Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

FMCG branża odporna na kryzys

Osoby rozglądające się na rynku zatrudnienia pewnością zauważyły mnogość ofert związanych pracą sektorze FMCG/retail. Jak działa ta branża jakie możliwości rozwoju kariery oferuje? Jakie ma perspektywy dobie pandemii szalejącej inflacji kto może znaleźć niej zatrudnienie? Przedstawiamy raport „Eurostudenta”, który odpowie na powyższe pytania pomoże Wam zapoznać się tą ciekawą perspektywiczną branżą.

FMCG Polsce

Fast Moving Consumer Goods, najprostszym ujęciu, to gałąź gospodarki, która zajmuje się zaopatrzeniem sklepów towary szybkozbywalne, najczęściej będące artykułami pierwszej potrzeby. Asortyment towarów jest bardzo szeroki począwszy od artykułów spożywczych, takich jak napoje, tym te alkoholowe, oraz wyroby tytoniowe, żywność, środki czystości, kosmetyki. uwagi na specyfikę branżę dóbr szybkozbywalnych uznaje się za tę, która jest wyjątkowo odporna na kryzys. Jak wynika raportu „Brands we shop” edycja 2022, opracowanego przez firmę Kantar, ponad 62% respondentów nie planuje rezygnować zakupów wyżej wymienionych produktów, pomimo trwającej wojny oraz trudnej sytuacji gospodarczej. Aż 87% badanych obawia się wzrostu cen, ponad 20% twierdzi, że na zakupy pierwszej potrzeby wyda tyle samo lub nawet więcej pieniędzy niż zeszłym kwartale. Równocześnie ponad 70% ankietowanych odpowiedziało, że wstrzymuje się większymi wydatkami, dokładniej planując swój budżet.

Wymieniane ograniczenia zakupach nie dotyczyły towarów pierwszej potrzeby. Pierwsze miejsce wśród wybieranych produktów do potencjalnego zakupu zajęły towary obszaru FMCG. Pomimo pandemii koronawirusa rynek spożywczy Polsce notuje dodatnią dynamikę. Jak wynika najnowszego raportu PMR pt. „Handel detaliczny artykułami spożywczymi Polsce 2020. Analiza rynku prognozy rozwoju na lata 2020–2025” tym roku jego wartość wzrośnie około 1,8%, do 295 mld zł.

Początkowo sytuacja związana pandemią negatywnie odbiła się na wydatkach Polaków. Mimo to od 2020 roku obserwujemy rozwój handlu sektorze spożywczym. Obecnie notowany jest on na poziomie ok. 2% rocznie. kolejnych latach spodziewany jest jeszcze wyższych wzrost, oscylujący granicach 3–4% rocznie, do poziomu ponad 352 mld zł 2025 r. Podobną sytuację możemy zaobserwować przypadku innych produktów FMCG. Nic więc dziwnego, że branża ta stale potrzebuje nowych pracowników.

Dla kogo zatrudnienie?

„Niemal pół miliona Polaków zatrudnionych jest branży FMCG, pracując zarówno przy produkcji dóbr, ale też ich logistyce na stanowiskach specjalistycznych – sprzedażowych, marketingowych, informatycznych czy administracyjnych” – mówi Mateusz Żydek, ekspert rynku pracy Randstad. „branży przemysłowej to najliczniejsza gałąź pod względem liczby osób zatrudnionych. Daje szerokie perspektywy dla licznych zawodowych specjalizacji, poszukując osób różnymi kompetencjami, ale też proponując pracę osobom bez doświadczenia, wspomagając ich rozwój osobowy. Ten sektor wciąż pozostaje na czele pod względem planów rekrutacyjnych. Co trzecia firma zamierza najbliższym półroczu zatrudniać nowych pracowników, co na tle całej polskiej gospodarki wciąż jest wyróżniającym się wynikiem. choć obserwujemy na rynku pracy pewne spowolnienie, to specyfika sektora, który jest najbliżej podstawowych potrzeb konsumpcyjnych klientów, sprawia, że pozostaje on gwarantem stabilności zatrudnienia” – dodaje.

Branża FMCG jest dynamicznie rozwijającym się rynkiem, który obejmuje mocno zróżnicowane sektory zatrudnienia. Wśród nich znajdziemy takie stanowiska jak: przedstawiciel handlowy, logistyk, specjalista ds. marketingu, specjalista ds. obsługi klienta czy pracownika produkcji. Kogo najczęściej poszukują pracodawcy? „Tak jak różnorodna jest cała branża FMCG, tak różnorodne jest zapotrzebowanie na specjalistów” – wyjaśnia Mateusz Żydek. „Duża część dotyczy osób poszukiwanych do pracy fabrykach czy centrach logistycznych obok pracowników produkcyjnych będą to przede wszystkim inżynierowie związani procesami technologicznymi logistyką, ale także kadra administracyjna, tym specjaliści HR czy technicy. Specyfiką tych stanowisk jest fakt, że zakłady produkcyjne ulokowane są często większej odległości od aglomeracji. przypadku takich rekrutacji jest mniejsza konkurencja wśród kandydatów, ale też nie zawsze taka lokalizacja jest atrakcyjna dla pracowników. Dlatego pracodawcy często proponować mogą wyższe stawki wynagrodzeń czy dodatkowe wsparcie, np. finansowanie dojazdów do pracy czy relokacji. Pozostałe możliwości zatrudnienia firmy branży tworzą przede wszystkim swoich centralach większych miastach. Tam na kandydatów czekają przede wszystkim miejsca pracy zespołach kadrowych HR, zespołach sprzedażowych marketingowych, finansach księgowości, administracji, działach prawnych, działach obsługi klienta czy zespołach IT. Nie dla wszystkich stanowisk warunkiem będzie specyficzny kierunek studiów. Największe znaczenie będzie to miało przede wszystkich dla stanowisk inżynieryjnych, prawnych czy informatycznych. pozostałych przypadkach wystarczy ukończenie studiów humanistycznych, np. związanych ekonomią, marketingiem, socjologią, zarządzaniem. Na stanowiskach juniorskie reguły nie jest wymagane duże doświadczenie, czasem wystarcza odbycie stażu czy praktyk firmie branży. Im wyższe stanowisko, tym częściej pojawiać się będą wymogi związane dotychczasową historią zatrudnienia. Dobry atutem jest zawsze znajomość języka obcego, dlatego że część tych firm to przedsiębiorstwa kapitałem zagranicznym. Coraz częściej też pracodawcy poszukują pracowników wysoko rozwiniętymi umiejętnościami interpersonalnymi, ponieważ poszczególne działy firmy pracują coraz ściślej, taka współpraca wymaga tworzenia płaszczyzny porozumienia” – dodaje.

Kursy, szkolenia, staże

Jeśli planujemy karierę branży FMCG, warto, już na studiach, zainwestować swój czas odpowiednie kursy oraz staże. Pozwolą nam one zdobyć pierwsze doświadczenie oraz potrzebne umiejętności czy uporządkować już posiadaną wiedzę. Na rynku znajdziemy bogatą ofertę szkoleń, sporej mierze proponowaną przez dużych pracodawców branży. Na które oferty warto zwrócić uwagę czym kierować się doborze kursu czy szkolenia?

„Przede wszystkim warto wspomnieć ogromnych możliwościach stażowych branży FMCG” – wyjaśnia Mateusz Żydek Randstad Polska. „To sektor, który był liderem naszym kraju, jeśli chodzi tworzenie programów stażowych dla studentów czy uczniów szkół technicznych. Te programy wciąż funkcjonują firmy są otwarte na takie wsparcie rozwoju kompetencji, jednocześnie mają doświadczenie takich programach, które sprawia, że stażyści faktycznie zdobywają nowe umiejętności pozyskują wiedzę specyficzną dla pracy tym sektorze. Myślę, że to najlepsza opcja, która pozwala przygotować się do pracy tej branży. Oczywiście przypadku niektórych stanowisk dobrym rozwiązaniem mogą być dodatkowe szkolenia rozwijające umiejętności obsługi konkretnych rozwiązań informatycznych stosowanych danej firmie, ale także szkolenia technik sprzedażowych – radzi.

Jak widać, branża FMCG jest świetnym wyborem dla osób planujących swoją karierę zawodową. Niewątpliwym atutem, obok stabilności, jest mnogość oraz zróżnicowanie dostępnych ofert zatrudnienia. Jeśli odpowiednio przygotujemy się do przyszłych zadań, łącząc wykształcenie dodatkowymi kursami stażami, możemy być praktycznie pewni otrzymania ciekawej propozycji pracy stabilnej, rozwojowej branży.


Student lub absolwent aplikujący do centrum GBS PepsiCo powinien przede wszystkim posiadać motywację do rozwoju obszarze, na który aplikuje. Poza znajomością języka angielskiego, pozwalającą na swobodną komunikację, bardzo ważna jest chęć nauki zdobywania nowych doświadczeń. przypadku młodszych specjalistów stażystów zawsze stawiamy na przekazywanie praktycznej wiedzy. To jest czas na naukę przez praktykę.

Klaudia Madejska
Senior TA Partner PepsiCo

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Okładka dla Eurostudent Magazyn Akademicki
8,556
Eurostudent Magazyn Akademicki

Eurostudent Magazyn Akademicki

Aktualne e-wydanie Eurostudenta dostępne na portalu dla studentów i absolwentów: www.eurostudent.pl - oferty staży i pracy, inicjatywy studenckie oraz konkursy.


Wydawca: FENIKS MEDIA GROUP