Bez względu na to, czy rekrutacja odbywa się w sposób tradycyjny, czy została przeniesiona do kanałów online, pierwszym jej etapem jest przygotowanie dokumentów aplikacyjnych. Podstawą jest tutaj CV – co należy w nim zawrzeć, aby wyróżnić się na tle innych kandydatów i przekonać do siebie rekruterów?
Rekruterzy oceniają CV przede wszystkim pod kątem oczekiwań stawianych kandydatom na dane stanowisko, dlatego warto pamiętać o tym, aby personalizować ten dokument każdorazowo pod konkretną ofertę. W zależności od tego, jakie kompetencje są najbardziej istotne dla danego pracodawcy, inaczej może wyglądać ich prezentacja w CV – przykładowo w niektórych ogłoszeniach dużą uwagę przykłada się do kompetencji miękkich, w innych o wiele bardziej istotne są umiejętności techniczne. Na co szczególnie należy zwrócić uwagę, pisząc CV?
Uporządkuj informacje
Jeśli chcemy, aby nasze CV było jak najbardziej profesjonalne, powinniśmy przestrzegać pewnym ścisłych reguł. Niezwykle ważna jest poprawność pod względem ortograficznym, interpunkcyjnym i stylistycznym – błędy w tym zakresie mogą przekreślić nasze szanse, nawet jeśli spełniamy wymagania na dane stanowisko, ponieważ wskazują na brak dokładności i sumienności. CV powinno być także spójne, zwięzłe i przejrzyste, dlatego warto również zadbać o estetykę – nie nadużywajmy z zbyt wielu krojów fontów, wyróżnień czy kolorów. Jeśli decydujemy się na zamieszczenie zdjęcia, wybierzmy takie, na którym wyglądamy schludnie i profesjonalnie, najlepiej sprawdzą się tu zdjęcia dokumentowe wykonywane przez fotografa.
W CV bardzo istotne jest odpowiednia selekcja informacji i ich uporządkowanie. Ważne jest przedstawienie swojego doświadczenia zawodowego, jednak warto pamiętać o tym, że nie wszystkie jego etapy będą interesowały potencjalnego pracodawcę – jeśli aplikujemy na stanowisko młodszego specjalisty, nie musimy dzielić się informacjami na temat podejmowanej dorywczo w celach zarobkowych pracy wakacyjnej. Życiorys możemy przygotować chronologicznie, zaczynając od obecnego stanowiska i ostatnio ukończonych studiów. Jeśli nie możemy pochwalić się bogatym doświadczeniem zawodowym, warto zacząć od prezentacji naszych kwalifikacji i umiejętności. Pokażmy w nim zdobyte doświadczenie i umiejętności w kilku najważniejszych obszarach (np. zarządzanie, PR, finanse), a następnie umieśćmy przebieg pracy zawodowej i wykształcenie.
O tym musisz pamiętać
Niezależnie od tego, jaki model prezentacji naszego doświadczenia i kwalifikacji przyjmiemy, w każdym CV powinny znajdować się następujące informacje: imię, nazwisko, adres, telefon, e-mail, daty, nazwy stanowisk, nazwy firm, kwalifikacje, znajomość języków, wykształcenie, ukończone szkolenia i dodatkowe umiejętności. Nie należy natomiast wspominać o dyspozycyjności, umieszczać referencji, podawać informacji o wynagrodzeniu w poprzedniej pracy czy też wspominać o swoich słabych punktach. Nie musimy zawierać informacji na temat stanu cywilnego czy o gotowości do zmienienia miejsca zamieszkania, chyba że jest to jedno z oczekiwań wobec kandydatów.
Niekonwencjonalne CV?
CV powinno być przede wszystkim przejrzystą odpowiedzią na potrzeby pracodawcy, w którym jasno przedstawimy swoje doświadczenie i kompetencje. Jednak jeśli aplikujemy na stanowisko, które wymaga kreatywności i inwencji, warto przygotować dokument, który wyróżni nas wśród innych kandydatów. Nietypowe CV sprawdzi się w ramach rekrutacji do agencji reklamowej, na stanowisko managera projektu, grafika, copywritera czy dziennikarza – to zawody, w których poszukiwane są osoby potrafiące wychodzić poza utarte schematy, znajdujące nieszablonowe rozwiązania. Warto pamiętać jednak o tym, by ciekawa forma nie przysłoniła czytelności naszego życiorysu.
Co z zainteresowaniami?
Choć temat wydaje się prosty, nastręcza osobom przygotowującym dokumenty aplikacyjne wielu trudności. Część kandydatów zupełnie pomija ten obszar, prezentując wyłącznie swoje doświadczenie i kwalifikacje, inni uzupełniają tę rubrykę, chcąc w ten sposób powiedzieć pracodawcy coś więcej o sobie. Prawdopodobnie nie są to informacje, które zaważą o wyniku rekrutacji i naszej przyszłości w firmie, jednak jest to punkt, który może zainteresować rekrutera i zachęcić go do zaproszenia kandydata na rozmowę. Na podstawie tego, jak spędzamy wolny czas, pracodawca może wyciągnąć pewne wnioski na temat naszego charakteru. Np. pasjonat wspinaczki prawdopodobnie będzie osobą ambitną i wytrwale dążącą do celu, a ktoś zajmujący się modelarstwem będzie cechował się konsekwencją i cierpliwością.
Czy hobby może nam zaszkodzić?
Jednak nawet tak pozornie błaha informacja, jak nasze hobby, może nam zaszkodzić podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Dzieje się tak w sytuacji, gdy kandydat w zainteresowaniach podaje aktywności, z którymi w rzeczywistości niewiele ma wspólnego. Jeśli podane hobby zapadnie w pamięć rekruterowi albo zasygnalizuje mu, że mamy cechę pożądaną na danym stanowisku, a (np. podczas rozmowy nasza niewiedza na ten temat wyjdzie na jaw, zaprezentujemy się w bardzo negatywnym świetle – pracodawca może poddać w wątpliwość również pozostałe podane przez nas informacje. Powinniśmy unikać także powoływanie się na pasje, których nie realizowaliśmy od bardzo dawna. Jeśli rekruter przekona się, że ostatnie aktywności związane z naszymi zainteresowaniami podejmowaliśmy kilka lat temu, może odnieść wrażenie, że nie zależy nam na rozwoju, rozszerzaniu swoich umiejętności i wiedzy. Nie najlepszym pomysłem będzie także podawanie bardzo ogólnych zainteresowań takich jak film, literatura czy sport. Jeśli rzeczywiście pasjonujemy się jedną z tych dziedzin, warto wymienić konkretny nurt, gatunek czy dziedzinę – wspomnijmy o ulubionych reżyserach, okresie literackim czy dyscyplinie sportowej.
CV jest naszą wizytówką – jego głównym celem jest przybliżenie osobom rekrutującym podstawowych informacji o nas w taki sposób, żeby pracodawca zechciał się z nami spotkać na rozmowie kwalifikacyjnej i poznać nas bliżej, dlatego warto postawić na przejrzyste przedstawienie doświadczenia zawodowego i kompetencji.
Autor: Grażyna Jancik