Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Klasyczny fason czy kreatywny styl, czyli w co ubrać CV?

Wyobraźmy sobie taką sytuację – wchodzimy do sklepu i nagle chcemy kupić jakąś rzecz, która przykuła naszą uwagę. Stało się tak ponieważ wyróżniała się ona spośród innych, spodobała się nam, zaintrygowała nas i pobudziła naszą ciekawość. Gdyby była taka sama, jak inne lub szara, mało wyrazista, niczym się niewyróżniająca, nie zainteresowałaby nas i zaginęła wśród takich samych, nijakich rzeczy.

Okazuje się, że podobnie jest z przygotowywanymi przez nas dokumentami aplikacyjnymi, przede wszystkim z CV. W procesie aplikacyjnym oprócz naszych kompetencji liczy się prezencja, która nie powinna się ograniczać tylko do naszej osoby, ale przede wszystkim do naszego CV, w którym pokazujemy się pracodawcy po raz pierwszy. To właśnie CV powinno mieć taki wygląd zewnętrzny, który spowoduje, że pracodawca zechce nas poznać bądź nie. − Życiorys jest wizytówką kandydata. Na jego podstawie pracodawca buduje pierwszą ocenę, decydującą o zaproszeniu danej osoby na rozmowę kwalifikacyjną. Dlatego powinien stanowić estetyczną i logiczną całość; tworzyć wyraźny, spójny profil zawodowy kandydata − mówi Marta Krauze specjalista z serwisu otoPraca.pl

Nudne i chaotyczne

Jednak przygotowywane przez nas CV są najczęściej nudne i chaotyczne. Z jednej strony, odznaczają się sztampowością, nieciekawą szata graficzną, brak w nim kolorów, kreatywności autora, dokument nie wyraża jego osoby, nie prezentuje jego osobowości. Z drugiej, brak odpowiedniej organizacji i logiki w przedstawianiu informacji. Oto najczęstsze zaniedbania pojawiające się w życiorysach. Jak sobie z tym poradzić? Przede wszystkim trzeba zapanować nad chaosem informacji, wybrać te właściwe i poukładać je w odpowiedni sposób. Małgorzata Radzikowska, doradca z ArchitekciKariery.pl,zwraca uwagę na zachowanie proporcji pomiędzy kompetencjami. − Wykształcenie, nawet spójne ze ścieżką kariery, stanowi informację drugorzędną w stosunku do posiadanego już doświadczenia zawodowego. Nie umieszczajmy w życiorysach wszystkich danych. Jeśli rekruter nie znajdzie szybko najistotniejszych informacji, odrzuci aplikację – mówi. Dlatego życiorys zawodowy powinien bezpośrednio korespondować z wymaganiami stawianymi przed osobami ubiegającymi się o konkretne stanowisko. Wybór i ułożenie informacji często jest jednak łatwiejszy niż wykazanie się kreatywnością w zakresie formy CV. Na myśl przychodzi stwierdzenie – cóż można wymyślić w jedno-, dwustronicowym, klasycznym, czarno-białym CV? – Należy pamiętać, że nudna szata graficzna, nieodpowiednie bądź kiepskiej jakości zdjęcie oraz niewłaściwe formatowanie dokumentu może zniechęcić do zapoznania się z aplikacją. To dyskwalifikuje kandydata już na wstępie procesu rekrutacyjnego − ocenia Małgorzata Radzikowska z ArchitekciKariery.pl.

Wyraź siebie

Istnieje jednak wiele pomysłów na to, aby wyróżnić nasze dokumenty spośród setek innych CV. − Kiedy szukasz pracy marzeń nie przejmuj się regułami, a w CV po prostu pokaż kim jesteś – radzi Ben Southall, zwycięzca konkursu „Best Job in the World”organizowanym przez Tourism Queensland (Ministerstwo Turystyki stanu Queensland w Australii).Nie sądzę, żeby moje CV zawierało to, czego oczekuje się od zarządcy wyspy, ale właściwie co jest potrzebne, żeby nim być?! – mówi Ben Southall. Starając się o posadę zarządcy wyspy w archipelagu Wielkiej Rafy Koralowej, Ben postawił więc na… samego siebie. − Po prostu próbowałem pokazać wszystkie te różne rzeczy, które zrobiłem w życiu, a które prowadziły do rozmowy kwalifikacyjnej. Opowiedziałem o mojej pracy wolontariusza, wyprawach, podróżowaniu, maratonach – podkreśla Ben. No właśnie, i chyba kreatywność, to klucz do sukcesu i zauważenia naszego CV przez pracodawcę. Jednak 85% CV, które trafia na biurka pracodawców to czarno-białe druki. A przecież nie jest to formularz, ani też druk urzędowy zarówno kolor, jak i grafika są dozwolone. CV to obraz nas samych jako kandydatów, mamy w nim pokazać komuś z zewnątrz, że mamy nie tylko ciekawą osobowość, ale i wizję stanowiska, o które się staramy. CV w tonacji czarno-białej odeszło więc do lamusa. Nowe trendy pokazują, że powinno mieć co najmniej trzy barwy podstawowe oraz jedną przełamującą. – Podobną ewolucję przeszły wizytówki biznesowe, teraz wielobarwność jest standardem, ale kiedyś wybór ograniczał się do czerni i bieli. CV to niewątpliwie rodzaj wizytówki – podkreśla Łukasz Gajewski, podkreśla Łukasz Gajewski, Agent Kariery serwisu LOOKUS.pl.

Zabawa kolorem

Jak podkreśla Łukasz Gajewski, pojawienie się w CV kolorów innych niż czarny i biały, można porównać do zmian, jakie śledzimy w technice. – Z CV jest tak jak z telewizją czy wyświetlaczami w telefonach komórkowych. Kogo zainteresowałby teraz program w czarno-białych kolorach, zarówno ten informacyjny, jaki i rozrywkowy czy edukacyjny? Nikt już nawet nie pamięta, że wyświetlacze w telefonach były monochromatyczne – mówi Gajewski. Obecnie pracodawcy są przyzwyczajeni do otrzymywania najróżniejszych ofert handlowych od swoich kontrahentów. Te najczęściej przygotowane są przez profesjonalnych grafików, z użyciem odpowiednich barw, zgodnych z kolorystyką logo firmy lub produktów, które sprzedaje. CV powinno być dostosowane do obecnych standardów: kolorowych mediów, wszechobecnych kolorowych monitorów i wyświetlaczy. − Obecność kolorów jest pospolita, ale ich brak w ofercie kandydata podczas rekrutacji jest niczym powrót do oglądania czarno-białej telewizji w epoce telewizorów, opartych na technologii LED – komentuje Gajewski.

Jak jednak sprawić, aby zabawa kolorem nie przekształciła naszego CV w nieczytelny, kiczowaty dokument? Przede wszystkim dobór kolorów nie może być przypadkowy. Całość musi być zharmonizowana nie tylko ze zdjęciem oraz ze stanowiskiem, o które się ubiegamy, ale i z tym, jaki mamy temperament i tym kim jesteśmy. Możemy użyć kolorów, by zastąpić białe tło dokumentów lub też do wyróżniania ważnych elementów CV. Zastosowanie kolorów może także służyć wyszczególnieniu poszczególnych modułów. − CV ma być ładne, wyróżniać się i, co najważniejsze, musi być czytelne, zadbaj więc o odpowiednią ilość barw – tęcza też jest piękna, ale czy pasuje do ciebie? − tłumaczą i pytają specjaliści z portalu Praca.pl Oprócz kolorów, w zależności od naszej osobowości, zainteresowań i stanowiska, o jakie się ubiegamy, możemy użyć też wykresów, grafik itp. To sprawi, że wyróżnimy się na tle innych czarno-białych jednakowych aplikacji.

„Fason i krój” CV powinien być klasyczny, jednak osoba ubiegająca się o pracę, nie powinna zapominać o przełamaniu tej klasyki czymś, co ją wyróżni i niewątpliwie może to być akcent kolorystyczny. Podobnie jest w modzie, którą tworzymy dla ludzi biznesu: oni szukają klasycznych projektów, ale wiedzą, że „to coś”, na co wpadnie nasz kreator, tworząc projekt, sprawi, że wizerunkowo będą czuli przewagę w kontaktach biznesowych. I właśnie o tym powinni pamiętać kandydaci – tłumaczy Adam Warcholiński, właściciel Atelier Tiviano, które projektuje unikalne stroje biznesowe. Używanie kolorów, podkreśleń, wyróżnień wymaga kreatywności, a to dzisiaj bardzo pożądana przez pracodawców cecha. Pokażmy, że tacy jesteśmy właśnie poprzez CV.

Grażyna Jancik

Porada eksperta

Jak pisać profesjonalne CV:

  1. Na samym początku napisz krótki profil, który od razu pozwoli rozpoznać w Tobie właściwego kandydata.

  2. Zbierz i podaj wszelkie niezbędne informacje dotyczące wykształcenia, doświadczenia, posiadanych kwalifikacji i kompetencji, adekwatnych do stanowiska, o które się starasz.

  3. Pochwal się swoimi sukcesami zawodowymi, ale NIE KŁAM.

  4. Wyróżnij najważniejsze dane, które mogą Ci pomóc podczas rekrutacji na konkretne stanowisko.

  5. Dobierz odpowiednio szatę graficzną do zdjęcia, twojej osoby i stanowiska, o jakie się ubiegasz.

  6. Zredaguj CV tak, by było czytelne, miłe dla oka i wyróżniało się na tle innych aplikacji.

  7. Wysyłaj CV w formacie PDF, a jeśli drukujesz, to w kolorze i na dobrej jakości papierze.

Łukasz Gajewski – agent kariery serwisu Lookus.pl i autor książki: Pracuj z Pasją! Znajdź posadę, która da ci satysfakcję, radość i pieniądze.

Okładka dla Eurostudent Magazyn Akademicki
8,568
Eurostudent Magazyn Akademicki

Eurostudent Magazyn Akademicki

Aktualne e-wydanie Eurostudenta dostępne na portalu dla studentów i absolwentów: www.eurostudent.pl - oferty staży i pracy, inicjatywy studenckie oraz konkursy.


Wydawca: FENIKS MEDIA GROUP