Obecnie nie tylko studenci zaoczni pracują. Również ci, którzy uczą się w trybie dziennym poszukują pracy, którą mogliby dopasować do swoich zajęć. Wybór jest coraz większy, a pracodawcy stają się coraz bardziej elastyczni. Jest też rozwiązanie dla osób, które uwielbiają zakupy.
W dobie dużej konkurencji firmy prześcigają się w sposobach na zwiększenie sprzedaży, powiększenie bazy klientów, ale też utrzymanie dotychczasowych. Bardzo liczy się jakość obsługi klienta. Jeśli bowiem klient jest zadowolony, to powróci do danego sklepu i zapewne poleci go rodzinie i znajomym. Wydaje się, że marketing szeptany jest dobrym sposobem na pozyskanie zainteresowania klientów, ale przecież może też okazać się sposobem na poinformowanie wielu osób o braku profesjonalizmu danej firmy (nieprofesjonalnej obsłudze, kiepskiej jakości produktów, braku czystości w sklepie, itp.).
O co chodzi
Tajemniczy klient to osoba zatrudniona przez właściciela sklepu, bezpośrednio lub częściej przez pośrednika, która ma za zadanie sprawdzić jakość obsługi w danym sklepie. Musi być wiarygodna, tzn. musi sprawiać wrażenie potencjalnego klienta, który przynajmniej w stopniu podstawowym wie, jaki typ produktu kupuje. Dlatego też do salonów samochodowych jako tajemniczy klienci najczęściej przychodzą mężczyźni, a do sklepów z obuwiem dziecięcym kobiety w wieku prokreacyjnym. Tajemniczy klient musi zasadniczo należeć do targetu danej firmy. Badanie wymaga wnikliwości, rzetelności i przeprowadzane jest na podstawie scenariusza. Na podstawie takiego wywiadu pracodawca może określić, czy jego pracownicy odpowiednio wykonują pracę, jakie zalety posiada sklep, a co należy zmienić koniecznie.
Korzyści z bycia tajemniczym klientem
Tajemniczy klient, czy inaczej audytor, to stanowisko idealne dla osób, które w ciągu tygodnia mają po kilka godzin wolnych o różnych porach dnia. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie dla studentów, nawet tych studiujących w trybie dziennym. Mogą oni w trakcie wolnego dnia lub dłuższego okienka wykonać zlecenie. Kolejną zaletą jest fakt, że tajemniczy klient dobierany jest do sklepu pod kątem jego zainteresowań. Na podstawie wypełnionej ankiety, audytor dostaje listę zleceń do wykonania. Zazwyczaj może wybrać te zgłoszenia, które mu odpowiadają – zarówno pod względem profilu sklepu, miejsca, czasu i wynagrodzenia (często wynagrodzenie zależne jest od rodzaju wywiadu, który trzeba przeprowadzić). Najczęściej firmy zatrudniające tajemniczych klientów oferują pracę na podstawie umowy o dzieło, co pracownikowi daje sporo wolności.
Praca audytora oczywiście podlega ocenie – dokonywana jest na podstawie przeprowadzonego wywiadu, ale także monitoringu w sklepie bądź nagrań (na telefonie, dyktafonie), wykonanych przez samego audytora. Jednak nie należy mieć obiekcji przed nagraniami z monitoringu, bo przecież jako zwykli klienci również jesteśmy nagrywani. A jeśli zależy nam na elastycznych godzinach pracy, a do tego lubimy chodzić na zakupy, to posada tajemniczego klienta, to strzał w dziesiątkę.