2/3 klientów największych firm z sektora IT stanowią podmioty, które operują w branży finansowej, tj. świadczą usługi bankowe, ubezpieczeniowe, inwestycyjne, wynika z raportu Association of Business Service Leaders (ABSL) „Rynek usług IT w Polsce”, przeprowadzonego w 2015 roku. To tylko jeden z powodów, dla których warto związać swoją karierę zawodową z sektorem bankowości.
Usługi Information and Communication Technologies (ICT) świadczone dla sektora bankowego stanowią coraz większy udział w łącznej puli usług z zakresu nowoczesnych technologii teleinformatycznych. Jak zauważa Artur Ragan z Work Express trudno znaleźć branżę w większym stopniu uzależnioną od specjalistów IT. – Dla bankowości wdrażanie kolejnych rozwiązań informatycznych jest równoznaczne z rozwojem. Dlatego z pewnością studiujący kierunki informatyczne, będą kuszeni wizjami szybkich karier przez banki i instytucje finansowe. Pierwsze systemy rejestrujące transakcje powstały właśnie dla instytucji finansowych i to w tej sferze gospodarki znajduje się największy „poligon doświadczalny” tego sektora – zauważa. Dlatego sektor bankowy i sektor usług finansowych to jedne z najlepiej i najszybciej rozwijających się obszarów gospodarki naszego kraju. Zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu ICT i nowych technologii w tych branżach jest wysokie i tendencja ta będzie się utrzymywać, prognozuje Karolina Giza, ekspert rynku pracy Antal. – Są to zarazem obszary, w których tworzone rozwiązania informatyczne muszą charakteryzować się dokładnością i wysoką jakością kodu. Chodzi przecież o finanse, więc nie może tu być mowy o niedoróbkach i aplikacjach, które nie działają do końca poprawnie – podkreśla.
Wymagania
Między innymi dlatego wszyscy rozważający karierę informatyczną w branży bankowej muszą posiadać gruntowną wiedzę specjalistyczną (preferencyjnie ukończony kierunek z zakresu ICT). – Dopiero na stanowiskach wymagających kompetencji finansowych wymagane są kierunki ekonomiczne: finanse i bankowość, zarządzanie finansami itp. Często – poza kompetencjami IT – wystarcza dowolna uczelnia i kierunek obejmujący matematykę, rachunkowość, mikro- i makroekonomię, statystykę, informatykę oraz język angielski – zauważa Artur Ragan z Work Express. Każda instytucja bankowa czy finansowa posiada wymagania dodatkowe i pracuje na innych systemach, dlatego większość nowoczesnych firm oferuje nowo zatrudnionym specjalistyczne szkolenia wdrażające. W związku z tym, że w Polsce funkcjonuje wiele centrów usług wspólnych świadczących usługi IT na rzecz podmiotów funkcjonujących na całym świecie, w przypadku rekrutacji do tych miejsc istotna jest znajomość języków obcych. Przyda się ona w każdym innym miejscu pracy: – Bez względu na to, czy chcemy pracować w banku polskim, czy zagranicznym, ważna jest bardzo dobra znajomość języka angielskiego. Banki poszukując specjalistów, decydują się na zatrudnianie profesjonalistów z całego świata, tworząc w ten sposób międzynarodowe zespoły – podkreśla Karolina Giza.
Szansa na rozwój
Banki dają spore możliwości rozwoju nie tylko osobom z doświadczeniem zawodowym. Większość tego typu instytucji stawia przede wszystkim na młodych, tworząc dla nich programy stażowe, najlepszym, oferując możliwość stałej pracy po zakończeniu programu. Dzięki temu osoby zaczynające swoją przygodę z IT, mogą się szybko odnaleźć w świecie bankowym i zrozumieć, jaka jest rola i udział ich pracy w szerszej perspektywie. Wbrew pozorom, praca w banku niesie ze sobą wiele wyzwań, związane jest to z szybkim postępem w obszarze bankowości internetowej i mobilnej. – Stereotyp banku jako miejsca, w którym procedury tworzenia rozwiązań są skostniałe i mało nowoczesne nie jest już dzisiaj aktualny. Owszem, ścieżka, jaką musi przejść aplikacja bankowa jest rygorystyczna i ściśle określona, ale nie przeszkadza to temu, aby była stworzona w oparciu o najnowsze trendy i technologie. Banki prześcigają się w tworzeniu produktów, które będą wychodziły naprzeciwmobilnemu użytkownikowi – podkreśla Karolina Giza.
Szansa na sukces
Stałe dążenie do optymalizacji usług w branży bankowej sprawia, że coraz większa liczba świadczonych procesów jest automatyzowana, a wiele oferowanych usług obsługiwanych jest przez algorytmy. Dlatego każda osoba myśląca o karierze w tym sektorze musi śledzić trendy technologiczne. – Banki mają całe sztaby ludzi odpowiedzialnych za wymyślanie nowych produktów i udogodnień. Za tymi ludźmi stoją developerzy i analitycy, których zadaniem jest tworzenie tych rozwiązań. Aplikacje mobilne i usługi w chmurze to tylko najbardziej znane przykłady obecnych trendów. Bycie czujnym i prognozowanie, jaka technologia będzie popularna w ciągu najbliższych miesięcy i lat nie wystarczy, by osiągnąć sukces – wyjaśnia Karolina Giza. Co zatem możemy zrobić we własnym zakresie? Na pewno jeszcze w czasie studiów skorzystać z jednego z programów oferowanych przez instytucje bankowe studentom i absolwentom.
Co zyskujemy?
Udział w programach stażowych i talentowych to szansa pracy nad międzynarodowymi projektami, możliwość codziennego zwiększania swojej wiedzy, dzięki pracy ze specjalistami i ekspertami, a także podnoszenia kwalifikacji, dzięki możliwości zdobywania certyfikatów IT wiodących technologii informatycznych. By przyciągnąć zdolnych informatyków, banki oferują benefity pozapłacowe. Jak czytamy we wspominanym na wstępie raporcie autorstwa ABSL, geograficzne położenie Polski, możliwość pracy z Azją, jak i z Ameryką Północną i Południową w trakcie tego samego dnia biznesowego, znakomity balans pomiędzy kosztami i jakością usług świadczonych przez naszą wykwalifikowaną kadrę pracowników – wszystko to w kontekście sektora IT predestynuje Polskę do bycia Doliną Krzemową Europy. Oczekując na ten moment, warto zainwestować we własną przyszłość i już teraz zdobyć pierwsze zawodowe szlify w branży bankowej, która dla specjalistów IT niesie współcześnie szczególnie wiele ciekawych wyzwań.