Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Kariera w ubezpieczeniach

Nowoczesne technologie i innowacje wpływają na rynek pracy, poszczególne sektory gospodarki muszą ewoluować, aby sprostać wymaganiom zmieniającej się rzeczywistości. Dotyczy to również branży ubezpieczeniowej. Tradycyjna sprzedaż i klasyczne call center zaczynają tracić na rzecz rozwiązań mobilnych – aplikacji czy chatbotów. Cyfryzacja sektora ubezpieczeń otwiera nowe możliwości zatrudnienia dla specjalistów różnorodnych dziedzin – również z zakresu IT i innowacji.

 

Branża ubezpieczeniowa stale się rozwija. Jak wynika z „Raportu płacowego 2019. Trendy na rynku pracy” firmy Hays Poland, 92% pracodawców z tego sektora deklaruje, że w 2019 roku zamierza zatrudnić nowych pracowników. Firmy oprócz specjalistów mocno związanych z branżą, poszukują osób odpowiedzialnych za implementowanie nowych technologii, specjalistów związanych z cyberbezpieczeńtwem, zachowaniami konsumenckimi i zapobieganiem wyłudzeniom. Potwierdzają to badania – jak wynika z raportu „Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce”, przygotowanego przez Accenture dla Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU),  ponad 80% ubezpieczycieli za najbardziej przyszłościowe uważa organizacje inwestujące w innowacje i cyfryzację. Polscy ubezpieczyciele intensywnie testują nowe rozwiązania, jednak nie wszystkie z nich decydują się wdrożyć. Jedną z przyczyn jest brak odpowiednio wykwalifikowanej w tym kierunku kadry pracowniczej. To zjawisko otwiera możliwości dla specjalistów z branży IT. Prognozuje się, że w najbliższych latach duże znaczenie w branży ubezpieczeniowej będą miały telematyka, sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy i uczenie maszynowe.

Każdy znajdzie coś dla siebie

Obecnie można zauważyć największe zapotrzebowanie na pracowników działu aktuariatu, underwritterów oraz product managerów. Zajęcia te wiążą się ze sporą odpowiedzialnością, jednakże dają również dużą satysfakcję oraz gwarantują bardzo dobre zarobki. By zostać aktuariuszem, należy wykazać się rozwiniętymi zdolnościami matematycznymi. Dlatego też aktuariuszami zostają zazwyczaj absolwenci kierunków matematycznych, ekonomicznych lub pokrewnych. Do zadań na tym stanowisku należą m.in. przeprowadzanie ciągłej analizy rentowności oraz wycena produktów ubezpieczeniowych. Na brak zajęć nie mogą narzekać także underwritterzy, którzy na co dzień zajmują się analizą ryzyka ubezpieczeniowego oraz kondycji finansowo-ekonomicznej klientów. Na stanowisko to poszukiwane są osoby komunikatywne, które nie mają problemów z pracą w zespole. Jest to istotne, ponieważ dział underwrittingu komunikuje się z pracownikami marketingu i sprzedaży. Osoby pracujące jako product managerowie także nie mogą narzekać na brak obowiązków. Zajmują się oni przede wszystkim tworzeniem odpowiedniego produktu ubezpieczeniowego, wpasowującego się w rynkowe zapotrzebowanie, dokonując jego modyfikacji, jeśli zachodzi taka potrzeba.

 

Dobre miejsce dla informatyka

Branża ubezpieczeniowa jest kopalnią możliwości, także dla osób zajmujących się zagadnieniami informatycznymi. Rola agentów ubezpieczeniowych z roku na rok maleje, ponieważ duża część sprzedaży przenosi się do sieci. Coraz więcej Polaków zamawia tego typu usługi, korzystając ze stron internetowych, niezależnie, czy mowa tu o ubezpieczeniu samochodu, podróżnym czy na życie. By przyciągnąć klienta do oferowanych przez siebie usług, konieczna jest dobrze przygotowana strona internetowa, nie tylko wyglądająca schludnie i nowocześnie, lecz przede wszystkim zorganizowana w przemyślany sposób i działająca bez jakichkolwiek problemów. Klient dokonujący zamówienia analizuje ofertę pod wieloma względami, dlatego też niemalże każda firma chce przedstawić ofertę w jak najkorzystniejszy sposób, implementując na własnych witrynach kalkulatory oszczędności oraz porównywarki cen. Wszystko to wymaga odpowiedniego zaplecza informatycznego, w które podmioty te coraz chętniej inwestują.

Od czego zacząć?

Pomimo tego, że branża potrzebuje nowych pracowników, oczekuje się od nich pewnego zakresu wiedzy i zaangażowania, a często także doświadczenia. Firmy z sektora ubezpieczeniowego często dają możliwość zdobycia wymaganej wiedzy w ramach programów praktyk i staży. Po ich zakończeniu, najlepszym uczestnikom proponowana jest dalsza współpraca. W największych firmach ubezpieczeniowych każdemu stażyście przydzielany jest opiekun, który nadzoruje wykonywanie jego obowiązków i służy pomocą przy napotkaniu ewentualnych trudności. Na samym początku realizowane jest również szkolenie wprowadzające, dzięki czemu stażysta zapoznaje się z zasadami funkcjonowania firmy oraz kluczowymi elementami jej strategii. Dzięki tak kompleksowym działaniom zdobywanie doświadczenia w branży ubezpieczeniowej staje się prawdziwą przyjemnością. Warto wziąć pod uwagę, że najczęściej nabór na staże rozpoczyna się już na przełomie pierwszego i drugiego kwartału.

Ambasador kreuje wizerunek

Firmy ubezpieczeniowe mają świadomość, jak ważne jest kreowanie wizerunku, który będzie przyciągać najzdolniejszych studentów. Dlatego też największe firmy z branży regularnie monitorują rynek, aby wdrożyć u siebie to, co najlepsze. Chcą, by to właśnie do nich zgłaszali się najzdolniejsi studenci, by realizować swoje autorskie pomysły. Dlatego też na wielu polskich uczelniach realizowane są programy ambasadorskie różnych marek, także tych ubezpieczeniowych. Do zadań ambasadora należy współpraca ze środowiskiem akademickim, organizowanie eventów skierowanych do studentów. Ma on być łącznikiem między firmą a zdolnymi studentami różnych kierunków. Korzyść jest obustronna, ponieważ najaktywniejsi ambasadorzy mogą liczyć na uczestnictwo w programach stypendialnych oraz regularnie wyjeżdżać na spotkania integracyjne. To jednak nie wszystko, ponieważ często już po roku można awansować w strukturach i zostać doradcą akademickim.

Zatrudnienie czeka na targach pracy

Wielu studentów ma wątpliwości, aplikując na oferty pracy znalezione w sieci. Wysyłając mailowo swoje CV oraz list motywacyjny, nie mamy możliwości zadania nurtujących pytań, nie możemy dowiedzieć się czegoś konkretnego o danej firmie, bądź stanowisku, którym jesteśmy zainteresowani. Z pomocą przychodzą targi pracy. Wśród firm deklarujących swój udział w tych wydarzeniach znajdują się także te ubezpieczeniowe. Warto więc wziąć udział w targach i rozwiać swoje wątpliwości w bezpośredniej rozmowie z przedstawicielami firm.

Autor: Kamil Komisarz