Eurostudent

Konkursy dla studentów – sposób na lepszy start

Studia to ważny etap życia, poświęcony na zdobywanie wiedzy, kwalifikacji i kompetencji, które będą nam niezbędne w budowaniu kariery zawodowej. To także okres poszukiwania i rozwijania swoich pasji i talentów. Pracodawcy wierzą, że osoby młode, stawiające pierwsze kroki na rynku pracy potrzebują w tym istotnym czasie pewnego wsparcia. Dlatego wielu z nich organizuje konkursy dedykowane studentom i absolwentom. Warto wziąć w nich udział, ponieważ, jak pokazuje praktyka, korzyści z udziału w nich mogą być długoterminowe.

Konkursów co roku ogłaszanych jest bardzo wiele, sporo z nich inicjowanych jest przez renomowane organizacje, posiadające ugruntowaną pozycję na rynku. Niezależnie od kierunku studiów, jaki wybraliśmy zawsze możemy znaleźć konkurs, który skierowany będzie właśnie do nas. Mamy zatem konkursy skierowane do prawników, socjologów, finansistów, bankierów, specjalistów ds. podatków czy inżynierów. Z drugiej strony istnieje szereg konkursów ukierunkowanych na humanistów oraz artystów. W sieci nie brakuje stron, które pozwalają studentom w łatwy sposób wyszukiwać konkursy i filtrować je wziąwszy pod uwagę zarówno lokalizację siedziby pracodawcy jak i grupę docelową konkursu. Jaki jest w zasadzie cel konkursów ogłaszanych przez pracodawców? Odpowiada Patrycja Supik z Sekcji Karier Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. – Pracodawcy dość często organizują lub sponsorują konkursy przeznaczone dla studentów – regularnie publikujemy je na stronie Sekcji Karier UJ. Ich zasady bardzo różnią się od siebie, ale celem najczęściej jest wyłonienie tych najlepszych, najbardziej pomysłowych i przedsiębiorczych osób, którym następnie oferowany jest np. staż czy płatne praktyki w danej firmie lub organizacji. To często jest główna nagroda w konkursie, kolejne to zazwyczaj nagrody rzeczowe, możliwość wzięcia udziału w jakimś ciekawym wydarzeniu lub wizycie studyjnej – wyjaśnia. Uczestnictwo w tego typu konkursach oznacza zwykle konieczności wywiązania się z określonego zadania np. rozwiązania problemu czy zagadki bądź stworzenia sloganu czy plakatu. Zawsze jednak jest to swego rodzaju wyzwanie wymagające wiedzy i kreatywności, niestandardowego myślenia, a niekiedy i pracy grupowej (wiele konkursów kierowanych jest do kilkuosobowych drużyn studentów). Pracodawcy najlepszym z uczestników oferują bardzo atrakcyjne nagrody. Prócz płatnych staży są to także specjalistyczne kursy językowe czy szkolenia, a niekiedy nagrody pieniężne – w niektórych przypadkach wygrać można nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych!

Korzyści dla studentów

Oczywiście, benefity finansowe nie są jedyną zachętą, jaką oferują pracodawcy osobom, które zdecydują się na udział w konkursie. Czymś, co jest szczególnie cenne dla każdego studenta na wczesnym etapie kariery zawodowej jest możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego, które wzbogaci nasze CV. – Na pewno warto brać udział w takich konkursach, bo można nie tylko sprawdzić swoją wiedzę, ale też otrzymać szansę na zrealizowanie jakiegoś innowacyjnego pomysłu czy zdobycia doświadczenia w prestiżowej firmie. Jeśli zwycięzca konkursu sprawdzi się podczas stażu, może też otrzymać propozycję stałego zatrudnienia – podkreśla Patrycja Supik z Sekcji Karier Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Nawet jeśli nie zostaniemy laureatami konkursu, sam fakt wzięcia w nim udziału (zwłaszcza w przypadku prestiżowych wydarzeń firmowanych przez znane organizacje) jest powodem do dumy oraz pozwala udowodnić przyszłemu pracodawcy, że wykazujemy się aktywną postawą. Dodatkowo, udział w konkursach to także możliwość pozyskania cennych kontaktów z najlepszymi specjalistami w Polsce pracującymi w renomowanych firmach, a także opcja uzyskania cennej wiedzy merytorycznej w danym zakresie, w jej wydaniu praktycznym.

Zyski dla pracodawcy – jesteśmy potrzebni!

Wbrew pozorom studenci nie są jedyną stroną, która zyskuje biorąc udział w konkursach. Dla wielu firm, organizacja konkursów o zasięgu krajowym to znakomita forma promocji ich marki. Tego typu akcje świetnie wpisują się w tzw. działania z zakresu employer branding, czyli takie, które mają na celu budowanie wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy. Dla pracodawców organizacja konkursu jest także znakomitym sposobem na weryfikację umiejętności młodych ludzi i pozyskania cennych pracowników – statystyki wskazują, że znaczna część laureatów otrzymuje ofertę dalszej współpracy po zakończeniu udziału w konkursie bądź odbyciu stażu w ramach nagrody. Działania te mieszczą się w ramach tzw. talent acquisition czyli przyciągania największych talentów z danej branży do firmy. W dobie olbrzymiej konkurencji to właśnie umiejętność pozyskania i utrzymania zdolnych ludzi pozwala firmie na osiągnięcie przewagi na rynku.

Dlaczego warto?

Jak wynika z II etapu badań przeprowadzonych przez organizatorów IV edycji programu Twoja Perspektywa – Orange Polska we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami i Business for Society – połowa badanych studentów twierdzi, że kompetencje zdobyte podczas studiów nie spełniają oczekiwań pracodawców. Zamiast jednak narzekać, warto wziąć sprawy w swoje ręce, twierdzą eksperci ds. rynku pracy. Są oni zgodni, że nabywanie pierwszych doświadczeń zawodowych jeszcze w czasie studiów jest niezwykle istotne, jeśli poważnie podchodzi się do swojej kariery zawodowej i jest dobrze widziane przez pracodawców. Świetną metodą, by osiągnąć ten cel jest udział w konkursach ogłaszanych przez firmy z rozmaitych sektorów gospodarki. Prócz możliwości pozyskania pierwszych doświadczeń zawodowych jest to świetna okazja, by przekonać się, czy wybrana przez nas branża jest tą, z którą rzeczywiście pragniemy związać swoją zawodową przyszłość.

Studia to okres, który wielu z nas poświęca na intensywne życie prywatne, ale warto wykorzystywać ten czas także na bardziej konstruktywne zajęcia. Organizowane przez firmy konkursy dla studentów gwarantują mnóstwo ciekawych aktywności – kreowanie nowych pomysłów, szukanie rozwiązań i naukę pracy w grupie. Dzięki tym doświadczeniom nasz start na rynku pracy z całą pewnością będzie bardziej pewny.

 

Beata Pałac

Foto: Shutterstock