Eurostudent

Filmy Kino Świat nagrodzone na 40. Festiwalu Filmowym w Gdyni

W sobotę, 19 września, odbyła się ceremonia zamknięcia i wręczenia nagród 40. Festiwalu Filmowego w Gdyni. Wielka Nagroda Złote Lwy trafiła w ręce Małgorzaty Szumowskiej za film „Body/Ciało”.

Poza wiosennym hitem box office wśród wyróżnionych tytułów znalazły się także inne produkcje z oferty dystrybucyjnej Kino Świat, w tym: jeden z najoryginalniejszych debiutów ostatnich lat – „Córki Dancingu”, thriller o wydarzeniach, które wstrząsnęły Polską – „Anatomia zła”, misternie skonstruowane – „11 minut” oraz rozgrywające się w realiach wojennych – „Letnie przesilenie”. Pełna lista nagród konkursowych i pozaregulaminowych dla filmów Kino Świat poniżej.

Zaskoczeniem było kompletne pominięcie w werdykcie jury filmu Kingi Dębskiej „Moje córki krowy”, laureata Nagrody Publiczności, Nagrody Dziennikarzy i Nagrody Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych, przyjętego przez publiczność festiwalu owacją na stojąco (drugie miejsce w plebiscycie Złotego Klakiera dla najdłużej oklaskiwanego filmu).

Laureaci 40. Festiwalu Filmowego w Gdyni:

Wielka Nagroda Złote Lwy 40. Festiwalu Filmowego w Gdyni dla najlepszego filmu: „Body/Ciało”, reż. Małgorzata Szumowska, prod. Jacek Drosio

Nagroda Specjalna Jury: „11 minut”, reż. Jerzy Skolimowski, prod. Ewa Piaskowska

Nagroda Publiczności: Kinga Dębska („Moje córki krowy”)

Nagrody za główną rolę męską: Krzysztof Stroiński („Anatomia zła”) oraz Janusz Gajos („Body/Ciało”)

Nagroda za debiut reżyserski: Agnieszka Smoczyńska („Córki Dancingu”)

Nagroda za profesjonalny debiut aktorski: Justyna Suwała („Body/Ciało”)

Nagroda za zdjęcia: Jerzy Zieliński („Letnie przesilenie”)

Nagroda za muzykę: Paweł Mykietyn („11 minut”)

Nagroda za drugoplanową rolę kobiecą: Maria Semotiuk („Letnie przesilenie”)

Nagroda za dźwięk: Marcin Jachyra, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński („Body/Ciało”)

Nagroda za montaż: Agnieszka Glińska („11 minut”)

Nagroda za charakteryzację: Janusz Kaleja, Tomasz Matraszek („Córki Dancingu”)

 

Nagrody pozaregulaminowe:

 

Złote Kociaki – Nagroda młodzieżowej rady miasta: Michał Rogalski, („Letnie przesilenie”)

Kryształowa Gwiazda Elle: Agnieszka Smoczyńska („Córki Dancingu”)

Gwiazda Gwiazd Elle: Maja Ostaszewska („Body/Ciało”)

Nagroda Festiwali i Przeglądów Filmu Polskiego za Granicą: Małgorzata Szumowska („Body/Ciało”)

Nagroda Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych: Kinga Dębska („Moje córki krowy”)

Nagroda Dziennikarzy: Kinga Dębska („Moje córki krowy”)

Złoty Kangur: producent Włodzimierz Niderhaus („Panie Dulskie”)

 

 

BODY/CIAŁO od 15 października na DVD

Nowy film Małgorzaty Szumowskiej, autorki głośnych i wielokrotnie nagrodzonych na świecie „33 scen z życia”, „Sponsoringu” i „W imię…”, za który reżyserka otrzymała Srebrnego Niedźwiedzia na tegorocznym festiwalu filmowym w Berlinie.

Cyniczny prokurator (Janusz Gajos) i jego cierpiąca na anoreksję córka (Justyna Suwała) próbują, każde na swój sposób, odnaleźć się po tragicznej śmierci najbliższej osoby. Gdy pewnego dnia terapeutka dziewczyny – Anna (Maja Ostaszewska) oznajmi im, że zmarła skontaktowała się z nią z zaświatów i ma dla nich wiadomość, będą zmuszeni zweryfikować swoje poglądy na życie i na śmierć.

Film „Body/Ciało” znalazł się w elitarnym gronie tytułów nominowanych do Złotego Niedźwiedzia i przyniósł Małgorzacie Szumowskiej Srebrnego Niedźwiedzia dla najlepszego reżysera 65. MFF Berlinale. Stawia to ją obok największych nazwisk polskiego kina – Romana Polańskiego, Andrzeja Wajdy i Krzysztofa Kieślowskiego. W obsadzie, jak zawsze u autorki „Sponsoringu” i „33 scen z życia”, znakomite nazwiska – Janusz Gajos („Układ zamknięty”), Maja Ostaszewska („W imię…”), Adam Woronowicz („Pani z przedszkola”), Ewa  Dałkowska („Korczak”), Władysław Kowalski („Bogowie”), Tomasz Ziętek, aktorskie odkrycie „Kamieni na szaniec” i Małgorzata Hajewska-Krzysztofik („33 sceny z życia”). W roli filmowej córki Janusza Gajosa brawurowo debiutuje wszechstronnie utalentowana Justyna Suwała. Autorem zdjęć jest Michał Englert, laureat festiwalu Sundance („Nieulotne”) i FPFF w Gdyni za inny z obrazów Szumowskiej – „33 sceny z życia”.

 

PANIE DULSKIE w kinach od 2 października

Nowy film Filipa Bajona, twórcy kinowego przeboju „Śluby panieńskie”, rzuca świeże spojrzenie na ponadczasową komedię „Moralność Pani Dulskiej”, poruszając się między trzema planami czasowymi: początkiem XX wieku, rokiem 1954 a współczesnością. W doborowej obsadzie między innymi: Krystyna Janda, Katarzyna Figura, Maja Ostaszewska, Mateusz Kościukiewicz, Sonia Bohosiewicz, Katarzyna Herman i Olgierd Łukaszewicz.

Do Melanii (Maja Ostaszewska), wnuczki pani Dulskiej (Krystyna Janda), przyjeżdża Rainer Dulsky (Władysław Kowalski), profesor psychiatrii ze Szwajcarii. Czuje ze ma coś wspólnego z kamienicą, w której mieszkają Dulscy. Zaintrygowana historią rodu Melania, reżyserka filmowa, przyłącza się do jego poszukiwań. Kolejne odkrycia przeniosą ich w przeszłość pełną tajemnic, które na zawsze miały pozostać w ukryciu. Rodzina Dulskich ma wiele na sumieniu…

Film został wyprodukowany przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych – największą państwową wytwórnię filmową w Polsce, która ma na swoim koncie takie hity jak: „Generał Nil”, „Galerianki”, „Facet (nie)potrzebny od zaraz” czy „Róża” Wojtka Smarzowskiego. Film zrealizowany jest przy udziale finansowym Miasta Lublin, gdzie rozgrywa się akcja filmu. „Panie Dulskie” są współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 11 MINUT w kinach od 23 października

Najnowszy film Jerzego Skolimowskiego – twórcy obsypanego nagrodami obrazu „Essential Killing”, uhonorowanego m.in. Nagrodą Specjalną Jury na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji, Nagrodą Główną za najlepszy film w Mar del Plata (Argentyna), czterema Polskimi Nagrodami Filmowymi – Orzeł i pięcioma nagrodami na Festiwalu Filmowym w Gdyni – w obu przypadkach dla najlepszego filmu. W doborowej obsadzie m.in.: Wojciech Mecwaldowski, Andrzej Chyra, Dawid Ogrodnik, Mateusz Kościukiewicz, Paulina Chapko, Agata Buzek, Piotr Głowacki, Jan Nowicki, Ifi Ude oraz irlandzki aktor Richard Dormer („Gra o tron”).

Obsesyjnie zazdrosny mąż, jego seksowna żona – aktorka, podstępny hollywoodzki reżyser, kurier rozwożący narkotyki, sprzedawca hot dogów z mroczną przeszłością, sfrustrowany uczeń w ryzykownej misji, alpinista naprawiający hotelowe okna, uliczny malarz, ekipa pogotowia ratunkowego z zaskakującym problemem, dziewczyna z psem, grupa zakonnic. Przekrój mieszkańców wielkiego miasta, których życie i pasje przeplatają się ze sobą. Nieoczekiwany łańcuch zdarzeń przypieczętuje losy wielu z nich w ciągu zaledwie jedenastu minut.

CÓRKI DANCINGU w kinach od 25 grudnia

Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, producent „Galerianek” i „Dziewczyny z szafy”, przedstawia jeden z najoryginalniejszych debiutów ostatnich lat – „Córki Dancingu” w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej, której krótkometrażowe filmy zdobyły kilkadziesiąt nagród na międzynarodowych festiwalach. W rolach głównych – dwie niezwykle uzdolnione aktorki młodego pokolenia: Michalina Olszańska i Marta Mazurek. Wspierają je gwiazdy polskiego kina w nowych, zaskakujących wcieleniach – Kinga Preis jako królowa sceny disco, Magdalena Cielecka w roli striptizerki o pseudonimie Boskie Futro, rozgrzewającej do czerwoności bywalców PRL-owskich dancingów i Jakub Gierszał jako wirtuoz basowego brzmienia. W tle pulsuje rytmiczna muzyka zespołu Ballady i Romanse oraz najpopularniejsze szlagiery lat 70. i 80. – od „Byłaś serca biciem” Andrzeja Zauchy i „Bananowego songu” grupy Vox po nieśmiertelne „I Feel Love” Donny Summer w brawurowym wykonaniu samej Kingi Preis.

 Dwie nastolatki – Złota i Srebrna – lądują w środku tętniącego muzyką, mieniącego się światłami neonów i cekinów świata warszawskich dancingów lat 80. Nie są to jednak zwyczajne dziewczyny, tylko syreny, które próbują poznać i zrozumieć, czym jest bycie kobietą w otaczającej je rzeczywistości. Dołączają do muzyków zespołu Figi i Daktyle, z dnia na dzień stając się sensacją nocnego życia stolicy. Pochłonięte przez miłość i rodzące się namiętności, na chwilę zapominają o swojej prawdziwej naturze. Ale wystarczy jedno złamane serce, by sytuacja wymknęła się spod kontroli…

 

 

MOJE CÓRKI KROWY w kinach od 15 stycznia 2016

 
Wzruszająca i zabawna historia dwóch sióstr, które postawione w trudnej sytuacji życiowej zmuszone są współdziałać, mimo wzajemnej niechęci. W rolach głównych, w najnowszym obrazie autorki „Helu” – Kingi Dębskiej, zobaczymy Agatę Kuleszę, Gabrielę Muskałę  i Mariana Dziędziela. Partnerują im Marcin Dorociński w nowym, zaskakującym wcieleniu, Małgorzata Niemirska oraz Łukasz Simlat.

 Marta (Kulesza) odniosła sukces w życiu, jest znaną aktorką, gwiazdą popularnych seriali. Pomimo sławy i pieniędzy, wciąż nie może ułożyć sobie życia. Samotnie wychowała dorosłą już córkę (w tej roli debiutująca Maria Dębska). W przeciwieństwie do swojej silnej i dominującej starszej siostry, Kasia (Muskała) jest wrażliwa i ma skłonność do egzaltacji. Pracuje jako nauczycielka, jej małżeństwo jest dalekie od ideału. Mąż Kasi (Marcin Dorociński) to życiowy nieudacznik, który bezskutecznie poszukuje pracy. Siostry nie przepadają za sobą, ale nagła choroba matki (Niemirska) zmusza je do wspólnego działania. Muszą zaopiekować się ukochanym, ale despotycznym ojcem (Dziędziel). Marta i Kasia stopniowo zbliżają się do siebie i odzyskują utracony kontakt, co wywołuje szereg tragikomicznych sytuacji.

 

 LETNIE PRZESILENIE w kinach w 2016 roku

 

Nagrodzony za najlepszy scenariusz na 39. MFF w Montrealu, nowy film producentów „Wszystko, co kocham” – polskiego kandydata do Oscara w 2011 roku w reżyserii Michała Rogalskiego („Ostatnia akcja”, „Czas honoru”). W rolach głównych wschodzące gwiazdy młodego pokolenia: Filip Piotrowicz („Wenecja”), Urszula Bogucka („Komornik”) i Maria Semotiuk („W ciemności”) wspierani przez Bartłomieja Topę („Obietnica”, „Pod Mocnym Aniołem”), Agnieszkę Krukównę („Korczak”, „Lista Schindlera”) oraz Krzysztofa Czeczota („Anatomia zła”). Muzykę skomponował Alexander Hacke – wybitny muzyk, który ma na swoim koncie m.in. ścieżkę dźwiękową do najgłośniejszego filmu Fatiha Akina „Głową w mur”.

 Romek i Guido mają po siedemnaście lat i przed sobą całe życie. Ich marzenia nie różnią się od marzeń innych nastolatków – chcą słuchać muzyki, tańczyć swinga, umawiać się z dziewczynami. Gdyby nie okoliczności, mogliby być najlepszymi kumplami. Niestety, spotykają się w 1943 roku. Guido służy w oddziale niemieckiej żandarmerii stacjonującym na polskiej prowincji. W wolnych chwilach słucha zakazanych anglojęzycznych rozgłośni radiowych nadających jazz. Romek pomaga samotnej matce, pracując jako pomocnik maszynisty Leona, który transportuje puste wagony kolejowe z rampy dezynfekcyjnej znajdującego się w pobliżu obozu koncentracyjnego. Pewnego dnia Romek kradnie porzuconą na torach walizkę. W domu okazuje się, że są w niej płyty jazzowe i patefon. Romek chce zaimponować swojej koleżance i puszcza jej muzykę. Słyszy to przechodzący nieopodal Guido. Niemiecki żandarm przekrada się przez płot i wchodzi przez okno do mieszkania przerażonego Romka. Obaj nie przeczuwają jeszcze, że zmuszeni będą podjąć decyzje, które zupełnie odmienią ich życie.

Więcej informacji na www.kinoswiat.pl