Pandemia koronawirusa spowodowała, że klienci banków zaczęli przenosić się do sieci. Z najnowszego raportu Związku Banków Polskich wynika, że w II kwartale tego roku z bankowości internetowej korzystało 19 mln Polaków, wyłącznie z mobilnej 6,48 mln. Banki będą ulepszać usługi mobilne, a to dobra wiadomość dla specjalistów IT. Czekają tu na nich spore wyzwania.
Pandemia koronawirusa dokonała dużego przetasowania na rynku pracy, wpłynęła także na sytuację pracowników IT. Ich pozycja na rynku jest oceniana jako stabilna w najnowszym badaniu firmy rekrutacyjnej Antal. Eksperci podkreślają jednak, że na pracowników tego sektora czekają nowe wyzwania. – Przed zespołami IT stawiane będą jeszcze wyższe oczekiwania w obszarze zapewnienia ciągłości biznesowej, a dostosowanie się do zmieniającej się gospodarki jest nieuniknione. Ponad 60 proc. firm skupia się na ulepszeniu komunikacji online, produktów oraz usług. Oceniamy, że po krótkim spowolnieniu dynamiki zatrudnienia, obecny stan rzeczy pozytywnie wpłynie na długofalowe zapotrzebowanie kadrowe – prognozuje Fabian Pietras, dyrektor Antal IT Services.
Wszystkie ręce na pokład
Specjaliści IT mają sporo pracy w związku z przenoszeniem się wielu procesów do internetu. Z powodu obostrzeń i konieczności zachowywania reżimu sanitarnego nasze życie przenosi się do sieci. Na odległość robimy zakupy, załatwiamy sprawy w bankach czy urzędach. Zmianę nawyków widać po rosnącej popularności bankowości internetowej oraz mobilnej. Zainteresowanie usługami bankowymi online rośnie sukcesywnie od dłuższego czasu. Są wygodne, szybkie, a banki dbają także o to, by były bezpieczne. Łącznie z bankowości internetowej na koniec czerwca korzystało 19 mln Polaków. Pod względem dynamiki przyrostu, wyróżnia się bankowość mobilna. Na koniec 2019 roku korzystało z niej 5 mln Polaków, na koniec II kwartału tego roku już 6,48 mln. Niezwykły rozwój usług online sprawia, że banki koncentrują wszystkie siły na ich rozwoju, a to z kolei pociąga zapotrzebowania na specjalistów IT.
W bankowości na specjalistów IT czekają ciekawe wyzwania, a przede wszystkim zróżnicowane możliwości rozwoju. Ten sektor podąża za technologiami, śledzi to, co dzieje się na świecie, bada potrzeby klientów i wychodzi im naprzeciw. Przy czym działa na wielu płaszczyznach: realizuje inicjatywy w obszarze sztucznej inteligencji, robotyzacji procesów, aplikacji mobilnych, biometrii twarzy i głosu, Big Data, data science czy architektury i infrastruktury systemów. Pracując w zespołach IT w bankowości, zyskuje się dostęp do najnowocześniejszych technologii i różnorodnych możliwości rozwoju.
Dynamiczny rozwój
Przygodę z bankowością warto zacząć od staży i praktyk, najlepiej na jak najwcześniejszym etapie studiów. Można dzięki temu korzystać z wiedzy doświadczonych specjalistów, a także na bieżąco przyglądać się pracy przy aplikacjach. Na ostateczny kształt bankowości mobilnej ma wpływ interdyscyplinarny zespół. To współpraca z analitykami, zespołami technicznymi, ekspertami od cyberbezpieczeństwa, testerami, programistami, kierownikami projektów. Banki oferują też wiele możliwości rozwoju. To przede wszystkim udział w ciekawych szkoleniach i programach rozwojowych, dofinansowanie do nauki czy awanse zarówno pionowe, jak i poziome. Pozytywny wpływ na nasz rozwój może mieć także możliwość pracy z najnowocześniejszymi technologiami i rozwiązaniami, dzięki czemu wyzwań tu nie brakuje. Oprócz tego, pracodawcy, także na stażach i praktykach, oferują benefity pozapłacowe, jak dostęp do prywatnej opieki medycznej. Banki organizują też wiele akcji sprzyjających zaangażowaniu pracowników, jak wolontariat pracowniczy czy zawody sportowe.
Umiejętności miękkie w cenie
Czego pracodawcy z sektora bankowego oczekują od kandydatów? Wszystko zależy od tego, na jakim etapie się do nich zgłosimy. Praktyki i staże nie wymagają tak dużych umiejętności, jak praca na specjalistycznym stanowisku. Na tym ostatnim może być potrzebne nawet 5-letnie doświadczenie. To pokazuje, że warto zacząć budować swoją karierę w tym sektorze już podczas studiów. Banki cenią nie tylko kompetencje twarde, ale także miękkie, jak choćby komunikatywność, dobrą organizację czasu. – Kandydaci mogą się spodziewać podczas procesu rekrutacyjnego weryfikacji umiejętności miękkich, w szczególności pod kątem zarządzania i organizacji czasu pracy – informuje Martyna Grunt-Mejer, Consultant, Antal IT Services. Chcąc więc mieć codziennie do czynienia z nowoczesnymi technologiami i stawiając na swój rozwój, warto pomyśleć o związaniu się z sektorem bankowym i pracy przy aplikacjach. Teraz jest do tego najlepszy moment, bo w bankowych działach IT praca koncentruje się obecnie na ulepszaniu zdalnej obsługi klientów. Wiedza tu zdobyta na pewno zaprocentuje w przyszłości.