Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Malcolm Gladwell „Błysk! Siła przeczucia”

Spór pomiędzy tym, czy lepiej w życiu kierować się rozumem, czy uczuciem jest stary jak świat. Autor omawianej pozycji zwraca uwagę na potęgę pierwszego wrażenia. Czasami warto mu zaufać.

Malcolm Gladwell jest publicystą „New Yorkera”. Interesują go przede wszystkim zagadnienia z zakresu socjologii, psychologii i marketingu. W 2005 roku w Polsce ukazała się jego książka „Punkt przełomowy”, w której szczegółowej analizie poddał problem trendu i mody. W nowej pozycji skupia się na sile pierwszego wrażenia, na drobnych faktach i przeczuciach pojawiających się w mgnieniu oka i tak samo szybko znikających. Publicysta twierdzi, że bardzo często próbujemy podejmować decyzje kierując się racjonalnymi pobudkami. Dzieje się jednak tak, iż niekiedy rozum zawodzi, a owocne okazuje się zaufanie do natychmiastowego poznania (rapid cognition). Zdolność taka, jest bardzo przydatna zarówno w zwyczajnych codziennych sprawach, jak również w marketingu i biznesie. Zdarza się, że pierwsze wrażenie jest lepsze niż długotrwałe analizy. Rosnąca liczba argumentów „za” i „przeciw” nie ułatwia podjęcia decyzji. Co więcej, im bardziej „żelazne” są te dowody, tym mniej słuchamy głosu intuicji. I tym bardziej prawdopodobne, że nasza decyzja będzie wielkim błędem. Myślisz, że nie posiadasz umiejętności natychmiastowego poznania? Gladwell pisze: można poprawić jakość swoich błyskawicznych osądów, podobnie jak można wyuczyć się logicznego myślenia. Książkę czyta się z wypiekami na twarzy. Ogromna ilość przykładów, przystępny język, solidna dokumentacja sprawia, że śmiało możemy ją nazwać bestsellerem. Wydawnictwo Znak.