Pracownicy zaczynają zwracać uwagę na rozwiązania zero waste w biurze.
Coraz większe zanieczyszczenie powietrza i zachodzące na naszych oczach zmiany klimatyczne zagrażające ludziom i zwierzętom sprawiają, że życie zgodne z ideą zero waste zaczyna w społecznej świadomości zyskiwać na znaczeniu. Zwracanie uwagi na ilość generowanych odpadów, ponowne wykorzystanie produktów i rozsądne zarządzanie zasobami to ważne kroki w budowaniu postawy ekologicznej, także w miejscu pracy.
Jak pokazało badanie Dailyfruits „Firma w trendzie zdrowia i zero waste”, aż 81% zapytanych pracowników uważa, że pracodawcy powinni wprowadzać rozwiązania w nurcie zero waste. Badanie zrealizowane przez Dailyfruits potwierdziło również, że wśród pracowników rośnie świadomość nie tylko w kwestii dbania o swoje zdrowie, ale także w obszarze możliwych rozwiązań proekologicznych w miejscu pracy. Ponad 80% respondentów uważa, że wprowadzenie do firm rozwiązań zero waste jest potrzebne. Z tej grupy 44% ankietowanych jest zdania, że powinniśmy działać systemowo, aby wesprzeć planetę, a 37% uważa, że to nadal za mało.
Rozwiązania na miarę czasów
Zapytani o konkretne działania, jakie firmy powinny wdrażać, myśląc o odpowiedzialności społecznej i ekologicznej, pracownicy wskazują przykładowe rozwiązania, m.in. zamawianie owoców i warzyw do biur w wymiennych, wielorazowych skrzynkach – 40% odpowiedzi, segregację śmieci i oszczędzanie światła – 38% wskazań, współpracę z dostawcami wykorzystującymi ekologiczne rozwiązania – 37% odpowiedzi czy zamawianie do firmy produktów w biodegradowalnych opakowaniach – 29% wskazań. Wśród rekomendowanych przez pracowników rozwiązań, które pozwalają pracodawcom być bardziej eko, pojawia się także lokalizacja biura umożliwiająca korzystanie z komunikacji miejskiej lub rowerów, jak również używanie w firmach dystrybutora wody zamiast wody butelkowej.
– Jak pokazało nasze badanie, dla pracowników ważne są działania zgodne z ideą CSR, w które powinni angażować się pracodawcy w obszarze zero waste i budowania środowiska pracy przyjaznego rozwiązaniom ekologicznym. Jest to pozytywny trend, który warto promować i rozwijać w miejscu pracy. Przykład Dailyfruits, firmy dostarczającej codziennie owoce i warzywa dla pracowników różnych organizacji w całej Polsce, obrazuje także, na jak wielu polach można minimalizować negatywny wpływ na środowisko. (…) Pozytywne jest to, że w Polsce przybywa firm odpowiedzialnych społecznie, realizujących projekty w nurcie zero waste, a pracownicy chętniej chcą w takich miejscach pracować – komentuje Maciej Partyka z Dailyfruits.

Rosnąca świadomość ekologiczna
Obecnie rozwiązania nastawione na ograniczenie marnowania zasobów w wielu przestrzeniach stają się standardem i zaczynają także w coraz większym zakresie dotyczyć środowiska pracy. Rosnąca świadomość społeczna w obszarze postaw ekologicznych i zgodnych z nurtem zero waste oraz wprowadzane regulacje prawne sprzyjają podejmowaniu działań dobrych dla środowiska. Coraz więcej firm i ich pracowników z roku na rok chętniej angażuje się w działania proekologiczne i zgodne z ideą CSR. Dotyczą one bardzo różnych obszarów, począwszy od realizacji pomysłów wspierających lokalne społeczności, „zielony wolontariat pracowniczy”, firmowy udział w różnych „zielonych wydarzeniach” czy na przykład popularyzowanie idei carpoolingu w ramach firmowych, grupowych dojazdów do pracy. Kluczem do sukcesu w budowaniu środowiska pracy w ramach działań społecznie odpowiedzialnych jest obustronne zaangażowanie, zarówno ze strony pracowników, jak i pracodawców. Możliwość realizacji przez pracowników w organizacji własnych pomysłów, budujących ekologiczną świadomość, oraz postawa pracodawcy pokazująca, że zależy mu na dbaniu o naturalne środowisku, zyskują przychylność na rynku pracy.
Zero waste a wizerunek pracodawcy
Element CSR w dzisiejszych czasach ma szansę zwiększać atrakcyjność pracodawcy, szczególnie u przedstawicieli młodego pokolenia, które coraz głośniej manifestuje swój sprzeciw wobec degradacji środowiska naturalnego i wciąż zbyt małego społecznego zaangażowania się w jego ochronę. Korzyści wizerunkowe dla ekopracodawców w trwającej rywalizacji o utalentowanych pracowników oraz korzyści finansowe, które z czasem przynosi wdrożenie w organizacji rozwiązań w nurcie zero waste, zaczynają być dostrzegane przez pracodawców. Już wkrótce mogą one mieć coraz większe znaczenie nie tylko w budowaniu i wdrażaniu strategii CSR, ale także jako istotny element działań employerbrandingowych. Czy ekopracodawcy będą coraz bardziej doceniani przez kandydatów do pracy, czas pokaże.
Źródło: materiał ekspercki Dailyfruits