Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Nie daj przejąć kontroli nad swoim urządzeniem!

Nie ustają ataki oszustów, którzy dzwonią z numerów telefonów identyfikowanych jako połączenie z Twojego banku czy ze znanej Ci firmy. Ofiarą manipulacji socjotechnicznej może paść każdy. Dlatego BIK przestrzega: nie daj się zaskoczyć i nie wdawaj się w dyskusję z nieznajomymi. Twoja reakcja i czujność decydują o bezpieczeństwie Twoich danych i Twoich pieniędzy!

Do prób wyłudzeń kredytów, dochodzi do ponad dwudziestu razy dziennie,
ale w rzeczywistości skala nieraportowanych ataków jest zdecydowanie większa. Według raportu InfoDOK Związku Banków Polskich, łączna kwota na jaką złodzieje chcieli wyłudzić kredyty w II kw. 2021 r. wyniosła 76,4 mln zł.

Eksperci BIK odnotowują zwiększoną aktywność telefoniczną oszustów podszywających
się pod rozmaite instytucje zaufania publicznego w celu zebrania danych personalnych. Pojawiły się przypadki podawania się za pracowników BIK i nakłaniania do ujawnienia danych osobowych lub kontaktowych pod pretekstem zweryfikowania informacji o rzekomo niedokończonym wniosku kredytowym lub o próbie wyłudzenia kredytu.

Jak wygląda potencjalny atak?

Złodzieje wykorzystują narzędzia umożliwiające wykonanie połączenia telefonicznego z wyświetleniem prawdziwego numeru wiarygodniej instytucji, np. znanego dostawcy usług lub banku. Przestępca nawiązuje kontakt z ofiarą, np. uwiarygodniając się poprzez podanie faktycznego adresu e-mail klienta, wykradzionego przy okazji wcześniejszego wycieku danych. W trakcie rozmowy oszust zbiera dane lub nakłania do wykonania określonych niekorzystnych czynności, pod pretekstem zweryfikowania informacji o rzekomo niedokończonej transakcji lub o próbie wyłudzenia kredytu. Zdarza się, że rozmówca jest nakłaniany do zainstalowania aplikacji, która zwiększy bezpieczeństwo pieniędzy. W rzeczywistości ta aplikacja umożliwi oszustom przejęcie kontroli nad telefonem lub komputerem ofiary.

Jak nie dać się oszukać:

  • NIE kontynuuj podejrzanych rozmów – jeśli masz wątpliwości co do wiarygodności osoby, która dzwoni, rozłącz się. Nie oddzwaniaj i nie odpisuj na nieznany numer, nie klikaj w linki podsuwane w mailach i wiadomościach sms.
  • NIE instaluj żadnych aplikacji, jeśli namawia Cię do tego osoba, która sama do Ciebie zadzwoniła.
  • Pamiętaj, pracownik BIK, Związku Banków Polskich lub Twojego banku NIGDY nie pyta o login i hasło do Twojego konta w banku, nie prosi o pełny numer Twojej karty, jej daty ważności oraz kod CVV2/CVC2, ani nie namawia do zainstalowania aplikacji na Twoim komputerze lub smartfonie.
  • NIE potwierdzaj operacji, których sam nie zlecasz albo których do końca nie rozumiesz.
  • Uważaj na atrakcyjne oferty inwestycyjne pod pozorem szybkiego zarobku.
  • Warto sięgnąć po ochronę antywyłudzeniową – założyć swoje konto na www.bik.pl oraz włączyć Alerty BIK – ostrzeżenia sms.

Biuro Informacji Kredytowej jest inicjatorem programu edukacyjnego Nowoczesne Zarządzanie Biznesem i partnerem w module „Zarządzanie ryzykiem finansowym w biznesie i życiu osobistym”.


Więcej: www.nzb.pl
oraz www.facebook.com/NowoczesneZarzadzanieBiznesem