeniu w wysokości 9834 zł brutto. Jednocześnie oczekiwania samych pracowników w związku ze zmianami ekonomicznymi są coraz większe.
Sektor SSC/BPO jest jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi gospodarki w Polsce. Centra usług wspólnych oferują mnogość zróżnicowanych ofert pracy. Ta różnorodność, jaką można znaleźć w tym sektorze pokazuje jak duże możliwości rozwoju oferują te struktury pracownikom. Czym owa branża przyciąga kandydatów i jak zacząć swoją karierę?
Pierwsze kroki w branży usług wspólnych
Absolwenci studiów znajdują się w idealnej sytuacji, ponieważ są w stanie podjąć pracę na pełny etat, w związku z czym umowa o pracę i wszelkiego rodzaju benefity przysługują im już od pierwszego dnia rozpoczęcia pracy w SSC/BPO.
Myśląc o rozpoczęciu kariery zawodowej, warto zastanowić się nad swoimi umiejętnościami oraz słabymi i mocnymi stronami. Jeżeli jest się osobą, która lubi pracę z liczbami i posiada analityczny umysł, warto zainwestować czas w dodatkowe kursy i szkolenia, np. z Excela, SQL (język dziedzinowy używany do tworzenia, modyfikowania relacyjnych baz danych oraz do umieszczania i pobierania danych z baz) czy VBA (język programowania oparty na Visual Basicu, który jest używany z aplikacjami Pakietu Office firmy Microsoft oraz w kilku innych programów, np. AutoCAD). Na pewno będzie to duży plus zwłaszcza w pracy w takich obszarach jak: analiza danych, księgowość czy finanse. Natomiast jeżeli jest się osobą, która lubi pracę z ludźmi, a rozmowy przez telefon nie sprawiają jej problemu, warto
zainwestować w:
- naukę dodatkowego języka obcego,
- kursy dotyczące kontaktu z klientem
- szkolenie z zakresu rekrutacji.
Takie umiejętności bardzo przydadzą się w pracy w takich działach jak: customer service, HR, rekrutacja, logistyka.
Sektor SSC/BPO jest jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi gospodarki w Polsce. Centra usług wspólnych oferują mnogość zróżnicowanych ofert pracy. Ta różnorodność pokazuje, jak duże możliwości rozwoju oferują te struktury pracownikom.
Wynagrodzenia rosną, a chętnych brak
Zauważalny jest spadek liczby otrzymywanych CV, jeśli chodzi o specjalistów znających języki obce. Wcześniej na jedną rolę rekruter dostawał około 50 CV. Natomiast teraz jest to maksymalnie 10 aplikacji. Kandydaci są kontaktowani bezpośrednio przez headhunterów i dostają kilka ofert miesięcznie. W momencie, gdy faktycznie chcą zmienić pracę, biorą udział jednocześnie w 5–6 projektach rekrutacyjnych i nie mają już potrzeby, aby aplikować samodzielnie na ogłoszenia.
Natomiast jeśli chodzi o pozycje liderskie lub menedżerskie, nadal zainteresowanie wśród kandydatów jest duże. Ilość CV na te pozycje to nawet kilkadziesiąt zgłoszeń tygodniowo – wynika to z tego, że ofert menedżerskich dostępnych na rynku jest znacznie mniej niż specjalistycznych. Na obecnym rynku skuteczność procesów rekrutacyjnych wiąże się z tempem ich prowadzenia. Coraz więcej pracodawców, z którymi Antal współpracuje, decyduje się na jedną dłuższą rozmowę rekrutacyjną niż na wiele etapów procesu rekrutacji.
Języki na wagę złota – nawet bez doświadczenia
Najbardziej pożądanymi kandydatami w branży usług wspólnych są obecnie:
- Junior Accountant/Accounting Specialist,
- Junior Analyst,
- Customer Service Specialist z językiem obcym.
Poszukiwane są osoby, które sprawnie posługują się językiem angielskim (ze względu na wewnętrzną komunikację w tym języku), dodatkowo dobrze posługują się drugim językiem (stanowiska w księgowości od poziomu B1/B2, natomiast do obsługi klienta wymagany jest poziom minimum B2/C1). Od dłuższego czasu najbardziej pożądanym profilem pracownika jest Junior Accountant z językiem niemieckim lub francuskim oraz Junior/Customer Service Specialist również z tymi językami. Osoby na tych stanowiskach mogą liczyć na wynagrodzenie w przedziale 5200–6500 zł brutto. Jest to często wynagrodzenie dla osób poszukujących pierwszego doświadczenia, zaczynających swoją karierę, natomiast dla doświadczonych księgowych czy analityków biznesowych stawki są odpowiednio wyższe.
Przedsiębiorstwa z branży SSC chętnie poszukują wyspecjalizowanych pracowników z kilkuletnim stażem, ceniona jest także znajomość różnych języków obcych, zwłaszcza niemieckiego czy francuskiego.
Doświadczony senior w obszarze księgowości może liczyć na wynagrodzenie w wysokości 8000–10 000 zł brutto. Jeżeli dodatkowo posługuje się jednym z wyżej wymienionych języków, może liczyć nawet na wynagrodzenie w wysokości 12 000 zł brutto. Przedsiębiorstwa starają się modyfikować swoje oferty w odpowiedzi na reakcje rynkowe, próbują zmieniać założenia, strategie i docierać różnymi kanałami
do potencjalnych pracowników. Skutkiem
ich działań jest większa elastyczność
pracy zdalnej.
Obecnie na wagę złota są kompetencje językowe, najbardziej poszukiwane są znajomość niemieckiego czy francuskiego. Poza wymienionymi językami pożądaną przez pracodawców kompetencją jest znajomość: niderlandzkiego, czeskiego, hiszpańskiego, szwedzkiego czy fińskiego. Na rynku brakuje też specjalistów z kilkuletnim doświadczeniem w branży SSC, wyspecjalizowanych w konkretnym obszarze.
Natalia Białka,
Managing Consultant Antal, SSC/BPO
Antal jest liderem rekrutacji specjalistów i menedżerów oraz doradztwa HR.
Marka Antal jest obecna w Polsce od roku 1996. Obecnie w Antal działa 10 dywizji rekrutacyjnych oraz zespoły doradzające firmom w zakresie oceny i rozwoju pracowników, employerbrandingu oraz analiz rynkowych. W 2018 roku uruchomiono również dwie innowacyjne usługi: platformę dla freelancerów – REX oraz Agencję Pracy Robotów.www.antal.pl
https://www.linkedin.com/company/antalpoland