Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Łukasz Gołębiewski, „e –książka ď book. Szerokopasmowa kultura”

W swoim nowym eseju Łukasz Gołębiewski zastanawia się nad tym, jak wyglądać będzie dystrybucja książek, muzyki, filmów, gazet i innych nośników kultury, gdy e-czytniki (np. Kindle) będą sprzedawane jak telefony komórkowe – za złotówkę. Zdaniem autora kultura popłynie wówczas do odbiorcy "szerokopasmowo", w formie abonamentu.

 
 
„Nadchodzą złote czasy dla kultury” – pisze autor, wbrew obiegowej opinii, że digitalizacja może być zagrożeniem dla biznesu kulturalnego. Wiele uwagi autor poświęca też zagadnieniom ochrony praw autorskich, pisze m.in. o tym, dlaczego do lamusa historii przejdą niebawem sieci darmowej wymiany plików.
 
Poprzednia książka Łukasza Gołębiewskiego „Śmierć książki | No Future Book” wywołała ożywione dyskusje, nie tylko w Polsce, została także bardzo dobrze przyjęta przez krytykę. Tym razem autor stawia jeszcze bardziej wyraźne tezy i umiejscawia przeobrażenia w bardzo bliskim czasie. Jego zdaniem zmiany w sposobie myślenia o kulturze nie jako o produkcie, lecz jako o usłudze, to kwestia najbliższych kilku lat.
 
 
Cyfrowa przyszłość książki nie będzie ani gorsza, ani straszna, ani mniej zyskowna. Łatwo się w niej odnajdziemy i wyjdzie nam ona na dobre – przekonuje w „Szerokopasmowej kulturze” autor „Śmierci książki”. Nowy zbiór refleksji Łukasza Gołębiewskiego wskazuje jednoznacznie, że rynek kultury cyfrowej w dobie przenośnych czytników, bezprzewodowego Internetu i kreujących czytelnicze wybory sieci społecznościowych ma dużo większe szanse na rozkwit niż w mijającej epoce druku. Kluczem do przyszłości są – według autora – czytniki elektronicznych treści za symboliczna złotówkę oraz wprowadzenie abonamentu na kulturę cyfrową. Na pozór utopijne i samobójcze (…).
Jest to książka mocno wsparta na praktyce i teorii cyfrowej gospodarki. Jej przesłanie powinno zapaść w serce nie tylko czytelnikom i wy-dawcom książek, ale przede wszystkim tym, którzy w niedalekiej przyszłości decydować będą o prawnych uwarunkowaniach ekonomii, w której „byt” zastąpiony przez „bit”.
Mariusz Pisarski, „Techsty”
 
Kultura nie kurczy się, jak chcą pesymiści, a rozszerza, i to gwałtownie – dzięki coraz powszechniejszemu   
i łatwiejszemu dostępowi do niej. Nigdy nie będzie w pełni darmowa, ale niskie ceny i ogromny wybór umożliwi nam abonament – wtedy dotrze do nas naprawdę szerokim pasmem. Książka Łukasza Gołębiewskiego zapowiada zmiany, zaś dotychczasowych twórców i dystrybutorów kultury ostrzega przed pozostaniem w tyle.
Grzegorz Sowula, „Rzeczpospolita”
 
 
 
O autorze:
ŁUKASZ GOŁĘBIEWSKI – dziennikarz, krytyk literacki, przez ponad dziesięć lat związany z dziennikiem „Rzeczpospolita”; redaktor i wydawca m.in. „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI” oraz „Biblioteki Analiz”, analityk rynku wydawniczego oraz autor (i tłumacz) publikowanej od 1998 roku monografii „Rynek książki w Polsce”. Łącznie opublikował ponad 40 książek, z czego większość poświęcona jest zagadnieniom związanym z rynkiem książki. Wydał także trzy powieści „Disorder i ja”, „Melanże z Żyletką”, „Xenna moja miłość”.