Rozmawiamy z Justyną Bulandą, absolwentką filologii włoskiej na Uniwersytecie Pedagogicznym w 2014 roku, która obecnie jest liderem zespołu w State Street Bank.
Jak to się stało, że trafiłaś do branży finansowej?
Rozpoczynając studia, nie myślałam o takim kierunku kariery. Na ostatnim roku studiów mieliśmy zajęcia, które kończyły się obowiązkowym, półrocznym stażem w firmie z branży finansowo-księgowej. Po tym doświadczeniu już wiedziałam, że właśnie w jednej z takich firm widzę swoją przyszłość.
Dlaczego zdecydowałaś się na pracę w State Street Bank i jak dołączyłaś do firmy?
Dołączyłam do niej poprzez pracowniczy program poleceń. Dwie z moich koleżanek, z którymi pracowałam w poprzedniej firmie, przeszły do State Street Bank. Od początku bardzo sobie chwaliły kulturę organizacji i namawiały mnie na zmianę. Korporację znałam już wcześniej, w rankingu firm oferujących usługi finansowe cieszy się mocną pozycją i popularnością – State Street Bank to jeden ze światowych liderów usług dla inwestorów instytucjonalnych, oferujący między innymi obsługę księgową funduszy inwestycyjnych.
Jak przebiega Twoja dotychczasowa ścieżka kariery?
Do State Street dołączyłam w marcu 2017 na stanowisko Associate 2, a dokładniej Starszy Księgowy ds. Kont Zarządzanych Indywidualnie z językiem włoskim, czyli specjalisty w dziale wspierającym klientów z Włoch poprzez administrację i zarządzanie ich portfelami. Bardzo szybko okazało się, że praca w tym zespole oferowała to, co cenię sobie najbardziej – różnorodność oraz możliwość codziennego kontaktu z językiem włoskim. Każdy dzień jest inny i nigdy nie można przewidzieć, co nowego przyniesie. Gdy nabrałam doświadczenia i pewności siebie w tym, co robię, stałam się także wsparciem dla innych pracowników oraz nowo zatrudnionych osób, pełniąc rolę buddy’ego, czyli swego rodzaju opiekuna.
Po półtora roku otrzymałam awans na stanowisko Senior Associate w roli specjalisty technicznego, który jest ekspertem od spraw procesowych i pomaga w rozwiązywaniu trudnych sytuacji. We wrześniu 2019 pojawiła się okazja, aby przejąć rolę lidera zespołu. Ponieważ uwielbiam zmiany, zgodziłam się podjąć wyzwanie i sprawdzić się także w tej roli.
Co obecnie należy do Twoich głównych obowiązków?
Do moich głównych obowiązków należy dbanie o to, aby wszystko funkcjonowało „jak należy”. Organizuję i nadzoruję pracę zespołu, odpowiadam za jakość usług dostarczanych naszym klientom, monitoruję i analizuję błędy i sytuacje, w których do nich doszło. Ponadto dbam o przestrzeganie polityk i procedur obowiązujących w firmie oraz w naszym dziale, odpowiadam za kontakt z departamentem nadzorującym. Ważna jest też moja rola w relacjach bezpośrednich z członkami teamu – staram się ich wspierać, doradzać i motywować. Lista zadań jest długa.
Co cenisz sobie w pracy w State Street Bank?
W mojej pracy najbardziej cenię sobie różnorodność i fakt, że codziennie mam do czynienia z nowymi sytuacjami, z których mogę wyciągać wnioski i ciągle się uczyć. Daje mi ona satysfakcję i możliwość rozwijania skrzydeł. Poza tym ludzie – to oni sprawiają, że chce mi się „przychodzić” do pracy, a właściwie włączać komputer. Bo w czasach pandemii mamy możliwość pracy z domu.
Jaką masz wskazówkę dla osób kończących studia lingwistyczne, szukających swojej drogi?
Obecnie znajomość dodatkowego języka obcego poza j. angielskim to klucz otwierający drzwi do pracy w bardzo interesujących zawodach w obszarze usług biznesowych, nawet bez doświadczenia. Przykładowo w State Street Bank rozbudowane programy wdrażające i szkolenia pozwalają wejść na ścieżkę kariery w finansach praktycznie bez znajomości branży – zwłaszcza gdy na dobrym poziomie znamy j. włoski, francuski lub niemiecki. Doradzam zatem odrobinę odwagi i przeglądanie ogłoszeń o pracę w specjalizacjach takich jak finanse i usługi dla biznesu.
Dziękujemy za rozmowę.
Więcej o State Street Bank
State Street Bank to światowy lider usług finansowych współpracujący z klientami instytucjonalnymi – funduszami inwestycyjnymi, emerytalnymi czy firmami ubezpieczeniowymi. Firma powstała w 1792 roku w Bostonie, obecnie działa na ponad 100 rynkach finansowych na świecie.
W Polsce istnieje od 2007 roku i ma oddziały w Gdańsku i Krakowie. Zatrudnia około 6000 profesjonalistów wspierających globalny biznes w obszarach takich jak administracja funduszy, rynki kapitałowe, zarządzanie ryzykiem i inwestycjami, analiza danych, technologia, marketing oraz HR.