Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Inżynierowie i inżynierki nowej generacji w branży motoryzacyjnej

Co młodzi inżynierowie cenią najbardziej: elastyczny czas pracy czy szkolenia i ciągły rozwój? A może priorytetem jest praca przy innowacyjnych, ważnych społecznie technologiach? Jak profesjonaliści w dziedzinie inżynierii i IT widzą swoje szanse na rynku zatrudnienia?

I który benefit oferowany przez potencjalnego pracodawcę najszybciej przechyli szalę na jego korzyść, gdy będzie on konkurował o dobrego pracownika na wymagającym rynku motoryzacyjnym, gdzie zapotrzebowanie na wyspecjalizowaną kadrę inżynierską jest obecnie wielokrotnie większe niż dostępność specjalistów?

Te pytania musi zadawać sobie każda firma, która chce być liderem i wyznaczać trendy. Znajomość oczekiwań potencjalnych kandydatów oraz ich wartości i aspiracje, jakimi się kierują przy szukaniu zawodowych wyzwań, to klucz do skutecznej rekrutacji.

Co łączy inżynierów i świeżutkie bułeczki?

Sektor automotive to dla wielu inżynierek i inżynierów bardzo atrakcyjne środowisko pracy. Dlaczego? Nie tylko dynamicznie się rozwija, ale z uwagi na oczekiwania konsumentów generuje również ciągłe zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania i nowe technologie. Miejsce dla siebie znajdą tu różni specjaliści ceniący sobie kreatywność, nieszablonowość w działaniu i przestrzeń do testowania różnych pomysłów.

Rynek pracy technologicznej jest przy tym bardzo chłonny, o czym wspomina Jowita Michalska, współzałożycielka i CEO Digital Univercity: „Lista zawodów, których brakuje, jest długa: eksperci od analityki danych (data analytics, data scientists), project managerowie technologiczni, eksperci od transformacji cyfrowej (digital transformation experts), eksperci od cyberbezpieczeństwa, a także przedstawiciele zawodów, które pośredniczą pomiędzy ludźmi od technologii a biznesem”.

To wszystko sprawia, że inżynierki i inżynierowie mają wysokie poczucie bezpieczeństwa związane z obszarem zawodowym. Czują, że łatwo im zmienić pracę, a oferty dla tej grupy zawodowej postrzegane są jako atrakcyjniejsze. Rynek pracy nie dopuszcza do tego, by – używając piekarniczej analogii – inżynierowie czerstwieli. Ciągle schodzą jak świeże bułeczki.

Doskonale wie o tym Grupa ZF – globalny lider w rozwoju technologii w branży motoryzacyjnej, który obecnie zatrudnia niemal 24 tys. inżynierów i programistów w 31 krajach na całym świecie. Na jej zlecenie w czerwcu 2022 r. wśród inżynierek i inżynierów zatrudnionych w oddziałach firmy w Polsce i Czechach przeprowadzono badanie opinii, które miało na celu sprawdzenie, jakie wartości i potrzeby zawodowe są ważne dla badanych oraz co sądzą oni na temat branży motoryzacyjnej i perspektyw jej rozwoju.

Kluczowe pytania i odpowiedzi

Wyniki uzyskane dzięki badaniu stały się punktem wyjścia do stworzenia raportu „Inżynierowie i inżynierki w branży motoryzacyjnej”. Jego lektura pozwala się zapoznać z trzema głównymi grupami zagadnień:

  • młoda generacja inżynierów na rynku pracy: jakimi wartościami się kierują, jakie są ich potrzeby i aspiracje;
  • co inspiruje i napędza młodych inżynierów – jak widzą rozwój technologii i branży motoryzacyjnej;
  • kobiety w branży inżynieryjnej – jakie wyzwania stoją przed nimi, czy inżynierki wspierają się wzajemnie;

Integralną częścią merytorycznej strony raportu są komentarze ekspertów z dziedziny zarządzania zasobami ludzkimi oraz rynku technologii.

 


Pobierz bezpłatnie pełną treść raportu: https://press.zf.com/press/pl/media/media_47168.html


Inwestowanie w siebie i life-long learning

Profesjonalizacja procesów, niszowe rozwiązania i preferencje końcowych konsumentów sprawiają, że na rynku inżynieryjnym cenieni są specjaliści w wąskich dziedzinach lub ci, którzy stawiają na stałe zwiększanie swoich kompetencji. Zdaniem badanych przez ZF respondentów, rozwój i podnoszenie kwalifikacji to coś, co nadaje sens pracy i motywuje, szczególnie osoby o najkrótszym stażu w tym zawodzie.

Młodzi inżynierowie i inżynierki nowej generacji chcą realizować własny potencjał i potrzebę wywierania wpływu na świat. Jeden z badanych podkreśla: „Ważna jest dla mnie możliwość spełniania swoich ambicji. (…) motorem napędowym jest [dla mnie] nieustające rozwijanie się w kompetencjach twardych i miękkich. Dla osób żądnych wiedzy każda kolejna godzina spędzona na nauce, przygotowaniach, odkrywaniu nowych rozwiązań to dobrze spędzony czas. (…) umożliwienie i zachęcanie do rozwoju wpływa na zwiększone poczucie satysfakcji oraz spełnienia zawodowego”.

Realny wpływ

Z raportu przygotowanego przez Grupę ZF wynika, że najmłodsza generacja inżynierów ma duże ambicje i wyraźną potrzebę wpływania na zmianę funkcjonowania ludzi i jakość ich życia. Chcą to robić poprzez działania zarówno w skali mikro (produkty, technologie), jak i w skali makro. Rozwój kompetencji inżynierskich przekłada się na ich uczestniczenie w coraz trudniejszych projektach, kreowanie innowacji oraz tworzenie nowych standardów w technologiach. Inżynierowie chcą mieć realne poczucie, że zmieniają świat i takiej możliwości szukają u swoich pracodawców.

„Dążę do tego, aby każdego dnia nauczyć się czegoś nowego i dołożyć swoją cegiełkę do rozwoju technologii, która miejmy nadzieję pozwoli z czasem zapomnieć o takich problemach jak zanieczyszczenie i degradacja środowiska, ograniczony dostęp do edukacji czy opieki medycznej, jak i również zmniejszy pogłębiające się obecnie nierówności społeczne” – dzieli się swoimi aspiracjami jeden z respondentów uczestniczących w badaniu.

Czas jako najważniejszy benefit pracowniczy

Generacja Z, z której rekrutują się dziś pracownicy, stawia pracodawcom inne wymagania niż poprzednie pokolenia. Możliwość pracy zdalnej jest dzisiaj jednym z głównych priorytetów dla inżynierów, którzy czują się digital nomadami, chcą mieć elastyczny czas pracy i mieć poczucie wolności. Rafał Cymbalista, L&D Manager Deloitte, ujmuje to słowami: „Globalna wioska zmieniła się w wirtualną wioskę, możemy pracować zewsząd, żyć i zarabiać. Wiele organizacji pozbyło się całkowicie lub w dużej mierze powierzchni biurowej, co sprawia, że zmienia się schemat biznesu”.

Widać to też w odpowiedziach uczestników badania – cenią oni sobie możliwość pracy zdalnej, minutowe rozliczanie czasu pracy i czy dodatkowy dzień wolny, jaki firma oferuje swoim pracownikom.

Natasza Swacha, HR Manager Centrum Inżynieryjnego ZF w Bielsku-Białej, zapewnia, że to ich firmowa codzienność: „Od dobrych 5–6 lat dajemy możliwość elastycznej pracy (…) nasi pracownicy sami decydują, o której zaczynają pracę i czy będą pracować zdalnie z home office’a, czy z biura. Komunikat ze strony kandydatów i pracowników jest jasny: chcę pracować, chcę się rozwijać, ale nie chcę być ograniczony sztywnymi godzinami pracy, chcę mieć swobodę decydowania, jak moje życie prywatne przeplata się z zawodowym”.

Podobnie widzi to Šárka Valentová, HR Manager ZF w Czechach: „Młodzi pracownicy, studenci, mają teraz zupełnie inne potrzeby. Przede wszystkim chcą mieć równowagę między życiem a pracą, chcą wiedzieć, przy jakich projektach będą pracować i na jakim sprzęcie. Chcą brać udział w projektach, które są ciekawe i rozwijające”.

 

Jakie inne czynniki zawodowe – poza elastycznym czasem pracy, szkoleniami i zaangażowaniem w rozwój innowacyjnych, ważnych społecznie technologii – są cenione przez najmłodszą generację inżynierek i inżynierów? Odpowiedzi znajdziesz w raporcie „Inżynierowie i inżynierki w branży motoryzacyjnej”.

 


Poznaj Grupę ZF!

ZF jest globalnym koncernem technologicznym, który dostarcza rozwiązania dla samochodów osobowych i komercyjnych oraz przemysłu, wspierając rozwój mobilności nowej generacji. Rozwiązania ZF obrazuje hasło: see. think. act, ponieważ umożliwiają one pojazdom widzenie, myślenie i działanie. Firma oferuje kompleksowe produkty i oprogramowanie dla producentów pojazdów i dostawców usług transportowych w pięciu obszarach technologicznych: sterowanie ruchem pojazdów, zintegrowane bezpieczeństwo, zautomatyzowana jazda, elektromobilność oraz digitalizacja i software.

W Polsce Grupa ZF działa w 7 lokalizacjach: Bielsku-Białej, Czechowicach-Dziedzicach, Częstochowie, Gliwicach, Łodzi, Warszawie i Wrocławiu. Zatrudnia specjalistów w centrach inżynieryjnych R&D oraz w działach technologia produkcji, IT, finanse, logistyka i zakupy, HR czy ZF Aftermarket, który oferuje szeroką gamę produktów do układów napędowych, kierowniczych i podwozi.

Chcesz rozwijać się w jednym z tych obszarów pod okiem jednego z wiodących dostawców technologii dla motoryzacji na świecie? Śledź aktualne informacje o rekrutacjach na stronie: www.zf.com/pl oraz www.zf.com.