Eurostudent

Portal dla studentów - kariera, praktyki, staże, praca, studia, rozrywka, konkursy. Magazyn Eurostudent

Nie trać głowy przy zakupach – zwłaszcza internetowych

84% mieszkańców Polski deklaruje, że korzysta z internetu, a ponad połowa robi w sieci zakupy. E-commerce, czyli handel elektroniczny, to najszybciej rozwijający się na świecie rynek sprzedaży. Pierwszy sklep internetowy w Polsce powstał w 1997 r., a teraz jest ich ponad 20 tys. Zdecydowana większość działa uczciwie, ale są też takie, które za pomocą rożnych sztuczek próbują oszukać klienta.

Decydując się na zakupy online, przede wszystkim powinniśmy kupować w sprawdzonych miejscach, czyli takich, w których już wcześniej robiliśmy zakupy i byliśmy zadowoleni, zarówno z produktu, jak i obsługi. Jeżeli nie mieliśmy uprzednio kontaktu z tym sklepem, warto zapoznać się z opiniami innych kupujących.

Na co zwracać uwagę?

Sklep, na którego stronie nie znajdziesz danych rejestrowych i danych kontaktowych, powinien budzić wątpliwości. Poza tym warto sprawdzić datę rejestracji firmy, bo może się okazać, że sklep powstał dosłownie kilka chwil przed opublikowaniem na jego stronie jakiejś atrakcyjnej promocji, która jest po prostu zwykłym oszustwem. Podczas zakupów online zapoznaj się z warunkami transakcji i płatności. Bardzo ważne jest, abyś miał możliwość zalogowania się do systemu transakcyjnego twojego banku i w ten sposób dokonał płatności. Zachowaj szczególną ostrożność jeśli sprzedawca nie korzysta z usług operatora transakcji internetowych, a rachunek bankowy wysyła ci mailem.

Bezpieczne zakupy w sieci to świadome i rozważne działanie. Przed zakupem czegokolwiek warto sprawdzić:
• Komentarze innych klientów na temat danego sprzedawcy internetowego.
• Zabezpieczenie strony – adres powinien zaczynać się od skrótu https, klikając symbol kłódki, sprawdzisz ważność certyfikatu oraz dla kogo został wydany.
• Metody płatności – profesjonalnych sprzedawców obsługują bezpieczni i uznani operatorzy płatności internetowych.
• Sprawdź, czy kupujesz za pośrednictwem uznanych internetowych serwisów, czyli takich, które działają od dłuższego czasu i cieszą się dobrą opinią.

O reputacji sklepu internetowego nie świadczy ani jego atrakcyjna szata graficzna, ani agresywna promocja i obecność reklamowa. Najlepszym potwierdzeniem jakości usług są zadowoleni klienci oraz czas obecności firmy na rynku.

*Tekst powstał na podstawie filmów edukacyjnych „Bankowcy dla Edukacji”