Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Kariera w branży FMCG

Lubisz dynamiczną pracę, pełną wyzwań? Nie boisz się pracy pod presją czasu? Chcesz się rozwijać i szybko awansować? Aplikuj do pracy w branży FMCG.

Branża FMCG od lat przewyższa średnią dynamikę zatrudnienia dla Polski. W ostatnim cyklicznym badaniu dynamiki zatrudnienia przygotowanym przez Antal Global Snapshot znalazła się w czołówce branż, które w najbliższych miesiącach będą zwiększać zatrudnienie. Wynika to z jej specyfiki. Branża FMCG, z angielskiego „fast moving consumer goods”, czyli dóbr szybko zbywalnych, kojarzy się wyłącznie ze sklepami: super i hipermarketami, dyskontami, w których te dobra są sprzedawane. Tymczasem jej zasięg jest o wiele większy. To centra dystrybucji, w których magazynowane są towary, centra logistyczne, w których są rozdzielane i wydawane i przede wszystkim centra produkcyjne, w których powstają. A produkuje się ich wiele, bo dobra szybko zbywalne to towary codziennego użytku, a więc chemia gospodarcza, środki higieny osobistej, produkty spożywcze, napoje, leki sprzedawane bez recepty.

 

Dla kogo?

 

Wielkość branży i jej różnorodność sprawiają, że ma wiele do zaoferowania studentom i absolwentom niemal wszystkich kierunków studiów. – Branża FMCG kładzie nacisk na pozyskiwanie najzdolniejszych pracowników i wciąż oferuje szeroki wachlarz możliwości studentom i absolwentom, od praktyk, staży po stałe zatrudnienie – potwierdza Aleksandra Figura, team leader w firmie doradztwa personalnego People. Stale prowadzone są tutaj rekrutacje do działów: marketingu, trade marketingu, sprzedaży, controllingu, logistyki, HR, IT, komunikacji, finansów. Duże szanse na pracę mają przedstawiciele handlowi. Główne rekrutacje w branży FMCG prowadzone przez naszą agencję to rekrutacje na stanowiska przedstawicieli handlowych różnych szczebli, od specjalistów sprzedaży przez key account managerów aż do osób zarządzających regionami sprzedaży – informuje Aneta Dziadkowiec, HR Manager Jobs Plus. Poszukiwani są również inżynierowie do pracy w działach technologicznych i produkcyjnych, wdrożenia i rozwoju nowych technologii. Najłatwiej o pracę w branży FMCG będzie absolwentom, którzy ukończyli studia na kierunkach zarządzanie, marketing, ekonomia czy handel. Największe zapotrzebowanie w branży FMCG jest bowiem na specjalistów ds. marketingu oraz przedstawicieli handlowych. Pracę w tej branży znajdą jednak także osoby po logistyce czy kierunkach inżynieryjnych. Wszystko zależy od tego, jakiego obszaru będzie dotyczyła nasza praca: czy będzie to etap produkcji, czy może późniejszy etap związany ze sprzedażą i marketingiem produktów – mówi Krzysztof Inglot, rzecznik prasowy Work Service.  

 

Młodzi na pokład

 

Branża FMCG jest otwarta na młodych ludzi, nie posiadających jeszcze dyplomu, ani doświadczenia zawodowego. – Specyfiką branży FMCG jest rekrutowanie pracowników jeszcze na etapie studiów i następnie oferowanie bogatych programów szkoleń. Dzięki temu firmy przyuczają przyszłych pracowników do zawodu, wiążąc ich z firmą czasami na lata poprzez umożliwienie nieustannego rozwijania kwalifikacji i podnoszenia kompetencji – twierdzi Krzysztof Inglot z Work Service. Największe szanse na pracę mają osoby dynamiczne, otwarte, łatwo nawiązujące kontakty, kreatywne i potrafiące pracować pod presją czasu. Przydaje się tutaj też odporność na stres. – Jeśli chodzi o kompetencje, tutaj ogromne znaczenie ma stanowisko, na jakie aplikujemy. Jeśli staramy się o pracę kierownika produkcji danej linii kosmetyków czy proszków do prania niezbędne będzie wykształcenie wyższe i zdobyty tytuł inżyniera, a dodatkowo doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku. Kompetencje miękkie nabierają coraz większego znaczenia w procesie rekrutacji, nie tylko do branży FMCG. Komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, kreatywność czy odporność na stres to umiejętności, które zaprocentują większą efektywnością zarówno przedstawiciela handlowego, jak i dyrektora sprzedaży. Dla pracodawców liczy się też odpowiednia postawa kandydata, którą wyróżniać powinno zaangażowanie do pracy, aktywność, odwaga czy wychodzenie z inicjatywą – mówi Krzysztof Inglot z Work Service. Co jeszcze jest ważne? – Motywacja, doskonała umiejętność organizacji pracy oraz orientacja na realizację celów. Samodzielność i konsekwencja to podstawowe atuty dobrego sprzedawcy, wcale nie tak częste u kandydatów – mówi Aneta Dziadkowiec, HR Manager Jobs Plus.

 

Zacznij od zaraz

 

O karierze w branży FMCG można pomyśleć na każdym etapie studiów. Warto zacząć tutaj od staży i praktyk. Producenci dóbr szybko zbywalnych to ogromne koncerny, które umożliwiają zdobywanie doświadczenia we wszystkich sektorach firmy, począwszy od marketingu, na produkcji skończywszy. Pozwalają sprawdzić się w rzeczywistych sytuacjach biznesowych, pracując pod okiem specjalistów, często w międzynarodowym środowisku. Programy praktyk i staży trwają zazwyczaj od 3 do 18 miesięcy. Można je odbywać także w czasie wakacji. Udział w nich pozwala na zdobycie doświadczenia, poznanie kultury pracy w organizacjach i znacznie zwiększa szansę na zatrudnienie w branży. – Myśląc docelowo o pracy specjalisty w prestiżowej firmie FMCG, warto zainteresować się wcześniej wszelkimi dostępnymi aktywnościami studenckimi. Staże, praktyki, działalność w organizacjach studenckich czy wyjazdy Sokrates, Erasmus – to bilet wstępu do branży. W przypadku specjalistów osoba z wcześniejszym doświadczeniem w FMCG lub po prostu korporacyjnym, zawsze będzie cenniejszym kandydatem – twierdzi Aleksandra Figura, team leader w firmie doradztwa personalnego People.

 

Jasna ścieżka kariery

 

Staże i praktyki to dobry sposób na zaczepienie się w branży. Jest duże prawdopodobieństwo, że tuż po ich zakończeniu, pracodawca przedstawi nam ofertę pracy. Nie zrażajmy się, jeśli na początek dostaniemy stanowisko z niewielką odpowiedzialnością. Branża FMCG jasno wytycza ścieżkę kariery. Pracownik od samego początku wie, o jakie stanowiska może powalczyć w przyszłości i dostaje od pracodawcy jasną informację, co zrobić, by awansować. Zmiana szczebli kariery następuję tu dosyć szybko. Służą temu bogate pakiety szkoleń. Firmy z sektora FMCG oprócz nich, oferują też bogate pakiety socjalne: opiekę medyczną, benefity w postaci karnetów do obiektów sportowych i całkiem niezłe zarobki. Jeśli więc lubisz dynamiczną pracę, potrafisz pracować pod presją czasu, a stres mobilizuje cię do działania, spróbuj swoich sił w tym sektorze. Ofert pracy, praktyk i staży szukaj bezpośrednio na stronach interesujących cię pracodawców, pytaj o możliwość ich odbycia na targach pracy i bezpośrednio u rekruterów. Nie wahaj się wysłać swojej aplikacji nawet, jeśli jesteś dopiero na starcie studiów. Pracodawcy z FMCG cenią gotowość do pracy, chęć rozwijania umiejętności i otwartość. A dzięki elastycznym grafikom, pomogą pogodzić zdobywanie doświadczenia praktycznego ze zdobywaniem wiedzy teoretycznej na uczelni.

Justyna Sobolak

„Myśląc docelowo o pracy specjalisty w prestiżowej firmie FMCG warto zainteresować się wcześniej wszelkimi dostępnymi aktywnościami studenckimi. Staże, praktyki, działalność w organizacjach studenckich czy wyjazdy Sokrates, Erasmus – to bilet wstępu do branży”. Aleksandra Figura, People

 

W 2014 roku wartość rynku FMCG szacowano na 223,5 mld zł. Całkowita wartość sprzedaży FMCG w Europie wyniosła 335 mld euro.