Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

FMCG. Idealne miejsce na start

FMCG to jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów rynkowych i jeden z największych pracodawców w Polsce. Na ciekawe stanowiska i pracę pełną wyzwań mogą tu liczyć studenci niemal wszystkich kierunków studiów. Czeka na nich atrakcyjne wynagrodzenie i mnóstwo benefitów pozapłacowych.

Branża FMCG znalazła się wśród 10 najbardziej atrakcyjnych pod względem zatrudnienia sektorów – wynika z polskiej edycji światowego badania Randstad Employer Brand Research 2017. Wyprzedziła takie branże jak farmaceutyczna i kosmetyczna, nowoczesnych usług dla biznesu (SSC/BPO) oraz budowlaną. FMCG przyciąga z jednej strony atrakcyjnymi benefitami, z drugiej – różnorodnymi stanowiskami.
Można tu rozwijać karierę w centrali sieci handlowych (w działach takich jak administracja, prawo i compiliance, HR, zakupów, marketingu, customer manager czy nieruchomości), w sprzedaży (praca na kasie, obsługa klientów, obsługa sklepów) czy w działach logistyki. To sprawia, że związać się z branżą mogą studenci różnych kierunków studiów.

Studiuj i pracuj

A na związanie się z branżą jest wiele okazji na każdym etapie edukacji. Studenci, którzy szukają możliwości pogodzenia pracy z nauką, znajdą ją właśnie tutaj. – Sieci handlowe chętnie zatrudniają studentów na stanowiska związane z obsługą klienta. To stanowiska posiadające walor istotny dla studentów, czyli elastyczny grafik pracy, który udaje się dostosować do planu zajęć na uczelni. Doświadczenia związane z obsługą klienta przydają się na bardzo wielu stanowiskach w późniejszej pełnoetatowej pracy zawodowej, niezależnie od branży – mówi Olga Korlak, Senior Consultant HRK Retail.

Stażuj, praktykuj

Na „wejście” do branży pozwalają też bogate programy staży i praktyk. Można je odbywać w ciągu całego roku, także na wakacjach. Co ważne, organizowane są one także w centralach firm. Szansę na rozpoczęcie ciekawej kariery mają więc HR-owcy, marketingowcy, PR-owcy, finansiści czy prawnicy. – Studenci ostatnich lat studiów wielu specjalizacji mogą brać udział w programach stażowych w centralach sieci handlowych. Wiele z największych sieci handlowych regularnie organizuje odpłatne staże dla studentów. Stażyści oceniają bardzo pozytywnie środowisko pracy w tzw. Head Office, gdzie mogą uczestniczyć w wielu ważnych projektach. Większość osób po skończeniu stażu otrzymuje propozycję pracy, którą podejmują na ostatnim roku studiów lub po ich zakończeniu – potwierdza Olga Korlak z HRK Retail.
Udział w praktykach pozwala na zdobycie cennego doświadczenia zawodowego, poznanie od podszewki kultury pracy w danej firmie i zdobycie wymarzonego stanowiska pracy. Sieci łowią w ten sposób pracowników. – Praca w sieci handlowej jeszcze w trakcie studiów może nauczyć bardzo dobrej organizacji pracy, szybkiej oceny sytuacji, elastyczności w działaniu i współpracy w zespole. To również możliwość poznania procesów biznesowych pod okiem doświadczonych menedżerów i ekspertów w swoich dziedzinach. Osoby z bardzo dobrą znajomością języków obcych przy jednoczesnym zaangażowaniu w powierzone obowiązki mają ogromne szanse na dalszy rozwój w centralach firm – potwierdza Olga Korlak, Senior Consultant HRK Retail.

Postaw na rozwój

Zdobycie wymarzonego stanowiska to dopiero pierwszy krok. Firmy przygotowują dla pracowników bardzo ciekawą ścieżkę kariery i pomagają piąć się po jej szczeblach. Firmy z branży FMCG przykładają bowiem dużą wagę do rozwoju kadr. Wolą samodzielnie wyszkolić pracownika i przygotować go do objęcia nowych stanowisk, niż pozyskiwać kogoś z zewnątrz. Pracownik, który przejdzie przez kilka stanowisk, doskonale zna bowiem strukturę danej firmy. W niektórych sieciach blisko 80 proc. obecnych menedżerów objęło stanowiska w wyniku awansów wewnętrznych. Sieci handlowe stawiają zarówno na awanse poziome, jak i pionowe.

Awansuj dzięki szkoleniom

Awanse są możliwe dzięki bogatym pakietom szkoleń, indywidualnie dopasowanym do potrzeb pracownika i działu. Każdy nowo zatrudniony pracownik może liczyć na pomoc osoby bardziej doświadczonej, która pomaga w przystosowaniu się do warunków pracy oraz ułatwia integrację ze współpracownikami. Nowo zatrudnieni przechodzą też szkolenie wdrożeniowe, które ma na celu przygotowanie ich do efektywnego wykonywania obowiązków. Na tym jednak rozwój pracowników się nie kończy. Na dalszych etapach prowadzone są także autorskie programy rozwojowe, akademie specjalistyczne oraz szereg innych szkoleń, wyjazdów na konferencje itp., które służą podnoszeniu kompetencji. Sieci wspierają też naukę języków obcych.
Branża przyciąga nie tylko programami rozwojowymi, ale i atrakcyjnymi dodatkami. W zależności od konkretnego stanowiska, pracodawcy zapewniają niezbędne narzędzia pracy (np. samochód służbowy, laptop, telefon), oferują prywatną opiekę medyczną, ubezpieczenie na życie, pakiety sportowe czy kulturalne.

Justyna Sobolak