Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Listy z odległych gwiazd Katarzyny Groniec

„Przypadki” to czwarty album w dorobku artystki. Wyjątkowy, bowiem całkowicie autorski. Groniec napisała słowa do 12 utworów, tylko „prolog” jest dziełem Jacka Bończyka.

Piosenkarka już w momencie swojego debiutu w 1988 roku, podczas festiwalu młodych Talentów w Poznaniu zaskarbiła sobie grono wiernych słuchaczy. Popularność przyniosła jej rola Anki w najsłynniejszym polskim musicalu „Metro” oraz późniejsze solowe produkcje : „Mężczyźni” (2000),  „Poste restante” (2002) i  „Emigrantka”  (2004). Wielbiciele jej twórczości cenią artystkę głównie za wspaniałą, nastrojową twórczość oraz osobowość, która przejawia się głównie w skromności i dystansie wobec otaczającej rzeczywistości. Groniec reprezentuje niezależny nurt artystyczny, jest zawsze obok, by nie rzec – przeciw komercyjnym produkcjom. Autorem muzycznym najnowszej płyty „Przypadki” jest znany kompozytor i znakomity wirtuoz Piotr Dziubek, związany z Wrocławskim Teatrem Muzycznym. Na krążku odnajdziemy dwanaście liryczny utworów, które sama autorka nazywa – dekalogiem. Nie stanowią one jednak wyraźnego pouczenia, nie otrzymamy rad: jak żyć. Jest to raczej swobodna
interpretacja, zapis wrażeń i przemyśleń, wariacje na temat dekalogu. Piosenkarka spaja całość w pewną ramę kompozycyjną przypisując utworom nie tylko numerację tradycyjną – cyfry arabskie, ale także rzymskie. Rozpoczyna łagodnym, obfitującym w nadzieje prologiem – „Podobno gdzieś istnieje” kończy zaś niezrozumiałym a tym samym inspirującym epilogiem: „Code”, który pozostawia słuchaczy w tajemniczej zadumie. Nie jest to płyta do posłuchania w samochodzie czy gdzieś przelotem. Należy ją smakować etapami, próbować kęs po kęsie, odkrywać ukryte sensy i przekładać na własne doświadczenia. Krążek zyskuje dopiero po kilkukrotnym przesłuchaniu. Groniec daje się poznać nie tylko jako wspaniała wokalistka, ale i aktorka. Uwagę słuchaczy przyciągnie zapewne sposób wykonania i interpretacja śpiewanych tekstów. Każdy utwór stanowi kompilację tekstu, kompozycji, zastosowanych instrumentów, muzyki. Płyta jest ulotna a zarazem zapadająca w pamięć. Jest to zapewne zasługa zróżnicowanego nastroju i wydźwięku każdej z piosenek. Wyłania się z nich obraz kobiety delikatnej i nostalgicznej, potrzebującej ciepła i miłości (zazdroszczę twojej narzeczonej, krzesłu zazdroszczę, twoim znajomym, łyżce, którą zupę jesz, psu, któremu mierzwisz sierść – „Internet”). Kobieta ta tęskni za minionym czasem (gdzie dziewczynka, którą jeszcze wczoraj byłam – „Czas”) kiedy wszystko wydawało się łatwiejsze (dlaczego nigdy nie mówiłeś, że życie będzie tak zawiłe – „Mamo”). Groniec zachwyca sposobem interpretacji, niektóre utwory stanowią wręcz melodeklamację, artystka od głośnych, ekspresyjnych dźwięków przechodzi do szeptu. Nastrój budują także wykorzystane instrumenty: perkusyjne, smyczkowe i klawiszowe oraz akompaniament Orkiestry Kameralnej „Hanseatica”. Wspaniały dźwięk trąbki w utworze „Będę z tobą” doskonale współgra z tekstem (ty, przed tobą świat, za tobą ja a za mną już nikt). W całej różnorodnej palecie znajdują się numery lżejsze tj. „Poniedziałek” wykonany wesołym, ciepłym głosem (poniedziałku, wiesz po tobie zawsze jest wtorek, może byś mu wysłał wieczorem smsa żeby nie przychodził).Podczas słuchania czas na chwilę staje w miejscu. Odbiorcy zaś próbują dostrzec to, co niewidzialne, tak jak zalane deszczem obrazy na okładce płyty. Warto jednak przebić się przez zamazaną powierzchnię, aby po drugiej stronie odkryć prawdziwy urok, który kryje się w rzeczach najprostszych bowiem „istnieje gdzieś podobno niedany nam świat, gdzie kochać wszyscy mogą a płacze się z radości”.

Okładka dla Eurostudent Magazyn Akademicki
8,575
Eurostudent Magazyn Akademicki

Eurostudent Magazyn Akademicki

Aktualne e-wydanie Eurostudenta dostępne na portalu dla studentów i absolwentów: www.eurostudent.pl - oferty staży i pracy, inicjatywy studenckie oraz konkursy.


Wydawca: FENIKS MEDIA GROUP