Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Jak pokierować swoją karierą w FMCG?

Branża FMCG w ostatnich latach przechodzi metamorfozę. Rozszerzający się rynek e-commerce wpływa na zachowania klientów, a więc i na charakter samego sektora. Konsumenci przenoszą zakupy do internetu – jak wynika z raportu Nielsena „Future Opportunities in FMCG e-commerce”, sprzedaż online produktów FMCG rośnie czterokrotnie szybciej niż sprzedaż offline. Wprowadzanie nowych technologii w świat FMCG oraz dynamiczny rozwój branży sprawiają, że sektor ten staje się atrakcyjnym miejscem zatrudnienia dla ekspertów wielu specjalizacji. Jak pokierować swoją karierą w coraz bardziej innowacyjnej branży FMCG?

Przyczyn prognozowanego wzrostu sprzedaży online eksperci dopatrują się w zmianie stylu życia konsumentów – dynamiczne środowisko pracy, daleko idąca urbanizacja, a także rosnąca popularność trendu convenience sprawiają, że coraz częściej zakupy przenosimy do internetu. Szeroki wybór na wyciągnięcie ręki, wygodna dostawa, szybka płatność – wszystko bez kolejek i konieczności wychodzenia z domu. Jak wynika z raportu Nielsena, analizującego czynniki wzrostu handlu elektronicznego na 34 rynkach, do 2020 r. całkowita globalna sprzedaż wyniesie nawet 400 mld USD. Tak dynamicznie rozwijający się rynek będzie potrzebował wielu specjalistów. Jak pokierować swoją karierą w branży FMCG?

Wszechstronność w cenie

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez KPMG, według 90% przedstawicieli kadry zarządzającej w branży FMCG tempo zmian rynkowych będzie tylko rosło. W związku z dynamicznymi przemianami tej gałęzi gospodarki, pracodawcy z tego sektora coraz bardziej, oprócz koniecznych na danym stanowisku kompetencji twardych (np. z zakresu sprzedaży, marketingu czy IT), biorą pod uwagę umiejętności miękkie potencjalnego kandydata. Zdolność przystosowywania się do zmian, chęć rozwoju, dobrego poznania obszarów biznesowych firmy – wszechstronność jest tym, czego pracodawcy poszukują u przyszłych pracowników. Jak zdobyć potrzebne doświadczenie?

FMCG dla studenta

Studiujesz i obawiasz się, że po zakończeniu nauki zabraknie ci doświadczenia, aby zdobyć wymarzoną pracę w branży FMCG? Z pomocą przychodzą tu programy praktyk i staży – w pełnym wymiarze godzin, na część etatu, wakacyjne. Opcji jest naprawdę wiele i każdy może znaleźć ofertę dopasowaną do jego potrzeb, możliwości i oczekiwań. Wiele firm z tego sektora nie kończy swojej działalności, mającej na celu wdrożenie studenta czy absolwenta w strukturę organizacji i zapoznanie go z charakterystyką branży. Inne prowadzone przez nie inicjatywy to programy ambasadorskie, akademie biznesu, warsztaty dla studentów czy spotkania z ekspertami. Branża FMCG to sektor bardzo otwarty na studentów, większość największych firm na rynku daje szansę młodym ludziom na zdobycie pierwszego doświadczenia zawodowego w ramach praktyk lub stażu.

 

Od czego zacząć?

Dobrym punktem wyjścia jest zapoznanie się ze stronami karierowymi firm z branży FMCG, które mają siedziby lub oddziały w twojej okolicy. Sprawdź, czy dany podmiot prowadzi programy praktyk lub staży dla studentów, dowiedz się, do jakich działów mógłbyś aplikować. Zanim podejmiesz decyzję o aplikacji do danej firmy, warto zapoznać się także z jej wizją, działalnością społeczną, oferowanymi benefitami czy sposobami wcielania w życie idei work-life balance. Jak pokazuje najnowszy raport przygotowany przez firmę Antal „Cztery osobowości – jeden rynek pracy”, dla współczesnego pracownika istotną kwestią jest to, czy pracodawca wprowadza benefity czy inne udogodnienia wspierające zdrowy styl życia. Konsultacje z dietetykiem, świeże owoce w pracy czy karty lunchowe – takie inicjatywy docenia 76% badanych. Jeszcze więcej respondentów podkreśla rolę dobrej atmosfery – aż 97% deklaruje, że jest to dla nich istotny aspekt przy dokonywaniu decyzji o podjęciu pracy w danej firmie czy przedłużeniu współpracy. Na kolejnych miejscach w raporcie firmy Antal uplasowały się wysokość wynagrodzenia, oferta benefitów, możliwość rozwoju, wartości społeczne (działalność firmy na rzecz lokalnych społeczności, prowadzenie wolontariatu pracowniczego), zgodność z zainteresowaniami, możliwość rozwoju i uczenia się. Te wszystkie czynniki powinieneś wziąć pod uwagę, podejmując decyzję dotyczącą podjęcia praktyk lub stażu.

 

Praktyki i staże na start

Firmy z branży FMCG kierują do studentów bardzo szeroką ofertę praktyk i staży. Pracodawcy z tego sektora doceniają potencjał młodych ludzi, poprzez programy rozwojowe dążą do rozwijania swoich przyszłych kadr. Studenci pod okiem doświadczonych ekspertów zdobywają pierwsze doświadczenie zawodowe, poznają know-how firmy i poprzez realizację powierzonych im zadań mogą przekonać się, czy odnajdują się w branży FMCG. Takie programy to także szkolenia, kursy językowe czy warsztaty z ekspertami z danej dziedziny. Oferta obszarów, do których może dołączyć student w ramach praktyk czy stażu, jest bardzo szeroka. Branża FMCG to nie tylko sprzedaż, marketing i obsługa klienta. Możliwości jest wiele więcej – to także działy takie jak: public relations, zakupy, jakość, księgowość, administracja, finanse, logistyka, sprzedaż, IT, badania i rozwój czy HR. Najlepsi praktykanci i stażyści często otrzymują po zakończeniu programu ofertę przedłużenia współpracy. Jeśli firma w tym momencie nie dysponuje wolnym wakatem w danym obszarze, student trafia do „bazy rekrutacyjnej”, a dział HR skontaktuje się z nim, gdy firma będzie poszukiwać osoby na odpowiadające jego kompetencjom stanowisko. Część firm z branży FMCG kieruje swoją ofertę bezpośrednio do osób, które ukończyły studia, poprzez programy dedykowane absolwentom. Udział w nich daje realną szansę na stałe zatrudnienie i późniejszy awans, ale przede wszystkim okazję zapoznania się ze wszystkimi obszarami działania firmy poprzez podejmowanie różnorodnych, ciekawych zadań.

Mentor, coach, motywator – profesjonalna opieka

Gdy podejmujemy praktyki lub staże, zależy nam na poszerzeniu wiedzy i zdobyciu cennego doświadczenia. Stajemy się członkiem zespołu i jesteśmy odpowiedzialni za powierzone nam projekty. Jest to możliwe dzięki osobom, które dbają o nasz rozwój – opiekunom praktyk lub staży. Taka osoba spełnia wiele ważnych ról. Jedną z nich jest uświadomienie celu i sensu praktyk, wdrożenie praktykanta czy stażysty w kulturę organizacyjną firmy. Opiekun razem ze swoim podopiecznym opracowuje program stażowy, biorąc pod uwagę długość jego trwania, kompetencje i zainteresowania uczestnika. Wdrożenie nas w obowiązki, wyznaczenie celów i zadań – to zaledwie część tego, co leży w gestii opiekuna. Jest on kimś więcej – to raczej nasz mentor, coach, przewodnik, który mobilizuje, motywuje i wskazuje kierunki naszych działań, a także pomaga w trudnych sytuacjach. Spełnia jeszcze jedną bardzo ważną funkcję: to on nas ocenia i ma wpływ na przykład na to, czy po stażu zostaniemy w firmie jako pracownicy. Opiekun także pomaga swojemu podopiecznemu w przygotowaniu go do pracy zawodowej – czy to w tej firmie, w której odbywa praktyki, czy też w innej w danej branży, tak aby mógł on dobrze funkcjonować na rynku pracy. Aby praktyki czy staż przebiegały efektywnie, konieczny jest dobry kontakt między opiekunem, a stażystą. Powinniśmy być otwarci na sugestie i słowa krytyki – jesteśmy przecież mniej doświadczeni i pracujemy po to, aby się uczyć i zdobywać doświadczenie. Różnorodność zadań, jakie ma opiekun wobec praktykanta, pokazuje, jak ogromną rolę odgrywa on podczas naszych praktyk. Dlatego tak ważna jest nasza dobra współpraca z takim opiekunem. Jeżeli zatem nie zostanie nam wyznaczony – poprośmy pracodawcę o niego.

Programy ambasadorskie

Innym sposobem na nabranie doświadczenia w branży FMCG jest wzięcie udziału w programie ambasadorskim. Firmy z tego sektora szukają studentów, którzy są aktywni w mediach społecznościowych, są w centrum życia swojej uczelni, cechuje ich kreatywność, otwartość i komunikatywność. Jakie stawia się przed nimi zadania? Współpracują z firmą przy promocji na swojej uczelni, biorą udział w organizacji eventów dla studentów, promują markę na swoich kanałach w social media. Co zyskuje ambasador? Poznaje firmę od środka, zdobywa umiejętności potrzebne w życiu zawodowym, takie jak praca zespołowa, planowanie i dobra organizacja czy skuteczna i efektywna komunikacja. Jest to forma nabierania doświadczenia zawodowego, którą stosunkowo łatwo pogodzić z obowiązkami na uczelni – o wszystkich aktywnościach ambasadorów informuje się z dużym wyprzedzeniem. To także szansa na skrócenie procesu rekrutacji do programów praktyk i staży czy też pełnoetatowej pracy.

 

Postaw na rozwój

Rozwój na poszczególnych szczeblach kariery wymaga ciągłego rozwoju i nabywania nowych kompetencji. Aby wiedzieć, jakie umiejętności powinniśmy doskonalić, potrzebujemy informacji zwrotnej od przełożonych i współpracowników. W tym celu firmy z branży FMCG decydują się na stosowanie wewnętrznego systemu ocen okresowych – dowiemy się, nad czym powinniśmy jeszcze popracować. To pozwala również ułożyć indywidualny plan szkoleń i kursów. Pracodawcy z branży FMCG inwestują w kadry, organizując różnego rodzaju programy rozwojowe dla swoich pracowników, dostosowane do działu, w którym pracuje dana osoba i miejsca, w którym widzi się w przyszłości w strukturze firmy. Częstą praktyką są kompleksowe programy rozwojowe, podczas których wybrane osoby chcące zostać managerami czy ekspertami, otrzymują pełne wsparcie szkoleniowe i coachingowe, które ma je przygotować do pełnienia nowej roli zawodowej.
FMCG to branża oferująca wieloaspektowy rozwój w różnorodnych działach. Pracodawcy w tym sektorze kierują szeroką ofertę programów praktyk i staży dla studentów i absolwentów. Warto wziąć w nich udział i postawić pierwszy krok do kariery w FMCG.

Autor: Pola Szczepańska