Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Idealny pracodawca w logistyce

Pracodawca idealny gwarantuje pracownikowi wszechstronny rozwój i jasno wytyczoną ścieżkę kariery, którą pomaga skutecznie realizować poprzez szkolenia, dofinansowanie nauki języków obcych, mentoring i coaching. Idealny pracodawca wie, że na sukces firmy składają się pracownicy i potrafi o nich zadbać. Jak znaleźć idealnego pracodawcę w branży TSL (Transport Spedycja Logistyka)?

Logistyka to branża, która ciągle się rozwija, globalna wymiana towarów wzrasta z każdym rokiem. Ze względu na to rośnie także zapotrzebowanie na szybki, efektywny i niezawodny transport towarów. Stały rozwój branży gwarantuje bezpieczną przyszłość, jeśli chodzi o zatrudnienie, i ciekawe wyzwania zawodowe.
Rekruterzy od lat zwracają uwagę, aby przy poszukiwaniu nowego miejsca pracy zawsze zaczynać od zapoznania się z informacjami o pracodawcy. Jest to ważne z kilku względów. Po pierwsze jest to istotne z punktu widzenia samej rozmowy kwalifikacyjnej – często rekruter zadaje pytania o powód złożenia aplikacji do danej firmy i bada stan naszej wiedzy na jej temat. Jednak drugi powód jest jeszcze bardziej decydujący – uzyskane wcześniej informacje o potencjalnym pracodawcy pomogą nam podjąć właściwą decyzję co do wyboru miejsca pracy i stanowiska.

Filozofia firmy

Jednym z istotnych aspektów, z jakimi powinniśmy się zapoznać, zanim zdecydujemy się na wybór potencjalnego pracodawcy, jest filozofia jego firmy. Pomoże nam to odpowiedzieć sobie na pytanie, czy odnajdziemy się w danej organizacji. Firmy z branży logistycznej zazwyczaj stawiają na wysoką odpowiedzialność własną pracowników, których obdarza się dużym zaufaniem. Równie istotny w wielu firmach z branży logistycznej jest CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu.

Zacznij od strony karierowej

Poszukiwania idealnego pracodawcy rekruterzy radzą zacząć od strony internetowej danej firmy. Daria Seklecka, Senior Recruitment Consultant w Randstad Polska, radzi, by w pierwszej kolejności zajrzeć właśnie tam. – Jeśli w takiej zakładce jasno opisane są ścieżki rozwoju w firmie, to już pierwszy sygnał, że dany pracodawca przykłada do tego wagę. Warto także sprawdzić, czy ogłoszenie na dane stanowisko pojawiało się w ostatnim czasie w serwisach z ofertami, a być może pojawia się tam regularnie. To również ważna informacja o perspektywach proponowanych przez pracodawcę – radzi.

Stawiaj na rozwój

Czego szukać, przeglądając strony pracodawców? Przede wszystkim informacji o możliwościach rozwoju: dofinansowaniu edukacji, nauki języków obcych, programach coachingowych, mentoringu, szkoleniach. Wielu firm z branży logistycznej już na samym początku oferuje wstępne programy szkoleniowe, które pomagają wdrożyć się nowym pracownikom. Seminaria i warsztaty prowadzone przez doświadczonych specjalistów umożliwiają zdobycie dodatkowej wiedzy z zakresu marketingu, sprzedaży czy zarządzania. Ze względu na międzynarodowy charakter branży wiele firm decyduje się również na prowadzenie szkoleń językowych.

Nagrody i bonusy

Kwestią, która interesuje każdego pracownika jest system bonusów i wynagrodzeń, dlatego zanim będziemy aplikować na określone stanowisko, warto sprawdzić, jak ono funkcjonuje u naszego potencjalnego pracodawcy. W branży logistycznej zazwyczaj można liczyć na atrakcyjny system premiowy. Pracodawcy doceniają zaangażowanie poprzez przyznawanie specjalnych nagród dla najlepszych pracowników z każdego działu, dodatki obiadowe, restauracje i puby dla pracowników, punkty prywatnej opieki nad dziećmi, turnieje sportowe czy inne imprezy organizowane dla pracowników.

Nie bój się pytać

Źródłem wiedzy o pracodawcach może być także rozmowa kwalifikacyjna. To czas nie tylko na pytania przedstawiciela firmy, ale także na pytania kandydata. – O oferowanej ścieżce kariery dużo powiedzieć może nam odpowiedź na pytanie o to, dlaczego firma prowadzi rekrutację na dane stanowisko. Jeśli to wynik awansu dotychczasowego pracownika lub jego decyzji o rozwoju w innym dziale u pracodawcy, widzimy wówczas od razu opcje rozwoju, które mogą stać się także naszym udziałem. Warto także dopytać o strukturę działu i sprawdzić w ten sposób, czy pozwala ona na awans w przyszłości. W czasie rozmowy kwalifikacyjnej można również zapytać o to, jakie szkolenia firma oferuje swoim pracownikom, jakie cele stawia na danym stanowisku i czy są one powiązane z dalszą ścieżką kariery – mówi Daria Seklecka z Randstad Polska.

Dobrą okazją do bliższego poznania potencjalnego pracodawcy jest także udział w targach. Podczas takich wydarzeń możesz w luźniejszej niż podczas rozmowy kwalifikacyjnej atmosferze porozmawiać z przedstawicielami firmy, poznać ich wymagania i sprawdzić, czy je spełniasz. Taka informacja zwrotna może być bardzo przydatna, ponieważ może wskazać, jakie umiejętności należy rozwinąć, by w przyszłości móc aplikować na wymarzone stanowisko.

Na wybór odpowiedniego pracodawcy nie warto żałować czasu. Decyzja może zaważyć o naszej przyszłości – przyspieszyć bądź spowolnić karierę. W logistyce ma to szczególne znaczenie. Im efektywniej i szybciej będziemy się rozwijać, tym lepsze perspektywy uda nam się wypracować.

Justyna Sobolak