Oceniana jako najbardziej odporna na finansowy kryzys i najbardziej dynamiczna. To z nią swoją karierę zawodową pragnie związać coraz więcej osób. Co kryje się pod nazwą FMCG i kto może liczyć na pracę w tej branży?
FMCG (z angielskiego Fast Moving Consumer Goods) to nazwa stosowana na określenie produktów szybko rotujących, inaczej mówiąc dóbr szybko zbywalnych, a więc takich, które kupujemy regularnie, w celu zaspokojenia naszych potrzeb. Są to nie tylko artykuły spożywcze, ale również kosmetyki, środki czystości, środki higieny, alkohol, papierosy. Rynek FMCG, ze względu na swoją specyfikę, jest jednym z najbardziej dynamicznych i odpornych na finansowy kryzys. W trudnych czasach klienci mogą bowiem zacisnąć pasa i zacząć oszczędzać na różnych wydatkach, ale z kupowania żywności czy środków czystości zrezygnować nie mogą.
Potentaci na rynku FMCG
Każdego roku w Polsce przybywa nowych firm, należących do sektora FMCG, i nic nie wskazuje na to, że ekspansja ta zostanie w najbliższym czasie zahamowana. Obecnie do potentatów na rynku FMCG w Polsce należą zarówno duże koncerny, m.in.: Grupa Żywiec, Henkel, Imperial Tobacco, Kraft Foods, Mars, Nestle, Philip Morris, Procter&Gamble, Unilever, jak i mniejsze przedsiębiorstwa. Ekspansja światowych marek na rynek polski to nie tylko powód do zadowolenia dla klientów, którzy mogą skorzystać z niezwykle szerokiego asortymentu produktów, ale również, a może przede wszystkim, szansa na zdobycie zatrudnienia czy chociażby doświadczenia zawodowego dla osób dopiero wkraczających na rynek pracy. – Sektor FMCG ma stosunkowo dużo do zaoferowania kandydatom. Pojawiają się oferty m.in. dla: handlowców, sprzedawców, pracowników marketingu, logistyki, itd. Często pierwszym krokiem w karierze jest praca w charakterze przedstawiciela handlowego. Jeżeli chodzi o marketing, to też, na tle innych branż, FMCG wyróżnia się zdecydowaną przewagą liczby ofert. W działach marketingu zdecydowanie dużo się dzieje, dysponują one dużymi budżetami, a sami pracownicy działów marketingu w firmach z sektora FMCG mogą się sporo nauczyć – mówi Urszula Pawlik, starszy konsultant z Advisory Group TEST Human Resources. Nie brakuje również ofert płatnych praktyk i staży, które pozwalają na poznanie branży od podszewki jeszcze w trakcie trwania nauki. Doświadczenie można zdobywać w wielu działach, m.in.: marketingu, finansów, sprzedaży, komunikacji korporacyjnej, informatycznym, inżynieryjnym, produkcyjnym, personalnym, logistyki, badań i rozwoju, zakupów.
Praca czeka
Dynamiczny rozwój sektora FMCG wiąże się z ciągłym poszukiwaniem nowych pracowników, a dzięki temu, że wachlarz ofert pracy na rynku FMCG jest niezwykle szeroki, aplikować mogą osoby z różnym doświadczeniem i wykształceniem kierunkowym. Co więcej, pomimo wszechobecnego kryzysu i rosnącego bezrobocia, perspektywy w tej branży są dość obiecujące. – W sekcji szybko rotujących produktów można zaobserwować duże zapotrzebowanie na nowych pracowników. Prognoza netto zatrudnienia dla okresu styczeń-marzec 2012 r. wynosi tu 7%, czyli więcej firm będzie zatrudniać, niż zwalniać. Co ważne, nastroje pracodawców z tej dziedziny są bardziej pozytywne, niż w zeszłym roku o tej samej porze – informuje Anna Stolarz, konsultant ds. rekrutacji w Manpower. Należy jednak pamiętać, że praca w rynku FMCG, ze względu na swoją specyfikę, bardziej będzie odpowiadać zapewne osobom dynamicznym i lubiącym wyzwania. – Sektor FMCG zaliczany jest do niezwykle dynamicznych, a więc zdecydowanie sprawdzą się tutaj osoby aktywne, nastawione na ciągły rozwój oraz zmiany. Ze względu na szybko rotujące produkty, wysoką konkurencję i możliwości, dostarczane przez nowe technologie, w pracy w tej branży wręcz fundamentalne są zdolności analityczne, umiejętność przewidywania i szybkiego reagowania na zmieniające się trendy oraz kreatywność. Na pewno nie jest to praca monotonna, dlatego dobrze odnajdują się w niej osoby, które lubią szybkie tempo. Należy jednak pamiętać, że w ramach całego rynku FMCG mamy ogromną różnorodność stanowisk. Można specjalizować się w dziale marketingu, sprzedaży lub logistyki, a także rozwijać się, przechodząc między różnymi działami – dodaje Anna Stolarz.
Połącz przyjemne z pożytecznym
Zatrudnieniem w tej branży powinny być również zainteresowane osoby, które chcą lub muszą połączyć naukę z pracą zarobkową. Jest wiele stanowisk, oferujących elastyczny czas pracy. – Wśród studentów, którzy wkraczają na rynek pracy, widać duże zainteresowanie pracą związaną z obsługą klienta, marketingiem i sprzedażą, jak również pracą twórczą nad produktem. Obecnie pracodawcy z branży FMCG intensywnie poszukują osób do działów sprzedaży. Obserwujemy też zapotrzebowanie na stanowiska analityczne i marketingowe. Najczęściej od kandydata wymaga się choć krótkiego doświadczenia na podobnym stanowisku, które studenci mogą zdobyć podczas praktyk. Chcąc związać swoją karierę z branżą FMCG, warto zainwestować w rozwój twardych kompetencji, takich jak: biegła znajomość programu Excel czy języków obcych, wśród których nadal najważniejszy jest angielski. Na stanowiskach specjalistycznych, np. w obszarze trade marketingu, bardzo ważna jest np. znajomość systemu SAP. Oczywiście dużą uwagę zwraca się także na kompetencje miękkie u kandydata, m.in. otwartość, komunikatywność, łatwość pracy w zespole – uważa Anna Stolarz.
Dobre perspektywy na przyszłość
Jeśli swoją przyszłość planujemy związać z branżą FMCG, warto pomyśleć o tym jeszcze przed wyborem kierunku studiów. W tej branży najłatwiej odnaleźć się absolwentom logistyki czy zarządzania i marketingu. Jeśli dopiero w trakcie studiów odkryliśmy potencjał tej branży, nic straconego. Potentaci na rynku FMCG oferują staże i praktyki, które pozwolą nam zdobyć bezcenne doświadczenie. Decyzja o podjęciu pracy w sektorze FMCG może być idealnym lekarstwem na czas kryzysu. Już teraz nie brakuje ofert pracy, a specjaliści oceniają, że w przyszłości będzie ich przybywać. – W branży FMCG zawsze będzie sporo ofert pracy. To dlatego, że dotyczy ona produktów, które każdy musi, przynajmniej w minimalnej ilości, posiadać, np. żywność czy środki czystości. A ktoś musi je przecież wyprodukować, zapakować,reklamować, znaleźć dystrybutora, sprzedać itd. Dlatego w tym sektorze jest wiele ofert dla osób, które nie mają jeszcze dużego doświadczenia zawodowego, ale chcą zdobywać umiejętności np. na stanowisku przedstawiciela handlowego, asystenta ds. marketingu czy młodszych specjalistów w działach produkcji. Jeżeli chodzi o wyższe stanowiska w strukturach firm, to oczywiście też jest ich wiele. FMCG charakteryzuje się mnogością firm i zatrudnianiem dużej liczby pracowników. Zatem zapotrzebowanie na nowe osoby z konkurencji jest spore. Dlatego jest tu nieco wyższa rotacja – konkurencja sprawnie zachęca pracowników do przejścia na jej stronę. Jest to też z pewnością branża, wymagająca dyspozycyjności czasowej i gotowości do częstych wyjazdów, a, w przypadku niższych stanowisk, niestety nie można liczyć na wysoką pensję. Ale jednocześnie FMCG daje możliwość szybkiego zdobywania doświadczenia – mówi Łukasz Radzikowski, specjalista ds. rynku pracy. Warto zapoznać się z możliwościami rynku FMCG. W tym sektorze, jak w mało którym, można bardzo szybko awansować, a szczebli kariery zawodowej, po których można się wspinać, nie brakuje. Warto na początek spróbować swoich sił na stażach i praktykach, które firmy z rynku FMCG cały czas organizują. To idealna okazja, by rozpocząć swoją przygodę z branżą.