Przelewanie pieniędzy, sprawdzanie stanu konta, wnioskowanie o kredyt w dowolnym momencie, również wtedy, gdy jesteś poza domem czy uczelnią i nie masz dostępu do komputera, umożliwi ci aplikacja mobilna twojego banku. Aby jednak w parze z tą wygodą szło również bezpieczeństwo twoich transakcji i pieniędzy zgromadzonych na koncie, musisz pamiętać o podstawowych zasadach korzystania z bankowych aplikacji mobilnych.
Polacy coraz chętniej korzystają z bankowych aplikacji mobilnych. Na koniec czerwca 2017 roku takich osób było już 4,8 mln, wynika z raportu PRNews.
Niestety przybywa również cyberzagrożeń i ataków nie tylko na nasze komputery, ale i telefony. W ciągu zaledwie roku liczba zainfekowanych smartfonów wzrosła nawet trzykrotnie, pokazuje raport CERT Orange Polska. Cyberprzestępcy stosują coraz to nowe metody, aby wyłudzić nasze dane i hasła do bankowości internetowej. Poznaj zatem podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z aplikacji bankowych, aby nie ułatwiać im tego zadania.
Aplikacje instaluj tylko z zaufanych źródeł
Przed zainstalowaniem aplikacji mobilnej na swoim telefonie, po pierwsze upewnij się, czy jej wydawcą jest faktycznie twój bank, czy nie masz do czynienia z aplikacją „podstawioną” przez cyberprzestępców. Instaluj tylko aplikacje z oficjalnych sklepów Google Play, App Store lub Microsoft (w zależności od systemu operacyjnego twojego telefonu). Nigdy nie instaluj aplikacji, do których link otrzymałeś w e-mailu, nawet jeśli łudząco przypominał on wiadomość od twojego banku. Tak działają bowiem oszuści podszywający się pod twój bank, a zainstalowanie takiej aplikacji może skończyć się atakiem hakerskim na twój telefon.
Stosuj mocne hasła
Po zainstalowaniu aplikacji bankowej zadbaj o jak najwięcej zabezpieczeń chroniących dostęp do niej, tak żeby skorzystanie z niej przez kogoś innego niż ty sam było jak najbardziej utrudnione. Pierwszą z nich jest PIN służący do odblokowania telefonu. Pamiętaj, żeby był on możliwie skomplikowany; najlepiej, aby składał się z kombinacji małych i wielkich liter, cyfr oraz znaków specjalnych, takich jak: „$”, „^” czy „&”. Nigdy nie ustawiaj PIN-ów takich jak „1111” czy „1234”. Będą to zapewne pierwsze kombinacje, jakie wypróbuje złodziej, jeśli twój telefon trafi w jego ręce. PIN jest bezpieczniejszy od zabezpieczenia telefonu wzorem graficznym. Jeśli już jednak zdecydujesz się na jego zastosowanie, również unikaj tych najbardziej popularnych i oczywistych, jak „wężyk” w kształcie litery „L” czy „Z”. Część smartfonów pozwala również na odblokowanie telefonu za pomocą odcisku palca. Jeśli zdecydujemy się na ten sposób zabezpieczenia, warto ze względów bezpieczeństwa wybrać inny rodzaj zabezpieczenia samej aplikacji bankowej. Z tego też względu nie ustawiaj takiego samego PIN-u w telefonie i w aplikacji bankowej. I pod żadnym pozorem nie przekazuj oczywiście swoich haseł innym osobom ani nie zapisuj ich nigdzie, nie przechowuj ich też np. w notatkach w telefonie ani nie noś przy sobie. Pamiętaj również, że ze względów bezpieczeństwa wszelkie loginy i PIN-y powinny być co jakiś czas zmieniane.
Zawsze tam, gdzie tylko jest to możliwe, stosuj także dwustopniowe uwierzytelnianie, czyli np. nie tylko poprzez logowanie z wykorzystaniem PIN-u, ale również za pomocą jednorazowego hasła wysyłanego SMS-em.
Zainstaluj program antywirusowy
Współczesne smartfony są równie nowoczesne, jak komputery, i w podobny sposób należy je chronić przed cyberzagrożeniami. Dlatego również na swoim telefonie zainstaluj program antywirusowy, który pomoże ci wykryć potencjalne zagrożenie z internetu: wirusy, które możesz „złapać”, surfując w sieci, czy aplikacje szpiegowskie czyhające na przechwycenie twoich haseł.
Oprócz bieżącej ochrony antywirusowej, pamiętaj również o przeskanowaniu swojego telefonu raz na jakiś czas, gdyż pomoże to dodatkowo w wykryciu ewentualnego złośliwego oprogramowania. Dbaj także o aktualizowanie swojego antywirusa – dzięki temu będzie on sprawniej wykrywał coraz to nowe niebezpieczeństwa pojawiające się w cyberprzestrzeni, której twój telefon z dostępem do internetu jest częścią.
Jak przekonują eksperci ds. cyberbezpieczeństwa, aplikacje mobilne zapewniają użytkownikom większe bezpieczeństwo niż bankowość internetowa, chociażby z tego względu, że są mniej podatne na niektóre rodzaje cyberataków wykorzystujących do wykradania naszych haseł przeglądarki internetowe. Jednak żadne, nawet najnowocześniejsze technologie stosowane przez banki nie uchronią nas przed niebezpieczeństwem, jeśli sami nie będziemy zachowywać należytej ostrożności, korzystając z aplikacji mobilnych.
***
Projekt sektorowy „Bankowcy dla Edukacji” to pomysł na edukowanie studentów i przekazywanie im przez pracowników bankowych podstaw praktycznej wiedzy dotyczącej ekonomii, finansów, bankowości, cyberbezpieczeństwa i obrotu bezgotówkowego. Wszystko po to, aby ułatwić im świadomy i pomyślny start w dorosłe życie.
***
Kampania społeczna „Warto Bezgotówkowo”, pod patronatem honorowym Ministerstwa Rozwoju i Ministerstwa Finansów, została zainicjowana przez Koalicję na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności i jest koordynowana przez Warszawski Instytut Bankowości (w ramach Projektu sektorowego „Bankowcy dla Edukacji”). Jej celem jest upowszechnianie wiedzy o korzyściach bezgotówkowych form płatności i aktywnego z nich korzystania.
Anna Wiśniewska