Tak popularne wśród studentów, licealistów i gimnazjalistów, a nawet wśród dzieci notatki linearne zmuszają do pracy tylko lewą półkulę mózgową, a więc tą „techniczną” lub „logiczną” zupełnie pomijając możliwości prawej- „twórczej”, „artystycznej”. Mapy myśli Tony’ ego Buzana, światowego autorytetu z dziedziny mózgu i technik uczenia się, odchodzą od tej praktyki. Przez zastosowanie wszelkiego rodzaju skojarzeń, rysunków, kolorów pobudzają one obie półkule mózgowe, tym samym znacząco zwiększając wydajność mózgu.
- zacząć należy od obrazka lub „słowa klucza” umieszczonego na środku kartki.
- przy tworzeniu map myśli ważne jest używanie kolorów, stosowanie podkreśleń, strzałek, symboli, kodów, itp.
- wskazane jest także nadawanie wartości słowom przez np. zapisywanie je dużymi lub małymi literami
- na linii wychodzącej od określonych słów/ grafik powinno znaleźć się także tylko jedno słowo/ wyrażenie/ grafika
- linie muszą wychodzić ze środkowego obrazka i być ze sobą połączone
- można oczywiście wyróżniać i zaznaczać podobieństwa jednego elementu z innymi
- mapy myśli powinny być przejrzyste. Osiągnięcie tego celu ułatwi promienista hierarchia, numeracja, itp.
Ludzie różnią się od siebie, w inny sposób również myślą, dlatego poszczególne „słowa klucze” wywołują u każdego odmienne skojarzenia. Z tego faktu wynika, że ludzie notują w unikalny dla siebie sposób i najefektywniej korzystają z własnych notatek. Mapy myśli są dobrą propozycją na stworzenie takiej notatki – są one bowiem odwzorowaniem, oczywiście w uproszczony sposób, własnego procesu myślowego na papierze. Warto dodać, iż ta metoda nie ogranicza się jedynie do wybranego elementu, czy aspektu zagadnienia, lecz rozpatruje je w sposób całościowy, co często prowadzi do twórczych i nowatorskich rozwiązań. Dzięki takiemu podejściu zwiększa się poziom wykorzystania wydajności mózgu i oszczędza się czas.