Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Kompetencje miękkie w bankowości i finansach

Choć to wykształcenie i doświadczenie odgrywają najważniejszą rolę w pracy w bankowości i finansach, ważne są także kompetencje miękkie. Ich posiadanie sprawdzane jest na rozmowie kwalifikacyjnej, ale pracodawcy przykładają też dużą wagę do ich doskonalenia.

Finanse i bankowość oferują bardzo ciekawą ścieżkę kariery, szczególnie studentom, którzy ukończyli ekonomię lub studia pokrewne. Ale zwracają uwagę nie tylko na wykształcenie. Bardzo ceni się tutaj posiadanie kompetencji miękkich. Pomagają one w codziennej pracy pracownikom wszystkich stanowisk, ale różnią się nieco w zależności od pełnionej funkcji.
Na wszystkich stanowiskach w bankowości wymaga się komunikatywności i umiejętności pracy w zespole. Ceni się także chęć do nauki i rozwijania swojej wiedzy oraz otwartość, odpowiedzialność, samodzielność i decyzyjność. W bankowości szczególną rolę odgrywa także umiejętność dochowania poufności. Pracuje się tu na ważnych danych, dotyczących działalności gospodarczej czy finansów klientów indywidualnych. To wymaga zachowywania tajemnicy służbowej. Firmy z branży finansowej szukają też osób, które lubią wyzwania i zwracają uwagę na szczegóły. Dodatkowo, na stanowiskach związanych bezpośrednio z obsługą klienta, konieczne są umiejętności sprawnej obsługi, wymaga się też zorientowania na budowanie efektywnych relacji z klientem. Od księgowych wymaga się dodatkowo rzetelności i odpowiedzialności, dobrej organizacji pracy, a także skrupulatności. Natomiast od pracowników sprzedaży oczekuje się przede wszystkim odporności na stres. Tej samej kompetencji wymaga się od audytorów. Oni, w przeciwieństwie do pracowników sprzedaży, muszą trzymać emocje na wodzy, pracując z ważnymi dokumentami klientów. Od audytorów wymaga się także szybkiej adaptacji. Ich praca nierzadko wiąże się z wyjazdami do siedziby firmy, w której przeprowadzany jest audyt, często jest to inne miasto, a nierzadko także inny kraj. Dobrze więc, gdy pracownik umie szybko odnaleźć się w nowej sytuacji i nowym miejscu.

Tylko prawda

Posiadanymi kompetencjami warto pochwalić się już na wczesnym etapie rekrutacji, a więc w liście motywacyjnym. Podkreślmy w nim te najbardziej kluczowe dla bankowości i finansów umiejętności miękkie, jak dobre zarządzanie czasem, odpowiedzialność, umiejętność pracy w grupie i pod presją czasu, komunikatywność, otwartość, skrupulatność i cierpliwość. Ale uwaga! Te obietnice nie mogą być bez pokrycia. Pamiętajmy, że wszelkie umiejętności miękkie, którymi chcemy się pochwalić, muszą mieć potwierdzenie w rzeczywistości. Dlaczego jest to tak ważne? Rekruterzy na pewno sprawdzą je już na rozmowie kwalifikacyjnej. Dodatkowo, warto podkreślić, że jednym z etapów, który stosuje podczas rekrutacji w większość banków, jest Assessment Center. Pozwala on na wielowymiarową ocenę kompetencji kandydata, poprzez obserwowanie go podczas wykonywania konkretnych, praktycznych zadań. Assessment Center jest najbardziej wiarygodną metodą badania kompetencji. Jej skuteczność sięga nawet około 90 procent. Podczas AC rekruterzy badają kompetencje kandydatów w różnorodnych zadaniach, które często są odzwierciedleniem prawdziwych sytuacji pojawiających się w pracy. To dlatego jest tak ważne, by miały potwierdzenie w rzeczywistości. Pamiętajmy, że uczciwość jest tu jedną z kluczowych kompetencji.

Rozwój priorytetem

Pracodawcy zwracają uwagę nie tylko na kompetencje już posiadane przez kandydata. Wiele instytucji finansowych zdaje sobie sprawę z tego, że ich sukces zależy od pracowników, dlatego przykładają ogromną wagę do ich rozwoju. Pracownicy indywidualnie rozmawiają ze swoimi przełożonymi i opracowują ścieżkę kariery. Jej realizowanie umożliwia m.in. rozwój kompetencji miękkich. Banki organizują nawet 10 tys. dni szkoleń rocznie. Szkolenia mają różny charakter: od spotkań w salach konferencyjnych po e-learning. W ich trakcie pracownicy uczą się, jak zarządzać zespołem, obsługiwać klienta, prezentacji oraz właściwej komunikacji.
Pracownik posiadający wysoko rozwinięte kompetencje miękkie, lepiej i efektywniej obsłuży klienta indywidualnego, przedsiębiorcę czy lepiej będzie współpracował w zespole. Firmy rozwijają kompetencje miękkie swoich pracowników także przez dofinansowanie kursów języków obcych czy studia podyplomowe. Choć nakierowane są one na pozyskanie wiedzy, to pośrednio przyczyniają się także do rozwijania kompetencji miękkich. Przykładowo, ucząc się nowego języka obcego, pewniej czujemy się w międzynarodowym środowisku, a więc i efektywniej pracujemy.
Warto już na etapie studiów podejmować wszelkie inicjatywy wpływające na rozwój kompetencji miękkich. Mogą służyć temu szkolenia organizowane na uczelniach wspólnie z pracodawcami, może udział w praktykach i stażach, a może także udział we wszelkich uczelnianych inicjatywach, jak koła naukowe czy stowarzyszenia studenckie. Wymagają one podejmowania wielu działań, które uczą dobrej organizacji czasu czy odpowiedzialności. Im wcześniej zaczniemy zdobywać i doskonalić kompetencje miękkie, tym bardziej zwiększymy swoje szanse na znalezienie atrakcyjnej pracy.

Autor: Wioletta Nisiewicz