Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Kto jest odpowiedzialny za kształcenie liderów, uczelnie czy biznes?

Jak kształcić liderów na miarę potrzeb XXI wieku? Czy wiemy kogo będzie potrzebować rynek pracy jutra? Czy biznes i uczelnie mówią jednym głosem, czy to są dwa osobne światy? Wokół takich tematów toczyła się dyskusja podczas pierwszej debaty z cyklu „Biznes i uczelnie – spójna wizja dynamicznej przyszłości”, której pomysłodawcą jest organizator konkursu Global Management Challenge w Polsce – firma BIGRAM.

Do udziału w debacie zaproszeni zostali przedstawiciele najbardziej pożądanych pracodawców, topowych uczelni wyższych oraz reprezentanci młodych talentów – studenci działający w najlepszych organizacjach studenckich. Debata odbyła się 26 marca w Warszawie.

Rozmowa zaczęła się od poszukania odpowiedzi na pytanie kto ponosi odpowiedzialność za przygotowanie przyszłych liderów, czy uczelnie czy już pracodawcy. Beata Stola, (Członek Zarządu i Dyrektor HR w UPC Polska) stwierdziła zdecydowanie, iż sami przyszli liderzy są odpowiedzialni za swoje kształcenie, to oni powinni szukać możliwości rozwoju na własną rękę. Firmy wkraczają jako drugie w proces edukacji, w momencie rozwoju talentów, swoich pracowników i ich potencjału. Z kolei Grażyna Rzehak-Majcherek, (Członek Zarządu, Dyrektor ds. Personalnych w Grupie Żywiec), przywołała do odpowiedzialności za kształcenie liderów uczelnie wyższe, podając za wzór europejskie ośrodki akademickie, w których stwarzane są warunki sprzyjające rozwojowi umiejętności przywódczych studentów. Jej zdaniem, w Polsce, obie strony, zarówno uczelnie jak i firmy powinny brać udział w procesie kształcenia liderów szczególnie w obszarze rozwoju cech i umiejętności związanych ze współpracą, kooperacją, stosunkami interpersonalnymi. Z taką opinią zgodziła się Katarzyna Skorupka-Podziewska (Dyrektor HR w firmie SKANSKA),konkludując, iż zarówno uczelnie jak i firmy powinny aktywnie wspierać rozwój młodych liderów gdyż łączy je wspólny cel, mianowicie chcą przyciągać najlepszych w swe mury/do swojej organizacji. Przy tej okazji uczestnicy zwrócili uwagę na wyzwania z jakimi przyjdzie się uczelniom zmierzyć w związku z niżem demograficznym. Walka o studentów i kandydatów nie może toczyć się kosztem jakości kształcenia. Nie wszystkim uczelniom uda się zachować wysoki poziom programu przy jednoczesnym zachowaniu efektowności kosztowej przy mniejszej liczbie studentów. Urszula Okulska-Deblessem – kierownik Biura ds. Promocji i Informacji Politechniki Warszawskiej wyraziła opinię iż, uczelnie nie mogą skupić się w całości na kształceniu liderów, gdyż nie wszyscy studenci chcą być liderami i mają ku temu predyspozycje. Uczelnie powinny zabiegać o wysoką jakość programu merytorycznego i kształcić specjalistów odpowiednio do potrzeb rynkowych. Dopasowanie tematów i kierunków studiów do obecnych potrzeb pracodawców nie jest jednak sprawą prostą, ale nie jest i niemożliwe. Uczelnie monitorują już losy swoich studentów i ich sukcesy na rynku pracy. Teraz potrzebowałyby prognoz dotyczących potrzeb i planowanego zatrudnienia ze strony biznesu. Niestety dopasowanie programu kształcenia do oczekiwań biznesu jest procesem skomplikowanym i długim. Dlatego korzystniejszym i szybszym rozwiązaniem byłoby zaangażowanie w większym stopniu biznesu, menedżerów, firm w programy na uczelniach, zaproszenie menedżerów na wykłady, wykorzystanie case’ów biznesowych na zajęciach etc. Michał Przybylski, student SGH, alumn organizacji Enactus, zgodził się z tym, że uczelnie nadal zbyt duży nacisk kładą na wiedzę teoretyczną, a za mało jest praktyki. Wyraził oczekiwanie, iż studenci chcą i mają potrzebę współpracy z przedstawicielami biznesu, chcą się uczyć od praktyków, pracować nad realnymi przypadkami biznesowymi, szukać innowacji, a nie powtarzać historię myśli ekonomicznej. Z kolei dr hab. Tomasz Rostkowski, reprezentujący SGH, wyraził się krótko: „Liderom w kształceniu wystarczy nie przeszkadzać.” Studenci sami tworzą wiele inicjatyw i aktywności, które pomagają im w rozwoju, poszukują dodatkowych możliwości rozwoju, dzięki czemu potencjały liderskie wykształcają się same.


Marta Rogóż, Senior HR Director w PepsiCo zadeklarowała nie tylko chęć i gotowość przekazywania wiedzy młodym liderom ale wręcz podkreśliła odpowiedzialność obecnych liderów za kształcenie młodego pokolenia. Jeśli chodzi o klarowanie oczekiwań to często osoba przychodząca po studiach nie wyraża zgody na pracę np. w trybie zmianowym czego wymaga linia produkcyjna pracująca 24 godziny na dobę. Młodzi ludzie zwracają teraz dużą uwagę by życie miało wyrównaną proporcję pomiędzy częścią zawodową a prywatną. Na uczelniach nikt nie pokazuje im jak wygląda w rzeczywistości praca zawodowa, nadal jest za mało praktyków menedżerów. Niestety pracujący na co dzień menedżer nie jest w stanie się zadeklarować do prowadzenia co tydzień wykładów, ale może np. zobowiązać się do obecność na uczelni raz na dwa miesiące. Gdyby uczelnie zaplanowały odpowiednio współpracę z kilkoma firmami, z pewnością mogłyby zapełnić plan zajęć spotkaniami z praktykami w każdym tygodniu. Marek Prujszczyk, (Country HR Business Partner w Schneider Electric) przywołał też dość powszechnie znane roszczeniowe postawy studentów, którzy świeżo po otrzymaniu dyplomu nie chcą pracować na niższych stanowiskach i mają zbyt wysokie oczekiwania finansowe.


Obecni pracodawcy zadeklarowali chęć udziału i współpracy z uczelniami nie tylko w przygotowaniu ale i prowadzeniu programu. Oznacza to realny koszt dla firm (koszt wydelegowania swoich pracowników do prowadzenia zajęć), ale stanowi też swego rodzaju inwestycję w przyszłe kadry.

Sama debata pracodawców i uczelni była doskonałą okazją do poruszenia jakże istotnych i często drażliwych kwestii związanych z realiami selekcji i rozwoju liderów przyszłości. Debata była moderowana przez dziennikarza redakcji Personel i Zarządzanie Pawła Berłowskiego oraz Prezesa BIGRAM, Piotra Wielgomasa. Odbyła się pod patronatem Global Management Challenge. Więcej na www.gmcpoland.pl.

 

Okładka dla Eurostudent Magazyn Akademicki
8,549
Eurostudent Magazyn Akademicki

Eurostudent Magazyn Akademicki

Aktualne e-wydanie Eurostudenta dostępne na portalu dla studentów i absolwentów: www.eurostudent.pl - oferty staży i pracy, inicjatywy studenckie oraz konkursy.


Wydawca: FENIKS MEDIA GROUP