Eurostudent

Eksperci o szansach humanistów na rynku pracy

Najbogatszy człowiek w Polsce na liście Forbesa to… absolwent nauk społecznych. W wielu firmach najbardziej pożądanym pracownikiem jest… wszechstronny humanista. Badania uczelni pokazują, że ścieżki kariery zawodowej humanistów nie różnią się także od losów ich kolegów z kierunków ścisłych. Dlaczego więc cały czas są niedoceniani? O tym, jak humaniści mogą odnosić wielkie sukcesy zawodowe, rozmawiać będą eksperci rynku pracy podczas debaty organizowanej przez SWPS i Edulandia.pl w ramach akcji „Humaniści kontratakują”.

Debata pt. „Szanse humanistów na rynku pracy” odbędzie się w poniedziałek 7 kwietnia 2014r. w godz. 12-14 w siedzibie Agory przy ulicy Czerskiej 8/10 w Warszawie. Podzielona zostanie na dwa panele: ekspercki i akademicki. Dyskusję poprowadzi Jan Wróbel – dziennikarz radia TOK FM.
W pierwszym panelu udział wezmą eksperci z szeroko rozumianego rynku pracy: Piotr Voelkel – właściciel grupy kapitałowej VOX, dr Kazimierz Sedlak – dyrektor firmy Sedlak & Sedlak, Małgorzata Augustyniak – wiceprezes zarządu AMS SA,Agnieszka Szefler – wiceprezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami oraz Małgorzata Tłuchowska – dyrektor ds. personalnych Europy Środkowo-Wschodniej, członek zarządu Wolters Kluwer Polska. Zaprezentują oni m.in. swoje doświadczenia z pracy z humanistami oraz opowiedzą o ich szansach na rynku pracy i kierunkach rozwoju, w jakich powinni podążać, żeby odnieść sukces. – Niewykluczone, że młodzi humaniści sami nie wiedzą, w czym mogą być użyteczni. To bardzo ważne, by uświadomić im to już w trakcie studiów – mówi Piotr Voelkel.
Absolwenci studiów humanistycznych i społecznych w ostatnich latach nie mają dobrej prasy, dlatego celem debaty jest pokazanie im realnych możliwości na rynku pracy oraz przekonanie ich o możliwości osiągania sukcesów. – Humaniści mają większe szanse na rynku pracy, ponieważ mają uniwersalne wykształcenie i mogą pracować w wielu zawodach o charakterze ogólnym. Natomiast osoby z wykształceniem technicznym mają ściśle określny profil zawodowy i przez to mają mniejsze możliwości dostosowania się do zmian zachodzących na rynku pracy – tłumaczy dr Kazimierz Sedlak.
Maturzyści, którzy już niedługo staną przed swoim najważniejszym wyborem w życiu i myślą o studiach humanistycznych bądź społecznych powinni wiedzieć, że pracodawcy doceniają takich absolwentów i wiedzą, że warto ich zatrudniać. – Humaniści mogą być cennymi pracownikami ze względu na fakt, iż studia humanistyczne rozwijają kompetencje społeczne, miękkie, językowe, interpersonalne, czyli wszystkie te, które są tak bardzo cenione na rynku pracy – mówi Agnieszka Szefler. – Do zespołu wnoszą otwartość na zmiany, inną perspektywę uwzględniającą aspekt relacyjny i psychologiczny. Ich empatyczna postawa pozwala szybciej poznać motywacje innych i osiągać kompromis w trudnych sytuacjach – dodaje Małgorzata Augustyniak.
Trendy na rynku pracy wskazują na ryzyko, że już niedługo podaż absolwentów nauk ścisłych może przewyższyć popyt na nich. Może pojawić się także problem z dostateczną liczbą absolwentów po kierunkach humanistycznych i społecznych. Jednak jak mówią eksperci, pamiętać trzeba o tym, że najbardziej efektywne są zespoły interdyscyplinarne, które składają się zarówno z umysłów ścisłych, jak i humanistycznych. –  Reprezentuję firmę, w której 70% pracowników to humaniści. Ich kreatywność i wiedza styka się z kwalifikacjami informatyków, którzy przetwarzają ich pomysły w formę elektroniczną, łatwą do przyswojenia i przeszukania. Najważniejsza jest współpraca między tymi dwoma światami. Informatycy tworzą narzędzia, a humaniści wypełniają je treścią. Jedni bez drugich nie stworzyliby wartości dodanej dla klientów – podsumowuje Małgorzata Tłuchowska.
W części akademickiej debaty udział wezmą studenci i absolwenci kierunków humanistycznych i społecznych. Podzielą się oni z publicznością swoimi doświadczeniami ze studiów, dzięki którym udaje im się odnosić sukcesy zawodowe. Opowiedzą m.in. o tym, jak studiować na tych kierunkach, żeby te sukcesy odnosić, jakie kompetencje nabyte podczas studiów przydają im się w pracy oraz jak z punktu widzenia absolwenta studiów humanistyczno-społecznych wygląda poszukiwanie pracy. Odpowiedzą też na pytania publiczności.
W tej części debaty udział wezmą:
Olga Górnicka – absolwentka psychologii w SWPS ze specjalizacją interakcja człowiek-komputer. Realizowała badania nad projektowaniem usług dla jednego z największych operatorów telefonii komórkowej w kraju. Współtworzy polski odłam zrzeszenia profesjonalistów z branży HCI (human-computer interaction). Organizuje konferencje World Usability Day na Pradze. Obecnie pracuje w Artegence, jednej z wiodących na polskim rynku agencji kreatywnych. W ramach pracy magisterskiej stworzyła prototyp oprogramowania, które ma pozwolić niewidomym uczyć się bez przewodnika tras w budynkach.
Justyna Politańska – absolwentka nauk politycznych na UW. Stypendystka Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) oraz szkoły letniej Humanity in Action 2013. Współzałożycielka i prezeska nowopowstałej Fundacji Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości. Przez ostatnie trzy lata związana także z branżą reklamową (Ogilvy Action, Ogilvy&Mather Advertising, E-Graphics). Przewodnicząca Forum Młodych Lewiatan w latach 2011-2013.
Dominika Klichowicz – absolwentka prawa na Uczelni Łazarskiego. Swoją karierę zawodową rozpoczęła w 2005 roku, angażując się w rozwój na polskim rynku jednej z wiodących, brytyjskich firm rekrutacyjnych. Pracowała w amerykańskich firmach z sektora IT, będąc m.in. odpowiedzialną za rekrutację w regionie EMEA. Od 5 lat związana z Microsoftem. Pracę rozpoczęła od rekrutacji, następnie realizowała projekty początkowo jako HR Business Partner, a obecnie sprawuje stanowisko HR Managera. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Architektów IT.
Adrian Morawiak – student V roku psychologii społecznej SWPS w Warszawie. Laureat konkursu „Diamentowy Grant”, dzięki któremu otrzymał od MNiSW 186 tys. zł na prowadzenie własnych badań żeby sprawdzić, jak perspektywa czasowa wpływa na jakość życia i plany młodzieży oraz seniorów.
Debata skierowana jest głównie do maturzystów, a także studentów oraz absolwentów, którzy cały czas chcą się dokształcać i rozwijać. Aby wziąć udział w debacie należy wysłać zgłoszenie na adres humanisci@agora.pl. Liczba miejsc na publiczności jest ograniczona.
Więcej informacji na temat akcji „Humaniści kontratakują” znajdziesz na stronie www.edulandia.pl.