Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Kupują teraz, płacą później. Polacy polubili odroczone płatności

Pozwalają przymierzać za darmo, gdy w grę wchodzi zwrot, nie obciążają niepotrzebnie konta, są też sposobem na przechytrzenie inflacji czy przetrwanie do pierwszego bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Mowa o zakupach z odroczonym terminem płatności, czyli o usłudze „Kup teraz, zapłać później”. Korzysta z niej już 15% osób kupujących w sieci, z czasem planuje to robić ponad dwukrotnie więcej.

Wiedza na temat opcji „Kup teraz, zapłać później” rośnie wraz z aktywnością online. W gronie osób kupujących w sieci co najmniej raz w miesiącu, a jest ich już większość (62%), o „Kup teraz, zapłać później” słyszał niemal każdy (91%). Jak wynika z badania zrealizowanego przez Quality Watch dla BIK, chęć skorzystania z tego rozwiązania zapowiada 40% osób.

Dlaczego Polacy korzystają z odroczonych płatności?

Według wspomnianego badania głównym powodem wyboru tej opcji jest po prostu możliwość odłożenia płatności w czasie (51%). Część klientów chce mieć ponadto większy wybór i dzięki „Kup teraz, zapłać później” bez zamrażania własnych pieniędzy zamawia więcej produktów z założeniem, że to, co się nabywcy nie spodoba, wróci do sklepu. Łatwiej jest oddać zakupy, bo nie trzeba potem czekać na zwrotny przelew. – Pogarszająca się sytuacja ekonomiczna Polaków i postępująca drożyzna mogą okazać się dodatkowym czynnikiem skłaniającym do zakupów w modelu odroczonej płatności. Bo jeśli uda się zapłacić w bezodsetkowym terminie, może to pozwolić związać koniec z końcem, bez konieczności załatwiania dodatkowego finansowania – zauważa Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor, wiceprezes BIK.

Czy Polacy spieszą się z zapłatą?

Potwierdzają to deklaracje badanych. Połowa korzystających z odroczonego terminu płatności nie czeka do ostatniego wyznaczonego dnia i reguluje zobowiązanie od razu, gdy na koncie pojawi się wynagrodzenie. Ze statystyk sprzedawców internetowych wynika, że popularność usługi „Kup teraz, zapłać później” rośnie wraz z wartością koszyka.
Sama koncepcja odroczonej płatności nie jest innowacją, bowiem już wiele lat temu odroczone płatności były wykorzystywane w tradycyjnym
handlu w postaci „kupowania na zeszyt”. Później pojawiły się karty kredytowe, które również pełniły formę odroczonych płatności. Popularność usługi „Kup teraz, zapłać później”, połączonej z zakupami
w internecie, będzie bez wątpienia rosła razem z całym sektorem e-commerce. Obowiązkiem instytucji finansowych i operatorów odroczonych
płatności jest edukacja klientów w zakresie ryzyka możliwego przekredytowania mówi Sławomir Grzelczak. Nie zwalnia to z odpowiedzialności również samych konsumentów. Oni także powinni
pamiętać, by zadłużać się na miarę swoich możliwości. Dla wielu będzie to ponadto okazja do zbudowania pozytywnej historii kredytowej, która może zwiększyć ich szanse na otrzymanie większego finansowania w przyszłości – dodaje.

Źródło: Badanie na temat płatności odroczonych (BNPL), Quality Watch dla Biura Informacji Kredytowej, IV kwartał 2022 r.

***
Biuro Informacji Kredytowej oraz BIG InfoMonitor są inicjatorami programu edukacyjnego Nowoczesne Zarządzanie Biznesem i partnerami
w module „Zarządzanie ryzykiem finansowym w biznesie i życiu osobistym”.

Więcej: www.nzb.pl, www.facebook.com/NowoczesneZarzadzanieBiznesem
oraz www.BANK.PL.