Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Na wakacyjne wyjazdy poleca wydawnictwo WAB

Królowa Karaibów, Klementyna Suchanow, Szkło, Emil Marat, Córki rozbójniczki, Grażyna Plebanek

Królowa Karaibów, Klementyna Suchanow

Klementyna Suchanow wyruszyła na Kubę, aby odnaleźć korespondencję będącą świadectwem przyjaźni łączącej poetę Virgilia Piñerę z Witoldem Gombrowiczem. Te poszukiwania pozwoliły jej dobrze poznać i przeszłość, i teraźniejszość kraju, nazywanego Perłą Karaibów. Opis rzeczywistości pełnej absurdów przeplata się tu z opowieścią o losach „czterech muszkieterów rewolucji”: Fidela Castro, Ernesta Che Guevary, Camila Cienfuegosa i Hubera Matosa. Dowiemy się, jak to się stało, że przy życiu i przy władzy pozostał tylko jeden z nich. Poznamy narodziny wielkich ideałów i ich zmierzch. A przy tym liczne historie zdrad, losy żon, kochanek, prawowitych i nieprawowitych potomków.

Królowa Karaibów to książka wielowątkowa, łącząca elementy reportażu, biografii, eseju literackiego i kryminału z dreszczykiem. Ta mozaika tworzy złożony obraz kraju, który nie przestaje nas intrygować.

Nie tylko Kuba, nie tylko Virgilio, cały świat przeżywa fascynację fotogenicznymi chłopcami z Sierra Maestra. Ich wizerunek jest tak inny od dotychczasowego wyobrażenia o tym, jak może wyglądać mąż stanu – zwykle stary, brzydki i gruby. Trend wyznaczali przecież Roosevelci, Churchille, Eisenhowerzy, Staliny, Chruszczowy, de Gaulle’e. Kubańscy brodacze wprowadzają nowy styl. Romantyczne długie włosy, nonszalancja, pewność siebie i muskulatura zamiast opasłych brzuchów.
(fragment)

Szkło, Emil Marat

Jakub Raste prowadzi spokojne życie. Wykłada filozofię na prywatnej uczelni, próbuje dokończyć doktorat, trochę romansuje, trochę udziela się w mediach. Po kontrowersyjnej wypowiedzi w programie na żywo odbiera telefon od dyrektora korporacji telewizyjnej, który proponuje mu stworzenie niszowej stacji dla wymagającego widza, Logos.tv. Mimo wątpliwości Jakub przyjmuje ofertę. Wkrótce zaczyna wierzyć w projekt ambitnej telewizji. Dworskie intrygi, korporacyjny bełkot i dyktatura działu analiz przestają mieć znaczenie.
Tymczasem w życiu Jakuba znowu pojawia się Natalia. Więź między dawnymi kochankami staje się coraz silniejsza, ale Raste w kluczowym momencie robi krok wstecz – jego zaangażowanie w związek ma granice.
Czy Logos.tv powstanie? Czy Natalia zgodzi się na rolę wiecznej przyjaciółki? Czy Jakub rozbije szybę, która oddziela go od rzeczywistości?

O męskiej niedojrzałości w sposób dojrzały. Media, korporacje, niedosyt. Proza oszczędna w słowach, jednocześnie obrazowa i poetycka. To nie jest kolejny kryminał, ale snuta intryga wciąga, a cynizm, nadwrażliwość i erotyczne nienasycenie głównego bohatera porządnie nas wkurzają.
Agata Passent

Chowam się w położonej z dala od głównych pasaży restauracji sushi. […] Siedząc w najdalszym kącie, natrafiam na wzrok uśmiechniętej blondynki. Atrakcyjna, zadbana, zdrowa i energiczna. Ubrana w ciemny żakiet i dżinsy zbiera się do wyjścia. Jest w towarzystwie młodszego, szczupłego efeba. Chłopak zdaje się wszystko mieć za małe: uszy, koszulę, nos, marynarkę, dłonie, obcisłe spodnie. Wstając od stolika, wkłada za mały płaszcz. Podchodzą do mnie, trzymając się za ręce. Podnoszę się. Dobrze, że sushi nie stygnie. Blondynka nadstawia policzki – teraz sobie przypominam…
(fragment)

Córki rozbójniczki, Grażyna Plebanek


Kobiecość bez daty ważności…

Kobietami jesteśmy między 15. a 35. rokiem życia – tak mówi kultura, w której żyjemy. Póki jesteśmy płodne, a najlepiej i ładne, jesteśmy na piedestale. A co dzieje się przedtem i potem?
Baśnie podsuwają postać macochy z Królewny Śnieżki, dojrzałej kobiety, gotowej zabić z zazdrości o młodość. Nie lubię tej postaci. Dlatego napisałam o kobietach, które nie dają się wtłoczyć w ten schemat. Swoim życiem i twórczością udowadniają, że kobiecość nie ma daty ważności. Pokazują, że po urodzeniu i odchowaniu dzieci życie jest dla nas. Przedtem i w trakcie też.
Pisarki, tancerki, dziennikarki, psychoterapeutki, arystokratki, mamki, a nade wszystko matki i córki podsuwają nam wzory mocnej kobiecości. Opartej na przekonaniu o własnej sile, a nie na kruchym fundamencie młodości czy urody. Ich pamiętniki, powieści i notatki zdradzają, że niezgoda na bycie grzeczną tkwi w nas od dawna. Jest podskórnym nurtem, który wybił falami feminizmu. Teraz powinien płynąć bez przeszkód.

Żeby być sobą, trzeba pielęgnować wewnętrzny bunt. Córka Rozbójniczki i Gerda, stworzone przez J.Ch. Andersena bohaterki z postępowej Skandynawii, zaczynają pochód postaci, które główny nurt kultury chciał trzymać w szafie. Dopychana kolanem i tak się otworzyła – i nie wypadły z niej trupy, tylko pełnokrwiste kobiety. Córki rozbójniczki to nie-powieść autobiograficzna, która relacjonuje moje spotkania z tymi imponującymi, silnymi kobietami. Takimi, jakie poznajemy także w życiu. Zapraszam na spotkanie z nimi.

Grażyna Plebanek