Rok akademicki 2020/2021 zbliża się ku końcowi. Zapytaliśmy rektorów trzech uczelni, jak minął i jakie plany mają uczelnie na nowy rok akademicki.

Prof. Krzysztof Wilde
rektor Politechniki Gdańskiej
Z powszechnie znanego powodu, dobiegający właśnie końca rok akademicki był dużym wyzwaniem dla całej naszej społeczności. Zarówno nasi studenci, jak i nauczyciele akademiccy, musieli niemal w całości przestawić się na tryb nauczania zdalnego, które oprócz oczywistych zalet, ma również sporo wad.
W ostatecznym rozrachunku udało się nam przejść zwycięsko przez ten trudny czas i na przyszłość patrzymy z optymizmem. Kolejny rok akademicki powinien rozpocząć się w znanej nam sprzed pandemii tradycyjnej formie, choć potrzebne będzie do tego jak najszersze objęcie studentów i studentek polskich uczelni programem szczepień. Zachęcam więc wszystkich do aktywnego udziału w tym programie, tak żebyśmy mogli spotkać się październiku w murach uczelni i w salach wykładowych, a nie znów przed ekranami laptopów i tabletów.
W kolejnym roku akademickim planujemy jeszcze mocniej stawiać na rozwój kompetencji i poszerzanie wiedzy naszych studentów i studentek. W ofercie rekrutacyjnej PG znalazły się 34 kierunki studiów, w tym nowy kierunek praktyczny: Projektowanie i budowa jachtów na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa. Staramy się dopasowywać naszą ofertę dydaktyczną do aktualnych trendów rynku pracy, ale też do wyzwań dzisiejszego świata. Stawiamy zatem na innowacyjne technologie cyfrowe i biotechnologiczne, tworzymy ekologiczne rozwiązania dla przemysłu i polskich miast, inwestujemy również w rozwój inżynierii materiałowej. Łącznie przyjmiemy w tym roku ok. 4 tys. studentów i studentek, a ja jestem pewny, że każdy chętny do studiowania w pięknym i nowoczesnym Gdańsku znajdzie coś odpowiedniego dla siebie w ofercie naszej dynamicznie rozwijającej się uczelni.

Prof. dr hab. inż. Jerzy Lis
rektor Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie
Rok akademicki 2020/2021 naznaczony był, zresztą podobnie jak wcześniejszy, pandemią i szeregiem obostrzeń, które dotknęły także uczelnie, w tym AGH w Krakowie. Pandemia koronawirusa zmusiła nas do wielu wyrzeczeń. Musieliśmy dostosować się do nowej rzeczywistości – zdalnego nauczania, wirtualnych konferencji czy braku bezpośrednich spotkań.
To był trudny i wymagający okres, ale z perspektywy czasu widać, że wyszliśmy z niego obronną ręką. W tym czasie udało się nam działać w trybie hybrydowym i wypracować sporo sukcesów. Warto wspomnieć o kolejnym grancie ERC, który przypadł w tym roku w udziale naszemu naukowcowi z Wydziału Informatyki, Elektroniki i Telekomunikacji, panu profesorowi Piotrowi Faliszewskiemu. Przyznanie grantu z Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych jest swoistym sygnałem i dowodem na to, że w AGH realizowane są projekty na światowym poziomie.
Aktualny rok akademicki obfitował także, mimo oczywistych przeszkód, w kolejne nowatorskie przedsięwzięcia naszych kół naukowych. Aż dwukrotnie w tym roku przyznaliśmy naszym studentom dofinansowanie na realizację grantów o łącznej kwocie przekraczającej dwa miliony zł. Ponad milion pochodzi ze środków projektu „Inicjatywa Doskonałości Uczelnia Badawcza (IDUB)”, który AGH realizuje jako jedna z 10 w Polsce Uczelni Badawczych.
Rok akademicki 2021/2022 mamy nadzieję rozpocząć już w trybie stacjonarnym. Po tak długim czasie nauki online będzie to wyjątkowy czas, który, mam nadzieję, będzie nasycony wydarzeniami już w murach uczelni. Jesteśmy na bardzo dobrej drodze do tego, aby w październiku rozpocząć normlany rok akademicki. Zaszczepiliśmy już większość naszych nauczycieli akademickich, a aktualnie przystępujemy do szczepień studentów, doktorantów oraz pracowników administracyjnych.

Dr Konrad Janowski
rektor Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie
Jako społeczność Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie rozumieliśmy, że nauczanie zdalne było teraz koniecznością, jednakże taka forma kształcenia jest wielką szansą dla nas i całej wspólnoty akademickiej. Wielu studentom nauczanie zdalne pomaga w pogodzeniu życia studenckiego, rodzinnego i zawodowego.
Przez ostatni rok doskonaliliśmy nasze umiejętności i technologie, które wykorzystujemy przy kształceniu zdalnym. Nasi studenci są bardzo zadowoleni z wysokiej jakości kształcenia w takiej formie. Mijający rok wykorzystaliśmy na przygotowanie uczelni do wyjścia z pandemii i do zaoferowania naszym kandydatom nowych rozwiązań. Chcemy zaproponować nowe atrakcyjne kierunki studiów oraz uelastycznić metody kształcenia. Planujemy od nowego roku akademickiego otworzyć kierunki takie jak: dietetyka, filologia angielska, filologia germańska, zielarstwo i terapie naturalne, italianistyka, kosmetologia.
Podpisaliśmy wiele nowych porozumień z pracodawcami, którzy umożliwiają odbycie studentom satysfakcjonujących staży i praktyk. Wykorzystaliśmy czas na przeszkolenie naszych wykładowców z tematów różnić międzykulturowych, działań prorównościowych oraz nowoczesnych metod i technik nauczania. Nasi pracownicy istotnie zwiększyli liczbę prac naukowych. Każdy z przytoczonych aspektów wpływa na rozwój i poprawę jakości kształcenia w Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie.
W przyszłości chcemy w jeszcze większym stopniu dostosować metody kształcenia na uczelni do potrzeb naszych studentów. Zależy nam na tym, aby umożliwić studentom godzenie studiowania z innymi zobowiązaniami. W przyszłości będziemy wprowadzać do programów studiów elementy, które pobudzają kreatywność i stymulują umiejętności studentów. Chcemy również zadbać o oddziaływanie prospołeczne na otoczenie uczelni.
Z powszechnie znanego powodu, dobiegający właśnie końca rok akademicki był dużym wyzwaniem dla całej naszej społeczności. Zarówno nasi studenci, jak i nauczyciele akademiccy, musieli niemal w całości przestawić się na tryb nauczania zdalnego.