Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Kariera w TSL. Od logistyki magazynowej po e-commerce

Polska branża TSL stale się rozwija i staje się ważnym punktem na logistycznej mapie Europy. Jak wynika z oceny wartości rynku usług logistycznych, zawartej w opracowaniu Instytutu Fraunhofera „Top 100 w transporcie i usługach logistycznych”, nasz kraj utrzymał siódmą pozycję wśród państw europejskich. Zaś według rankingu Banku Światowego z 2018 r. Polska awansowała z 33. na 28. miejsce wśród 160 państw ocenianych według „Logistics Performance Index”.

Logistyka magazynowa

Jak wskazują autorzy raportu „Logistyka w Polsce 2017”, powierzchnia nieruchomości logistycznych w naszym kraju rośnie w bardzo szybkim tempie. W 2017 r. wielkość nowych obiektów magazynowych oscylowała wokół ok. 15 mln m kw., a prognozy na ten rok są jeszcze wyższe – mają powstać kolejne 2 mln kw. takich przestrzeni. Przedsiębiorstwa logistyczne stanowią największy procent najemców, dalej sytuują się przedsiębiorstwa produkcyjne i e-commerce. Rola współczesnego łańcucha dostaw stale ewoluuje, co wymaga wprowadzania zmian w rozwiązaniach organizacyjnych i technologicznych w magazynach, które obecnie nie są już tylko miejscem składowania towarów. Ich rola znacznie się rozszerzyła, dzisiejsze magazyny to punkty, w których realizowane są kompleksowe procesy i operacje z zakresu usług logistycznych. Magazyny przejęły wiele funkcji logistycznych sklepu: kontakt z setkami dostawców, odbiorcami i operowanie kanałami dystrybucji. W magazynach korzysta się z najnowocześniejszych technologii – Internetu Rzeczy czy sztucznej inteligencji – wszystko po to, by poprawić szybkość dostarczania towarów i informacji w łańcuchach dostaw.

 

Rynek e-commerce a branża TSL

W ostatnich latach ogromny wpływ na branżę TSL miał dynamiczny rozwój rynku e-commerce, a w szczególności sprzedaży internetowej. Najwięcej zyskały na tym firmy zajmujące się przesyłkami kurierskimi, ekspresowymi i paczkowymi (ten sektor branży TSL jest nazywany KEP), ilość obsługiwanych przesyłek wzrosła o 60 proc., operatorzy KEP w naszym kraju dostarczyli w 2017 r. 395 mln przesyłek, Obecnie większość sklepów prowadzi sprzedaż internetową, w sieci możemy kupić wszystko – od mebli, przez kosmetyki, elektronikę, ubrania po żywność. Jakie wyzwania dla branży TSL niesie za sobą tak gwałtowny wzrost sprzedaży internetowej? Dążenie do efektywniejszej logistyki i redukcji kosztów wymaga stosowania nowoczesnych technologii dostarczania przesyłek, unowocześniania infrastruktury technicznej i informatycznej, zatrudniania specjalistów zajmujących się obsługą e-klientów. Na rozwój rynku e-commerce ma wpływ także wzrastająca rola transgranicznej sprzedaży internetowej (obecnie około 10 proc. całego e-handlu), a w szczególności otwierania się chińskich platform sprzedażowych na klientów z państw europejskich, które oferują atrakcyjne ceny i często darmową, choć ze znacznie wydłużonym czasem dostawy, przesyłkę. Tu otwiera się kolejna szansa na rozwój branży TSL – Polska miałaby się stać centrum transportowym towarów z Chin, które z naszego kraju byłyby rozprowadzane na terenie całej Europy.

Obsługa klienta

Jednym z najważniejszych zadań współczesnej logistyki jest obsługa klienta – precyzyjna dostawa z krótkim czasem realizacji, dobra i jasna komunikacja. Aby zaoferować jak najwyższą jakość tych usług, operatorzy logistyczni korzystają z najnowszych rozwiązań technologicznych i informatycznych. To nie tylko standardowe działania operacyjne, takie jak zamawianie towaru, przygotowanie i dostosowanie go do potrzeb konkretnego klienta, dostarczenie produktu. To również zdefiniowanie oczekiwań i wymagań klientów, wykraczające poza podstawowe czynności logistyczne – analiza danych, badania rynku, zabezpieczanie informacji.

Współczesna logistyka – wiele możliwości rozwoju

Rozwój branży TSL to także wiele możliwości kariery. W logistyce można np. pracować w dziale obsługi klienta, w którym odnajdą się osoby z talentem organizacyjnym, rozwiniętymi kompetencjami miękkimi, komunikatywnością, podstawową wiedzą z zakresu handlu. To praca w dynamicznym, międzynarodowym środowisku z perspektywą rozwoju i awansu – w firmach z branży TSL osoby na stanowiska kierownicze w sektorach związanych z obsługą zatrudnia się zazwyczaj w ramach rekrutacji wewnętrznej. Jeśli oprócz rozwiniętych zdolności komunikacyjnych znasz języki obce i kochasz podróże, w logistyce także znajdziesz coś dla siebie. Interesuje cię sprzedaż, lubisz wyzwania i marzy ci się praca, która wykracza poza biurko? Dział sprzedaży w branży TSL to duża samodzielność i odpowiedzialność, ale także poznawanie innych krajów, języków i kultur. Logistyka to także miejsce dla osób, których wykształcenie na pierwszy rzut oka nie jest bezpośrednio związane z tą gałęzią rynku. Sektor TSL poszukuje specjalistów IT, inżynierów, osób, które sprawdzą się w takich działach jak: kontroling, finanse i rachunkowość, zarządzanie finansami, marketing, HR, zarządzanie jakością czy prawo gospodarcze – ścieżek kariery w logistyce jest naprawdę wiele.
Branża TSL rozwija się w Polsce bardzo prężnie, jednak nadal kraje niemieckojęzyczne pozostają niekwestionowanym liderem w tym sektorze. W „Logistics Performance Index”, na 160 krajów poddanych badaniu, pierwsze miejsce zajmują Niemcy, a czwarte Austria. Polska w zestawieniu w ostatnich latach zanotowała znaczący awans, jednak w stosunku do czołówki pozostaje w tyle – zajmuje lokatę pod koniec trzeciej dziesiątki. Czym kraje niemieckojęzyczne przyciągają do siebie specjalistów z branży TSL? Sektor ten w Niemczech i Austrii boryka się z niedoborami kadrowymi, dlatego oferuje potencjalnym kandydatom atrakcyjne zarobki, szeroki pakiet benefitów pozapłacowych, możliwości rozwoju i awansu. Jeśli marzy ci się praca w dynamicznym, międzynarodowym środowisku, masz zdolności organizacyjne i znasz języki obce, to branża TSL jest miejscem dla ciebie!

Autor: Pola Szczepańska