Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Już wkrótce nowy film Marka Koterskiego

Baby są jakieś inne – od 14 października w kinach.

Marek Koterski od lat śledzi losy polskiego inteligenta. Dziś, w jego najnowszym filmie, inteligent spędza najwięcej czasu w samochodzie – w drodze, w pędzie, próbując dotrzeć do celu – i, jak to zwykle, bywa droga to wyboista, pełna pułapek, tragikomicznych niespodzianek. Nie chodzi tu jednak o przekroczoną prędkość, dziurawą oponę, przygody na trasie… Wszystko się dzieje – a dzieje się dużo i często – za sprawą rozmowy bohaterów: dwóch zwyczajnych, przewrażliwionych, egocentrycznych, niespełnionych malkontentów…


Marek Koterski zdążył nas już przyzwyczaić do polskich wad, uprzedzeń i uogólnień. W swoim najnowszym filmie „Baby są jakieś inne” ograniczył powierzchnię dla narodowych poglądów do przestrzeni auta. Język zawsze był bardzo ważny w jego kinie, jednak w tym filmie słowa wybrzmiewają jeszcze mocniej, są najważniejszym bohaterem, wyznaczając ramy i nadając tempo dramaturgii. Filmowe dialogi – błyskotliwe, ostre, śmieszne, straszne – dudnią długo w głowie, niosąc obiegowe opinie, które znamy, często słyszymy, ale równie często wstyd jest się nam do nich przyznać. I uznać za swoje. Spokojnie, Marek Koterski po raz kolejny robi to za nas, w myśl zasady: Żeby mówić o sobie, trzeba zostawić cały wstyd w domu.


Mamy w „Babach” dwóch mężczyzn i ich rozmowy o życiu. Nie mają złudzeń, dyskutują o żonach, byłych dziewczynach i miłościach niespełnionych. Bohaterowie tej opowieści to wciąż życiowo niespełnieni inteligenci, którym czkawką odbijają się kolejne stygmaty codzienności – PRL, później przełom ustrojowy, szybki konsumpcjonizm, pozorowany katolicyzm, wreszcie roszczeniowy feminizm. Rozmowy o kobietach są zdominowane przez cechy męskich bohaterów – ich wady, zalety, natręctwa, oczekiwania, przyzwyczajenia. I wielka samotność. Marek Koterski przewrotnie sportretował obie płcie, uchwycił przy tym piętno współczesnych czasów: rywalizację, zagubienie i niedopasowanie do odgórnie narzucanych nam ról oraz funkcji. I jak zwykle obśmiał obecną, niezależnie od czasów i obyczajów, głupotę. Ona nie ma płci. Słusznie dostaje się obydwu stronom.



Ktoś zauważył, że najnowszy film Marka Koterskiego to rewers historii o dwóch bohaterkach. Film „Thelma i Louise” Ridleya Scotta był odbiciem pozycji kobiet w strukturach społecznych lat 90., wyrażał ich aspiracje, potrzeby, marzenia. Dzisiaj z podobnym bagażem niespełnienia podróżują u Koterskiego mężczyźni. Jego film „Baby są jakieś inne” pokazuje w krzywym zwierciadle ich współczesne położenie – dryf ku nieznanym współrzędnym. Tak jak finał „Thelmy i Louise” sankcjonował w pewien sposób różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami oraz ich możliwościami, „Baby są jakieś innie” mają podobny wydźwięk, choć nawet bardziej wymowne zakończenie. Thelma i Lousie świadomie zadecydowały o celu swej drogi, mężczyźni w filmie Marka Koterskiego już tego nie potrafią.


AKTORZY


ADAM WORONOWICZ (JEDEN )


Urodził się 25 grudnia 1973 roku w Białymstoku. Absolwent Akademii Teatralnej
w Warszawie, dyplom otrzymał w 1997 roku i od razu zadebiutował w teatrze –
w latach 1997-2001 występował w Teatrze Rozmaitości w Warszawie. Od 2001 do 2010 aktor stołecznego Teatru Powszechnego, w którym gościnnie występuje do dziś. Obecnie pracuje na stałe w Teatrze Rozmaitości. Gościnnie występował
również
w warszawskim Teatrze Ateneum, wrocławskim Teatrze Współczesnym
i w Wierszalinie.
 Laureat wielu nagród, między innymi FELIKSA WARSZAWSKIEGO („Kształt rzeczy”) oraz NAGRODY IM. ALEKSANDRA ZELWEROWICZA („Słomkowy kapelusz”). W 2011 roku zdobył ORŁA za najlepszą drugoplanową rolę męską w filmie „Chrzest” w reżyserii Marcina Wrony (aktor był nominowany wcześniej do tej nagrody, w tej samej kategorii, za rewelacyjny występ w filmie „Rewers” w reżyserii Borysa Lankosza).  


Wybrana filmografia:


2011 – BABY SĄ JAKIEŚ INNE

2011 – FELIX, NET I NIKA ORAZ TEORETYCZNIE MOŻLIWA KATASTROFA…

2011 – MIŁOŚĆ

2011 – SYBERIADA POLSKA

2011 – UWIKŁANIE

2011 – KI

2010 – ŚWIĘTY INTERES

2010 – RÓŻYCZKA

2010 – CHRZEST

2009 – ZWERBOWANA MIŁOŚĆ

2009 – REWERS

2009 – POPIEŁUSZKO. WOLNOŚĆ JEST W NAS

2009 – JANOSIK. PRAWDZIWA HISTORIA

2009 – GENERAŁ NIL

2007 – TAXI A

2006DROGA WEWNĘTRZNA w DEMAKIJAŻU

2002 – CHOPIN. PRAGNIENIE MIŁOŚCI

2000 – TO MY

2000 – ENDURO BOJZ

1999 – TOROWISKO


ROBERT WIĘCKIEWICZ (DRUGI)


Urodził się 30 czerwca 1967 roku w Nowej Rudzie. PWST ukończył we Wrocławiu
w 1993 roku, w
latach 1993-98 występował w Teatrze Polskim w Poznaniu, a następnie w Teatrze Rozmaitości w Warszawie, Teatrze Narodowym, Teatrze Montownia
i Laboratorium Dramatu.
W 2007 roku wygrał ZŁOTE LWY na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za najlepszą pierwszoplanową rolę męską w filmie „Wszystko będzie dobrze” Tomasza Wiszniewskiego. Trzykrotny laureat ORŁA – w 2008 roku za najlepszą główną rolę męską w filmie „Wszystko będzie dobrze”, w 2009 roku za najlepszą drugoplanową rolę męską w „Ile waży koń trojański?” Juliusza Machulskiego, w 2011 roku za najlepszą główną rolę męską w „Różyczce” Jana Kidawy-Błońskiego.
W
2010
roku otrzymał Doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.



Wybrana filmografia:


2011 – BABY SĄ JAKIEŚ INNE

2011 – W CIEMNOŚCI

2011 – WYMYK

2010 – TRICK

2010 – ŚLUBY PANIEŃSKIE

2010 – RÓŻYCZKA

2010 – KOŁYSANKA

2009 – ZWERBOWANA MIŁOŚĆ

2009 – ZERO

2009 – POKOJ V DUSI

2009 – NIGDY NIE MÓW NIGDY

2009 – DOM ZŁY

2008 – LEJDIS

2008 – ILE WAŻY KOŃ TROJAŃSKI?

2007 – WSZYSTKO BĘDZIE DOBRZE

2007 – WINO TRUSKAWKOWE

2007 – ŚWIADEK KORONNY

2006 – FUNDACJA

2006 – FRANCUSKI NUMER

2004 – VINCI

2003 – CIAŁO

2002 – SUPERPRODUKCJA

2002 – BEZ LITOŚCI

2001 – PIENIĄDZE TO NIE WSZYSTKO

2000 – SEZON NA LESZCZA

1999 – OGNIEM I MIECZEM

1998 – AMOK (1998)

1996 – POZNAŃ 56

1994 – PSY 2. OSTATNIA KREW

1993 – SAMOWOLKA


MAŁGORZATA BOGDAŃSKA (JAKIEŚ INNE BABY)


Urodziła się 25 lutego 1962 roku w Otwocku. Jej aktorskim debiutem była rola Zosi Szczękosi w filmie „Okruchy lustra”. Aktorka miała wtedy 16 lat. W 1981 roku rozpoczęła studia na Wydziale Aktorskim PWSFTviT w Łodzi. W 1986 roku ukończyła studia i zaczęła pracę w Teatrze Ochoty w Warszawie, gdzie gra do dziś. Jedną z ważniejszych ról teatralnych aktorki była tytułowa postać w „Edukacji Rity” Małgorzata Bogdańska wcieliła się w nią ponad 400 razy.




Wybrana filmografia:


2011 – BABY SĄ JAKIEŚ INNE

2006 – WSZYSCY JESTEŚMY CHRYSTUSAMI

1993 – KOMEDIA MAŁŻEŃSKA

1993 – BALANGA

1992 – ZWOLNIENI Z ŻYCIA

1992 – WIELKA WSYPA

1990 – KANALIA

1989 – SZTUKA KOCHANIA

1988 – CZARODZIEJ Z HARLEMU

1988 – AKWEN ELDORADO

1987 – OPOWIEŚĆ HARLEYA

1984 – PRZYSPIESZENIE

1984 – ALABAMA

1978 – OKRUCH LUSTRA


MICHAŁ KOTERSKI (KASJER – IROKEZ)


Urodzony 29 grudnia 1979 w Krakowie. Syn reżysera Marka Koterskiego. Aktor, prezenter telewizyjny, showman. Współuczestniczył w produkcji porannej audycji radiowej w Antyradiu, podczas której czytał blogi znanych polityków, między innymi Renaty Beger i Wojciecha Wierzejskiego. W Polsacie prowadził program „Misiek Koterski Show”. Wystąpił w III edycji programu „Jak oni śpiewają?”.


Wybrana filmografia:


2011 – BABY SĄ JAKIEŚ INNE

2010 ŚNIADANIE DO ŁÓŻKA

2010 – CHRZEST

2010 – PROJEKT DZIECKO

2007 – ŚWIADEK KORONNY

2006 – WSZYSCY JESTEŚMY CHRYSTUSAMI

2002 – DZIEŃ ŚWIRA

2002 – SUPERPRODUKCJA

1999 – AJLAWJU


EKIPA


MAREK KOTERSKI (REŻYSERIA)


Urodził się 3 czerwca 1942 roku w Krakowie, reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta, aktor, dramatopisarz, twórca filmów dokumentalnych. Studiował filologię polską i historię sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim. Przez rok studiował również malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni Eugeniusza Eibischa. W 1972 roku ukończył Wydział Reżyserii PWSFTviT w Łodzi, w roku 1977 obronił dyplom. Prowadził eksperymentalny Teatr Otwartej Sceny. Opublikował wiele utworów literackich oraz prac krytycznych z zakresu literatury, teatru i filmu. Zdobywca wielu nagród, m.in. w 2003 roku został uhonorowany Doroczną Nagrodą Ministra Kultury w dziedzinie filmu. Najgłośniejsze tytuły reżysera to: „Dom wariatów”, „Porno”, „Nic śmiesznego”, „Ajlawju”, „Dzień świra”, „Wszyscy jesteśmy Chrystusami”. Za ten ostatni film otrzymał na festiwalu w Gdyni nagrodę za reżyserię.


Wybrana filmografia:


2011 – BABY SĄ JAKIEŚ INNE

2006 – WSZYSCY JESTEŚMY CHRYSTUSAMI

2002 – DZIEŃ ŚWIRA

1999 – AJLAWJU

1995 – NIC ŚMIESZNEGO

1990 – SESZELE

1989 – PORNO

1986 – ŻYCIE WEWNĘTRZNE

1984 – DOM WARIATÓW

1976 – OLŚNIENIE

1975 – GRZECH ANTONIEGO GRUDY (jako II reżyser)

1974 – OPOWIEŚĆ W CZERWIENI (współpraca reżyserska)

1974 – CHLEBA NASZEGO POWSZEDNIEGO (współpraca reżyserska)

1972 – UCIEC JAK NAJBLIŻEJ (jako II reżyser)


JERZY ZIELIŃSKI (ZDJĘCIA)


Urodził się 8 stycznia 1950 roku w Szczecinie. W 1975 roku ukończył Wydział Operatorski PWSFTviT w Łodzi. Od połowy lat 80. pracuje przede wszystkim za granicą. Członek The American Society of Cinematographers (ASC).


Wybrana filmografia:


2011 – BABY SĄ JAKIEŚ INNE

2009 – DZIECI IRENY SENDLEROWEJ

2001 – WHO IS CLETIS TOUT?

2001 – BUBBLE BOY

1999 – TRZECI CUD

1999 – JAK WYKOŃCZYĆ PANIĄ T.?

1999 – GALAXY QUEST

1999 – A.T.F.

1998 – MIŁOŚĆ I FRYTKI

1997 – PLAC WASHINGTONA

1997 – THAT DARN CAT

1995 – ZAGADKA POWDERA

1995 – HOUSEGUEST

1993 – TAJEMNICZY OGRÓD

1993 – SWING KIDS

1991 – PARADISE

1990 – UCIECZKA Z KINA „WOLNOŚĆ”

1990 – SKRZYWDZENI PRZEZ LOS

1989 – VALENTINO RETURNS

1989 – STYCZNIOWY CZŁOWIEK

1988 – ANGLIK W NOWYM JORKU

1988 – IN A SHALLOW GRAVE

1987 – NA SREBRNYM GLOBIE (jako operator kamery)

1985 – MEDIUM

1985 – LOT ŚWIERKOWEJ GĘSI

1984 – CAL

1983 – PRZEZNACZENIE

1982 – PAJĘCZYNA

1981 – LIMUZYNA DAIMLER – BENZ

1981 – DRESZCZE

1980 – WIZJA LOKALNA 1901

1980 – CZUŁE MIEJSCA

1979 – NIEWDZIĘCZNOŚĆ

1979 – KLUCZNIK

1979 – ARIA DLA ATLETY

1978 – ZIELONA ZIEMIA

1977 – WEJŚCIE W NURT

1976 – ROMANS PROWINCJONALNY

1976 – KRADZIEŻ

1974 – ROZMOWA (jako operator kamery)

1974 – JABŁKA

1971 – JAGODA W MIEŚCIE (współpraca)


PRODUCENT


STUDIO FILMOWE KADR


Studio filmowe, które powstało w 1955 roku, jest synonimem tego, co najlepsze w polskim kinie. To właśnie tutaj powstawały najważniejsze tytuły Wajdy, Munka, Kutza czy Konwickiego. Po kilkunastu latach marazmu KADR rozpoczyna nowy rozdział działalności. W Studiu Filmowym KADR świadomie nawiązujemy do tradycji Zespołu Filmowego, który w latach 50. i 60. ubiegłego wieku wyprodukował kilkadziesiąt wybitnych tytułów – mówi Jerzy Kapuściński, szef KADRU. Czas zrobił jednak swoje. „Rewers” w reżyserii Borysa Lankosza był pierwszą fabułą zrealizowaną w KADRZE po czternastoletniej przerwie. Najwyższy czas zacząć nadrabiać te zaległości. Ideą, która przyświecała mi od momentu objęcia funkcji kierownika artystycznego Studia było nieinwazyjne łączenie debiutów, których chcielibyśmy w KADRZE produkować jak najwięcej, z produkcjami cenionych autorów filmowych. Ten pomysł jak na razie dobrze się sprawdza. Nasze najbliższe premiery to „Jestem Bogiem” w reżyserii Leszka Dawida, jak i najnowszy projekt Marka Koterskiego – „Baby są jakieś inne”.


Więcej na http://www.sfkadr.com


Jerzy Kapuściński – producent


Dyrektor Studia Filmowego KADR. Producent nagrodzonego, m.in. Złotymi Lwami
w Gdyni, „Rewersu” (reż. Borys Lankosz) oraz nagrodzonej na międzynarodowych
i krajowych festiwalach „Sali samobójców” (reż. Jan Komasa) a także filmów: „Jesteś Bogiem” (reż. Leszek Dawid) oraz najnowszego obrazu Marka Koterskiego „Baby są jakieś inne”. Producent (wspólnie z Wojciechem Kabarowskim) rekonstrukcji cyfrowych 20. arcydzieł Polskiej Szkoły Filmowej i klasyków polskiej kinematografii wydanych przez Studio Filmowe KADR i Agorę w kolekcji „Mistrzowie Polskiego Kina”.

Obecnie szef TVP 2. Z Telewizją Polską współpracuje już od 20 lat. Jeden z twórców cyklu Pokolenie 2000 i Własnym głosem, promujących w TVP debiuty i kino niezależne oraz współzałożycielem i dyrektorem programowym TVP Kultura. Był redaktorem oraz producentem kilkudziesięciu filmów dokumentalnych, krótkometrażowych oraz fabularnych, w tym m.in. Darmozjada polskiego Łukasza Wylężałka, Patrzę na ciebie Marysiu Łukasza Barczyka.

Laureat nagrody Laterna Magica za telewizyjny program Inne kino.

Jerzy Kapuściński jest absolwentem filmologii na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.


Wojciech Kabarowski – producent wykonawczy


Zastępca dyrektora i szef produkcji Studia Filmowego KADR. Producent wykonawczy nagrodzonej na międzynarodowych i krajowych festiwalach „Sali samobójców” (reż. Jan Komasa) a także filmów: „Jesteś Bogiem” (reż. Leszek Dawid) i najnowszego obrazu Marka Koterskiego „Baby są jakieś inne”. Producent (wspólnie z Jerzym Kapuścińskim) rekonstrukcji cyfrowych 20. arcydzieł Polskiej Szkoły Filmowej i klasyków polskiej kinematografii wydanych przez Studio Filmowe KADR i Agorę w kolekcji „Mistrzowie Polskiego Kina”.

Wcześniej wiele lat w kierownictwie TVP SA (m.in. na stanowiskach dyrektora ośrodka TVP we Wrocławiu, dyrektora agencji produkcji audycji telewizyjnych i dyrektora generalnego TVP SA). Nauczyciel akademicki.

Wojciech Kabarowski jest absolwentem Wydziału Elektroniki Politechniki Wrocławskiej i posiada tytuł doktora nauk ekonomicznych tejże uczelni. Visiting Scholar w Stanford University, Palo Alto, Kalifornia, gdzie zajmował się ekonomią cyfrową i zarządzaniem w środowisku zaawansowanych technologii.